Annons
Gammal 2018-12-08, 18:54
Tonyeagle

Snabbare
Joakim88 skrev: Tack ska kika på det :) ja 300 räcker inte och inte ens till att fota dovhjort sist jag stötte på dem.
Men blir inte autofokusen "segare" med telekonverter?
Autofokusen på kombon 300/4 PF (den lilla 300:an) + 1,4 extender modell III är betydligt snabbare än på zoomen 200-500 (utan extender). Skulle nog vilja påstå att den är ungefär dubbelt så snabb (Det kanske är mer än så). Har båda så jag har testat ganska mycket i fält.
Gammal 2018-12-08, 18:57
Joakim88

Tonyeagle skrev: Autofokusen på kombon 300/4 PF (den lilla 300:an) + 1,4 extender modell III är betydligt snabbare än på zoomen 200-500 (utan extender). Skulle nog vilja påstå att den är ungefär dubbelt så snabb (Det kanske är mer än så). Har båda så jag har testat ganska mycket i fält.

Intressant, tillsammans med en d500 så borde det göra susen. tack för denna info :)
Gammal 2018-12-08, 19:08
jonasfj
Avslutat medlemskap

Joakim88 skrev: Hehe detta slog mig i natt när jag sov, drömde nog "mardröm" om att jag inte förstod mig på Nikon. Så en fråga igen,
Är Nikons system lätt att lära sig? Användar vänligt, säg text från en sonyfotograf som köper en D500 som inte räknas som "nybörjar kamera"
:)
Jag fotar regelbundet med Nikon, Sony och Canon och jag tycker inte det finns en kamera som är lättare att använda än Nikon.

Den är uppbyggd så att du gör alla inställningar med höger hand och vänstern är reserverad till att zooma eller fokusera. Jag pratar nu om entusiastmodeller och uppåt.

Givetvis kommer du att behöva ta dig över en frustrerande lärokurva när du bekantar dig med ett annorlunda menysystem. Här är nog Canon lite mer praktisk.
Gammal 2018-12-08, 19:14
ztenlund

Med tanke på Sonys, tillsammans med Olympus, (in)famösa menysystem så kan ju inte gärna Nikons vålla några oöverstigliga problem. :) NIkons manualer brukar vara hyfsat bra också.
Gammal 2018-12-08, 19:17
Joakim88

jonasfj skrev: Jag fotar regelbundet med Nikon, Sony och Canon och jag tycker inte det finns en kamera som är lättare att använda än Nikon.

Den är uppbyggd så att du gör alla inställningar med höger hand och vänstern är reserverad till att zooma eller fokusera. Jag pratar nu om entusiastmodeller och uppåt.

Givetvis kommer du att behöva ta dig över en frustrerande lärokurva när du bekantar dig med ett annorlunda menysystem. Här är nog Canon lite mer praktisk.
Det låter bra detta tack för denna "lättnad" :)
Gammal 2018-12-08, 19:18
Joakim88

ztenlund skrev: Med tanke på Sonys, tillsammans med Olympus, (in)famösa menysystem så kan ju inte gärna Nikons vålla några oöverstigliga problem. :) NIkons manualer brukar vara hyfsat bra också.

Haha ja sonys system kan jag ju nästan utantill så :)
Tack för info
Gammal 2018-12-09, 08:08
pdahlen

Titta på Steve Perrys videos om objektiv och kamerahus, de ger en hel del info

Här en länk till en test mellan 200-500 och 300pf

https://youtu.be/l1obqCxg52Q

Det finns också tester på olika kamerahus, tex dessa

https://youtu.be/ComPpr0bniM

https://youtu.be/VpIW0_0MQEg

Sök på youtube efter Steve Perry backcountry gallery så hittar du mer intressanta videos
Gammal 2018-12-09, 08:48
Joakim88

pdahlen skrev: Titta på Steve Perrys videos om objektiv och kamerahus, de ger en hel del info

Sök på youtube efter Steve Perry backcountry gallery så hittar du mer intressanta videos
Tack för detta Peter :)
Gammal 2018-12-09, 13:01
Joakim88

pdahlen skrev: Titta på Steve Perrys videos om objektiv och kamerahus, de ger en hel del info

Nu har jag sett allihop och det där kallar jag en riktigt sann fotograf som går igenom samt förklarar på ett riktigt bra sätt till skillnad mot en hel del Youtube kamera folk....

D500 blir bara mer och mer intressant, dock så verkar 7500 inte så pjåkig den heller.
300mm tillsammans med konvertern gör ett strålande jobb!
Och vilka vackra bilder han tar :)
Gammal 2018-12-09, 15:53
pdahlen

Joakim88 skrev: Nu har jag sett allihop och det där kallar jag en riktigt sann fotograf som går igenom samt förklarar på ett riktigt bra sätt till skillnad mot en hel del Youtube kamera folk....

D500 blir bara mer och mer intressant, dock så verkar 7500 inte så pjåkig den heller.
300mm tillsammans med konvertern gör ett strålande jobb!
Och vilka vackra bilder han tar :)
Ja dessa videon är riktigt informativa. Om du köper en nikon, köp hans pdf bok om AF, den är riktigt bra och man får en ny nedladdningslänk vid varje uppdatering. Funderar också på hans bok om djurfotografering.

