Annons
Gammal 2019-07-14, 19:23
Graylingman

Perssonkateri skrev: Jag håller med. I många "porträttsammanhang" tex så handlar det nästan uteslutande om bilder av klassiskt vackra kvinnor i utmanande, sensuell eller ingen klädsel. För mig handlar detta inte så mycket om porträtt som bilder vars enda syfte är att gubbar ska ha något att sitta och glo på. Det verkar inte finnas någon seriös porträttfotogrupp på tex fb som inte översvämmas med den sortens "porträtt". Blir väldigt snabbt tröttsamt. Samma sak på instagram. Även mer respekterade fotografer fotar väldigt mycket halvnaket. Det är som att kvinnor inte är intressanta i fotosammanhang med mindre att de börjar klä av sig framför kameran och åma sig. Och även de som faktiskt fotar tjejer med kläderna på är det alltid plutiga miner, huvuden på sned, sensuella blickar och romantiserad redigering. Och det är ALLTID unga, snygga tjejer som ser ut som modeller. Suck, liksom. Jag är inte ett dugg feministiskt lagd, men detta slår mig allt mer.
Undrade hur länge det skulle dröja innan en kvinna kommenterade. Alltså en person som i någon mening har tolkningsföreträde i frågan. Inlägg nr 30 i tråden!
Gammal 2019-07-14, 19:52
PMD

jonas18z skrev: Jag upplever att fotovärlden har en väldigt förlegad kvinnosyn. Gäller inte allt och alla men surfar man runt på nätet och kollar modellbilder, så går man tillbaka minst 20år tiden. Det är mycket tjej i bikini mvid en motorcykel eller verkstad. På många sidor är det mycket män med stora teleobjektiv som det skrivs om eller lyfts fram. Så fort man kommer utanför I någon mindre ort och hittar en fotograf så är det nästa alltid den här kvinnosynen. Skulle säga att det gäller de som är födda på 70-talet och tidigare och ju längre bak ju mer förlegat.
Ja, så är det nog. Hurså?
Gammal 2019-07-14, 21:04
Artis

Förlegat kvinnosyn?
Hur många kvinnliga fotografer använder vackra kvinnliga modeller i sitt skapande i sk. artfoto eller reklam? Kan man anklaga de för förlegat kvinnosyn? Vissa kanske gör det med motiveringen att de gör det för att tillfredsställa otaliga mansgrisar som bilderna ska rikta sig mot.
Är begreppet "förlegat kvinnosyn" skapat av feminister?
Hur många män i er omgivning kallar sig feminister? Hur många kvinnor identifierar sig som feminister?

Vad hände med den kvinnliga frigörelsen som startade på 60-talet när kvinnor började "frigöra sig" från "männens krav" när de brände sina bh-n, råkade inte hår i armhålan osv? Hur mycket av det har vi kvar idag?

Sminkar sig kvinnor på morgnarna och gör sig vackra för männens skull eller sin egen?
Är det absoluta krav från mannens sida? Vissa svarar nog JA!

Varför gör inte kvinnor som många män idag att: vakna, knappt borsta tänderna, rusa ut på väg till jobbet orakade med rufsigt hår och en prilla under läppen. Bara vakna, glömma sminket och gå ut. Kul eller? Nej det tycker de nog inte. Och det är knappast männens krav som de ställer på. Kvinnor gör det för sin egen skull, för att känna sig vackra. Många, om inte de flesta gör det inte för att vara vackra i männens ögon utan känna sig vackrare är andra kvinnor.
Ni kan kalla det att jag har en "förlegat kvinnosyn". Ja precis, jag stavar de orden i inom citationstecken för det är enligt mig en fjäder man gjorde till en höna. De som hänger sig på såna saker tycker jag de har det bra i livet om de inte har större problem. Eller är det kanske ett sätt att rikta uppmärksamheten från viktigare missöden och problem i dagens samhälle.
Gammal 2019-07-14, 21:36
PMD

ErlandH skrev: Min poäng var att (i stort sett) ingen hävdar att våld är okej för att det ”ligger i våra gener”. Bara när det gäller frågor som rör jämställdhet brukar man hitta folk som tycker att det är ett rimligt argument.
Nu har jag inte djupanalyserat argumenten i den här tråden, men jag har fått intrycket att de snarare handlar om förklaringsmodeller än rättfärdiganden.
Gammal 2019-07-14, 21:45
MattiasL

Grejen är väl att om ett uttryck eller en grupps blick på en annan dominerar starkt, så blir valmöjligheterna färre. Eller, valen finns, men det blir sån uppförsbacke att gå emot normer att de flesta inte pallar. "Att göra sig fin för sin egen skull" kan ju också ha att göra med att slippa försvara sig eller känna sig udda.

