Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Hjälp mig hitta ultralätt men stadigt stativ

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-07-11, 16:47
Tony johansson

jonasfj skrev: RRL har jag tyvärr aldrig känt på så om dem har jag ingen uppfattning.
Jag har ett RRS, men det är allt annat ett resestativ. På det har jag en RRS BH 55 och det är ju onekligen en dröm att jobba med, snacka om finmekanik (i stativhuvudet, alltså).

Vad det gäller stativbenen på ovan nämnda stativ, har jag svårt att se att prisskillnaden är motiverad i jämförelse med Sirui, men som redan omnämnts lär jag aldrig behöva köpa ett stativ i den storleken under resten av min levnad och då inte minst i ljuset av hur lite jag använder det.

Jag vågar påstå att kvalitén är så hög att en annan fotograf skulle kunna ta över det efter mig och låta det tjänstgöra över oöverskådlig tid framåt faktiskt, för så fint är stativhuvudet.

Därtill har jag två Siruistativ, varav det ena är det omnämnda T-025X. Om jag hade vetat vad jag vet om Sirui idag, är jag tveksam till att jag hade köpt det RRS - stativet jag nu har i min ägo, för det var allt annat än gratis om man säger så och då inte minst i ljuset av att det mellersta kommer mest till användning.

Sirui:s stativhuvuden behöver inte heller skämmas för sig. Nä, ett Sirui tror jag är en bra kompromiss i förhållandet mellan pris och prestanda.
Gammal 2019-07-13, 08:34
jonasfj
Avslutat medlemskap

Det bästa är att fundera igenom vad som är viktigt.

Några saker att tänka på. Gillar du att låsa benen med s.k. "flip locks" eller föredrar du skruvar? Jag föredrar "flip locks" och det var därför jag valde ett Sirui ur ET-serien.

Ibland vill man fotografera från en låg position så det är bra att veta hur lågt man vill komma, eller hur högt för den delen. Sirui är inte så bra på det.

Det är viktigt med en krok i botten på centrumpedestalen. Kanske ännu viktigare för rangliga resestativ och många saknar det.
Gammal 2019-07-13, 23:06
gamleJ

Jag skapade nyligen själv en tråd i ämnet och fick en del tips. Jag valde tillslut Sirui t2205x för 4000kr. 1.65kg med huvud k20x. Den nya varianten heter t2205sk som är lite tyngre.
Gammal 2019-07-16, 17:31
AronG

Tack för alla förslag!

Jag har nu beställt ett Leofoto LS-224, https://www.leofoto.com/products_detail.php?id=231

För mig är vikt den viktigaste faktorn, bortsett från att komma hem med användbara bilder. Stativet har fått ok recensioner, nu hoppas jag bara att den håller måttet.
Gammal 2019-07-16, 19:47
jonasfj
Avslutat medlemskap

AronG skrev: Tack för alla förslag!

Jag har nu beställt ett Leofoto LS-224, https://www.leofoto.com/products_detail.php?id=231

För mig är vikt den viktigaste faktorn, bortsett från att komma hem med användbara bilder. Stativet har fått ok recensioner, nu hoppas jag bara att den håller måttet.
Ser bra ut! Lycka till med fjällvandringen!
Gammal 2019-07-17, 10:36
Tony johansson

Ser ju onekligen trevligt ut i jämförelse med de förslagna. Vad fick du betala för det !?
Gammal 2019-07-17, 10:44
JoakimOlsson

Feisol gör trevliga stativ.

3442 väger in på under 1.2kg och verkar klara en hel del vikt.

https://www.feisol.eu/product/feisol...rapid/?lang=en
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.