Jag har ju en D7200 o D750 märker att AF i D7200 inte håller samma klass som D750 så jag har planer på att byta den mot D500 eller D7500, egentligen tror jag att D7500 är tillräckligt bra men det skadar ju inte att ha det bästa i D500. Med D500 har man möjlighet att enkelt växla mellan olika AF lägen, bara den funktionen kan vara värt att gå på D500 om man fotograferar mycket fågel. En D500 kostade på black Friday med cach back runt 15000, var nära att klicka på köp men tvekade då, kanske vågar jag om den kommer i mellandagsrea :).

D850 är ju ett fullgott alternativ, men man får ju både en D500 och D750 till priset av en D850
Gammal 2018-12-09, 16:33
jonasfj
Avslutat medlemskap

pdahlen skrev: Ja dessa videon är riktigt informativa. Om du köper en nikon, köp hans pdf bok om AF, den är riktigt bra och man får en ny nedladdningslänk vid varje uppdatering. Funderar också på hans bok om djurfotografering.

Jag har ju en D7200 o D750 märker att AF i D7200 inte håller samma klass som D750 så jag har planer på att byta den mot D500 eller D7500, egentligen tror jag att D7500 är tillräckligt bra men det skadar ju inte att ha det bästa i D500. Med D500 har man möjlighet att enkelt växla mellan olika AF lägen, bara den funktionen kan vara värt att gå på D500 om man fotograferar mycket fågel. En D500 kostade på black Friday med cach back runt 15000, var nära att klicka på köp men tvekade då, kanske vågar jag om den kommer i mellandagsrea :).

D850 är ju ett fullgott alternativ, men man får ju både en D500 och D750 till priset av en D850
D500 är nog i en slags prismässig sweetspot. Priserna har kommit ned en del, men samtidigt är det nog ett par år tills uppgradering. Det är alltid trist när de uppgraderar två dagar efter att man slagit till.

Du kan också se det som att D850 är en D500 och en D810 i en kamera.
Gammal 2018-12-09, 16:49
Joakim88

Besvarar både Peter och Jonas här.
Såg att han hade lärorika videos att ladda ner och pdf böcker. Skall lägga det på minnet :)
Jag tyckte att genom hans video så var d7500 ett mycket bra köp och mellan D500 - D7200 så den skulle räcka gott å väl för mig, men om det bara skiljer några tusenlappar på mellandagsrean eller beg så känns det ju "lika" bra att skaffa den vassaste aps-c kameran ;)

Ja exakt så Jonas ser jag det ;)

Såg/ser också att han pratar mycket om "group autofocus setting" som han föredrar över de andra alternativen.
Känns som om denna kamera har mycket som min gammle sony å Olympus inte har hehe
Gammal 2018-12-10, 09:29
Erik Schalin

Joakim88 skrev: Hehe detta slog mig i natt när jag sov, drömde nog "mardröm" om att jag inte förstod mig på Nikon. Så en fråga igen,
Är Nikons system lätt att lära sig? Användar vänligt, säg text från en sonyfotograf som köper en D500 som inte räknas som "nybörjar kamera"
:)
Tar 1-3 dagar att läsa igenom instruktionsboken o samtidigt ställer du in kameran som du vill ha den. En ½-1 dag för en van användare av systemet.

Syftet med det är inte att kunna den, syftet är att veta ATT funktioner finns och vad du KAN göra.
Kommer man inte ihåg så tar man fram instruktionsboken igen o letar efter just det man behöver för tillfället.
Gammal 2018-12-10, 10:18
Joakim88

Erik Schalin skrev: Tar 1-3 dagar att läsa igenom instruktionsboken o samtidigt ställer du in kameran som du vill ha den. En ½-1 dag för en van användare av systemet.

Syftet med det är inte att kunna den, syftet är att veta ATT funktioner finns och vad du KAN göra.
Kommer man inte ihåg så tar man fram instruktionsboken igen o letar efter just det man behöver för tillfället.
Bra att veta :) Sen kör jag ju mycket Youtube där de går igenom kameror. Som tex när jag köpte Sonyn.. Plus testar i fält med alla möjliga inställningar. Men som sagt att läsa instruktionsboken kommer jag garanterat att göra, räknar då med att göra det på kafferasterna/lunchen, så har man tid efter jobbet att fotografera sen ;)
Gammal 2018-12-10, 13:03
Ventures

Joakim88 skrev: Bra att veta :) Sen kör jag ju mycket Youtube där de går igenom kameror. Som tex när jag köpte Sonyn.. Plus testar i fält med alla möjliga inställningar. Men som sagt att läsa instruktionsboken kommer jag garanterat att göra, räknar då med att göra det på kafferasterna/lunchen, så har man tid efter jobbet att fotografera sen ;)
Jag har inte sett om det finns till andra kameramodeller, men till D3 snubblade jag på en specialmanual utgiven av Nikon för fotojournalister mfl med "specialinställningar" för olika situationer. Tipsen borde vara applicerbara på andra kameramodeller med samma funktioner.

Men många tycker att de är så duktiga (däribland jag själv ibland) att man struntar i att läsa manualen och därigenom missar en massa användbara funktioner som tillverkaren stoppat i kameran (och tagit betalt för).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.