Den visuella kulturen funkar på något sätt som en rundgång och är självförstärkande. Svårt att avgöra vad som är hönan och ägget: är bildvärlden tråkig och fantasilös med avseende på könsnormer, eller är könsnormerna som de är för att bildvärlden är sån? Antagligen båda.

Alltså, fram för alla uttryck, men nog kan fotovärlden bli mer fantasifull och varierad, särskilt när det gäller traditionell halv- och helkommersiell bild.
Gammal 2019-07-14, 22:00
PMD

martinator skrev: Vem menar du skulle ta skada av en bild på en dam i bikini?
Det brukar väl hävdas ibland att samhällsklimatet tar skada av sånt?
Gammal 2019-07-14, 22:08
PMD

Artis skrev: Hur många män i er omgivning kallar sig feminister? Hur många kvinnor identifierar sig som feminister?
Det är nog rätt många som är feminister utan att vilja sätta den etiketten på sig själva.

Om man är av åsikten att män och kvinnor är jämställda och har lika rättigheter och skyldigheter gentemot varandra så är man feminist. Det är den enkla och grundläggande definitionen av ordet feminist.

Jag tror (eller hoppas åtminstone) att det är väldigt få svenskar som inte tycker att män och kvinnor har lika rättigheter och skyldigheter i samhället.
Gammal 2019-07-14, 22:32
rikitikitavi

jonas18z skrev: Jag upplever att fotovärlden har en väldigt förlegad kvinnosyn. Gäller inte allt och alla men surfar man runt på nätet och kollar modellbilder, så går man tillbaka minst 20år tiden. Det är mycket tjej i bikini mvid en motorcykel eller verkstad. På många sidor är det mycket män med stora teleobjektiv som det skrivs om eller lyfts fram. Så fort man kommer utanför I någon mindre ort och hittar en fotograf så är det nästa alltid den här kvinnosynen. Skulle säga att det gäller de som är födda på 70-talet och tidigare och ju längre bak ju mer förlegat.
Haha, gillar den "födda på 70-talet" och senare ;)
Hursomhelst en intressant diskussion men något som genomsyrar det mesta i vårat samhälle. Så det är inte helt märkligt att fotografi som är något traditionellt i den meningen att det alltid funnits ganska tydliga ramar och regler för ljus och porträtt som lärs ut av givetvis äldre fotografer och som senare förs vidare till nästa osv osv. Det är lite soma alla sådana äldre branscher och nischer i samhället som inte riktigt följer med i utvecklingen när det gäller dom bitarna, se ridsporten, golfen, tennisen the list goes on.
Sedan är ju fotografi något där fotografens egna vision och kreativitet borde komma in och man kan "lämna" de inlärda normerna och ge sig på något nyskapande, men jag tror många har kvar rötterna i den gamla tidens fotografi också och det man först lärde sig om hur ett porträtt ska tas etc.
Samtidigt vill jag säga att jag tycker inte att det är någon större skillnad på hur män porträtteras om jag ska vara helt ärlig. de är lika mycket fast i olika porträtt fack också. Det är nog mer som med allt annat att det är fler män i de här branscherna och dom som styr dessa tidningar och därför är med och fortfarande styr dessa gamla normer. men om man ser när män fotograferas i reklam etc så är det ofta samma gamla bilder där också måste jag säga. Intensiva blickar, starka kraftfulla käkparti , kanske ett linne eller en kostym och så lite orakad. För det är ju det alla kvinnor gillar eller hur :P?
För min egen del skulle jag gärna fota män lika mycket som kvinnor, och jag tror inte jag skulle tänka något annorlunda från när jag fotar en man eller en kvinna, det ska vara känslan i uttrycket och det man vill få fram porträttet i min värld och sedan spelar det inte så stor roll om man har kläder eller inte på sig om det inte också är något jag vill förmedla med bilden där just det nakna är något som passar in i den känslan.
Och rent estetiskt så tycker jag ( om vi pratar konst och inte erotik) att både mäns kroppar och kvinnors kroppar är lika betydelsefulla så där borde inte själva könet spela roll....men i många fall verkar det tyvärr inte vara fallet ;)
Gammal 2019-07-14, 22:34
Artis

PMD skrev: Det är nog rätt många som är feminister utan att vilja sätta den etiketten på sig själva.

Om man är av åsikten att män och kvinnor är jämställda och har lika rättigheter och skyldigheter gentemot varandra så är man feminist. Det är den enkla och grundläggande definitionen av ordet feminist.

