Annons

Gammal 2019-07-18, 18:36
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Tror det är för single shot. Men inte heller där är det något problem, för man kan enkelt välja detta med en inställning hur man vill ha det (dvs. prioritera minimalt shutter lag, eller prioritera att få säkrast AF med fokus via full bländaröppning).

Så alla kan få som man själv vill. Win-win. 🙂
Visst det blir toppen i mörker. Ihop med en bra EVF så kommer man dessutom se vad man siktar på.
Gammal 2019-07-18, 19:17
martinot

Sten-Åke Sändh skrev: Visst det blir toppen i mörker. Ihop med en bra EVF så kommer man dessutom se vad man siktar på.
Tydligen har de köpt in samma Sony OLED-panel som Panasonic har i sina senaste EVF:er, dvs. de som sitter på deras nya S1-serie av fullformatare.

Då många hyllar de på S1:orna som överlägset bäst på marknaden så kommer nog EVF:en på nya A7R också att bli i absolut toppklass.
Gammal 2019-07-18, 21:58
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Tydligen har de köpt in samma Sony OLED-panel som Panasonic har i sina senaste EVF:er, dvs. de som sitter på deras nya S1-serie av fullformatare.

Då många hyllar de på S1:orna som överlägset bäst på marknaden så kommer nog EVF:en på nya A7R också att bli i absolut toppklass.
Det är ju viktigt att den är snabb också och inte bara har hög upplösning.
Gammal 2019-07-19, 05:28
Bengf

Var det inte så att EVF med A9 växlade ner frekvensen vid 20bps, alltså frekvensen går ner till 60 mot annars 120, vet ej hur det fungerar med A7RIV, eller om någon förändring skedde med nyare FW hos A9.

10bps med 61mp imponerar, man har tydligen också rundat av dom lite vassa kanterna runt avtryckaren, det nämns att lägsta ISO går ner till 50 med A7RIV, Nikon har varit lite ensamma om ISO 64 som hjälpt till högt DR, försa om det är äkta ISO50. bilder tagna med iso50 nämns vid några förtester.
Gammal 2019-07-19, 10:21
Grevture
Administratör

martinot skrev: "A new 'Focus Priority' mode prompts the camera to acquire focus with the aperture wide open, which is especially useful when shooting a small apertures in low light conditions, where the camera could otherwise struggle"

Bravo Sony - äntligen en spegellös som fattar detta!
Jag pratade med en av de lokala (brittiska) Sony-representanterna hur det här systemet fungerar och han hade själv bara hunnit testköra det en kortare stund. Det han noterade var att det faktiskt inte alltid blir maxbländare - när han (med det här läget aktiverat och ett objektiv vars maxbländare var f/2,8) körde med inställd bländare 11 så bländade kameran upp till f/4 för fokuseringen, men när han körde med större bländare bländade objektivet upp hela vägen till maxbländaren f/2,8 för fokuseringen. Det verkar alltså finnas en viss begränsning i hur långt (hur många steg) objektivet bländas upp, detta troligen för att inte äventyra serietagningshastigheten.

Allmänt om maximala serietagningshastigheten så finns det så att säga tre maxhastigheter:

- 10 bilder/sek med full AF- och AE-följning, men inte med live view i sökaren
- 8 bilder/sek med full AF- och AE-följning med live view i sökaren
- 7 bilder/sek med full AF- och AE-följning och tyst (elektronisk) slutare
Gammal 2019-07-19, 16:18
Znutt

Astroscapist skrev: Om den inte har det så kan man ju alltid köpa Arsenal som komplement.

/stefan
Testat?
Funkar macro stackning?
Gammal 2019-07-21, 10:44
Sten-Åke Sändh

Grevture skrev: Jag pratade med en av de lokala (brittiska) Sony-representanterna hur det här systemet fungerar och han hade själv bara hunnit testköra det en kortare stund. Det han noterade var att det faktiskt inte alltid blir maxbländare - när han (med det här läget aktiverat och ett objektiv vars maxbländare var f/2,8) körde med inställd bländare 11 så bländade kameran upp till f/4 för fokuseringen, men när han körde med större bländare bländade objektivet upp hela vägen till maxbländaren f/2,8 för fokuseringen. Det verkar alltså finnas en viss begränsning i hur långt (hur många steg) objektivet bländas upp, detta troligen för att inte äventyra serietagningshastigheten.

Allmänt om maximala serietagningshastigheten så finns det så att säga tre maxhastigheter:

- 10 bilder/sek med full AF- och AE-följning, men inte med live view i sökaren
- 8 bilder/sek med full AF- och AE-följning med live view i sökaren
- 7 bilder/sek med full AF- och AE-följning och tyst (elektronisk) slutare
Är de där siffrorna med den nya funktionen som bländar upp vid AF-mätningen?
Gammal 2019-07-21, 11:07
Der Steppenwolf

Sten-Åke Sändh skrev: Imponerande eller ej? Finns väl alltid möjligheter att sura över att Sony inte garanterar 100% vattentätt hus.
Lust att nämna en enda kameratillverkare som "garanterar 100% vattentätt hus".
För det finns exakt 0 tillverkare där ute som ger denna garanti.
Gammal 2019-07-21, 11:23
Grevture
Administratör

Sten-Åke Sändh skrev: Är de där siffrorna med den nya funktionen som bländar upp vid AF-mätningen?
Något samband mellan den funktionen och serietagning nämndes aldrig i presentationerna, bara i kommentaren jag fick från en av teknikern. Att uppbländningen inte alltid verkar vara hela vägen till maxbländaren tyder på att den funktionen inte skall tillåtas påverka hastigheten.
Gammal 2019-07-21, 11:45
Bengf

A7RII den gick väl aldrig större än f/3,5 oavsett objektivens största bländare vid fokusmätning om jag inte mins fel när detta debatterades flitigt i tråden. Nu undrar man så klart hur liten bländare man kan ställa in, var gränsen kan gå, f/5,6 och den går tveklöst till största som i det här fallet med f/2,8 eller inte, A7RIII jobbade den inte på samma sätt.
Gammal 2019-07-21, 11:59
Gamle Svarten

Jag ser fram emot att få läsa Martins kommande test av A7r4.
Undrar om AF-test i zoologisk butik kommer att ingå?
(vi kanske inte är riktigt där än, men i framtiden så ....... )

I nuläget kan jag konstatera att den nya modellen, och kanske även den snabbt ökade konkurrensen, tycks pressa priset på de andra A7-r-kamerorna.
Jag såg att Scandinavian Photo sålde A7r2 för under 15.000:- (inklusive cashback).
Inte dyrt för en 42 mp FF-kamera.
Gammal 2019-07-21, 12:38
Gamle Svarten

I nuläget kan jag konstatera att den nya modellen, och kanske även den snabbt ökade konkurrensen, tycks pressa priset på de andra A7-r-kamerorna.
Jag såg att Scandinavian Photo sålde A7r2 för under 15.000:- (inklusive cashback).
Inte dyrt för en 42 mp FF-kamera.[/QUOTE]

Sorry, jag dagdrömde.
Såg vad jag ville se.
Det var en A72, utan r.
Förlåt så hemskt mycket.
Gammal 2019-07-21, 22:35
Sten-Åke Sändh

Grevture skrev: Något samband mellan den funktionen och serietagning nämndes aldrig i presentationerna, bara i kommentaren jag fick från en av teknikern. Att uppbländningen inte alltid verkar vara hela vägen till maxbländaren tyder på att den funktionen inte skall tillåtas påverka hastigheten.
tack för upplysningen Martin. Det är ju rätt intressant info. Undrar hur den kommer påverka snabbare kameror som exv. A9 -serien i framtiden. Om det inte vore så att systemet ändå hann med så skulle det ju inte finnas några större skäl att annars alltid mäta med vald eller automatiskt satt arbetsbländare.
Gammal 2019-07-22, 07:14
Bengf

Canon EOS R skall väl mäta på största bländare, men den har problem att klara 4bps enligt flera tester, ibland klarar den bara 2,5 bps om man nu får tro på alla tester den utsatts för, lägre bps tydligen större chans att mäta på största bländare, med singelskott som mest säker, EOS R lär klara EV-5 tydligen, det är bäst i klassen.
Gammal 2019-07-22, 09:48
Gamle Svarten

Helt klart i utkanten av ämnet, men nu har jag velat klart beträffande A7r2.
Det var inte helt lätt för mig att förstå, men det var som jag tänkte först.
Jag var nere hos Scandinavian Photo när de öppnade i morse, och hann med på slutet av deras/Sony´s (?) kampanj.
Lyckas jag klara proceduren kring cash-backen så kommer jag att ha betalt under 15.000:- för en ny A7r2 (10:- under).
För fyra år sedan var detta den kanske bästa FF-spegelfria kamera som fanns.
Förhoppningsvis kanske A7r4 kan ligga neråt de prisnivåerna om 4 år.
Och den som väntar lite till, och är uppmärksam på kampanjer, kan sannolikt hitta en A7r2 än billigare än vad jag gjort.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:07.