Jag tror (eller hoppas åtminstone) att det är väldigt få svenskar som inte tycker att män och kvinnor har lika rättigheter och skyldigheter i samhället.
Visst! Det tycker jag också att kvinnor och män har samma rättigheter och skyldigheter både inom samhället och inom familjen. Men samtidigt kallar jag mig inte feminist. I många fall har feminism drivits idag till ytterligheter där man till varje pris vill jämna ut balansen i allt fler områden genom kvotering utan att ta hänsyn till kompetensen exempelvis. Låt människor bestämma själva mer utan förmynderi.
Gammal 2019-07-14, 22:43
jeduven

Hmm... Hur många kvinnor som deltar med synpunkter i denna tråd, eller i alla andra trådar i FS forum, eller andra sajters forum, är med stor sannolikhet svaret på trådskaparens fråga.

Vad jag sett för övrigt är kvinnor vida mer representerade, tom med mycket mer än män, när det gäller att visa upp fantastiskt vackra, kreativa och nyskapande bilder på nätet...oavsett genre.

Kort sagt så är en förlegad kvinnosyn, specifikt inom foto och rent allmänt, en fråga som enbart gäller män på "efterkälken"
Gammal 2019-07-14, 22:58
PMD

jeduven skrev: Hmm... Hur många kvinnor som deltar med synpunkter i denna tråd, eller i alla andra trådar i FS forum, eller andra sajters forum, är med stor sannolikhet svaret på trådskaparens fråga.
jonas18z gjorde väl ett påstående? Jag kunde då inte se någon fråga i hans inlägg som startade den här tråden.
Gammal 2019-07-15, 08:35
Grelber

Perssonkateri skrev: Och även de som faktiskt fotar tjejer med kläderna på är det alltid plutiga miner, huvuden på sned, sensuella blickar och romantiserad redigering. Och det är ALLTID unga, snygga tjejer som ser ut som modeller. Suck, liksom. Jag är inte ett dugg feministiskt lagd, men detta slår mig allt mer.
Det är möjligt att det finns en övervikt av det du beskriver, men du går för långt när du skriver "alltid", dessutom med versaler. Jag fotograferar mycket mode/stickat, alltså påklätt, och arbetar med amatörmodeller och wannabe proffs, till en del förstås av ekonomiska skäl, men minst lika mycket för att jag vill slippa "modellutseenden". Jag håller mig till ett antal principer som jag tycker är viktiga.

Naturligtvis måste en modell ha ett tilltalande utseende, men det har inte med ålder eller kroppsform att göra. Jag får massor av intresseanmälningar från trådsmala tonårstjejer med modelldrömmar. Mycket få av dem kommer längre än möjligen till en provfotografering. Mitt viktigaste kriterium är att det ska synas i modellens ögon att "det är någon hemma". Alla tendenser till munplutande eller annat poserande på ett sätt som modellen möjligen uppfattar som "förföriskt" motarbetar jag aktivt. Jag brukar ofta berätta för modellerna att (jag tycker att) halvöppen mun på bild får människor (både män och kvinnor) att se korkade ut, och påminner i min regi antingen om sluten mun, eller provocerar fram ett alldeles naturligt brett leende som går upp i ögonen. Är de kriterierna uppfyllda behöver ett huvud lite på sned inte signalera förförelse utan tvärtom ge intrycket att betraktaren kommer in i ett aktivt skeende, inte en modellfotosession, och det är något jag så gott som alltid använder som en del av min regi. Och det finns inget som säger att en romantisk karaktär i bilden behöver ha en komponent av erotisk laddning. Om bilder med lolitavibbar ändå slinker med åker dom ut i första utsorteringen.

Resultatet av mina principer kan online enklast ses i t.ex. https://elsebethlavold.wordpress.com/, där alla modellbilder kommer från mina kameror. Tilläggas kan att jag alltid behandlar mina modeller med respekt, vänder t.ex. ryggen till under klädbyten och försöker att alltid skapa en avspänd atmosfär. Jag söker aldrig fysisk närhet, ändå blir jag så gott som undantagsvis blir omkramad av mina kvinnliga modeller när vi plockar ihop, på modellens initiativ. Och jag är född väl före 1970, vilket möjligen kan antyda att gubbsjuka inte har ett självklart samband med biologisk ålder. Kvinnosyn är ett aktivt ställningstagande.
Gammal 2019-07-15, 09:21
Perssonkateri

Grelber skrev: Det är möjligt att det finns en övervikt av det du beskriver, men du går för långt när du skriver "alltid", dessutom med versaler. Jag fotograferar mycket mode/stickat, alltså påklätt, och arbetar med amatörmodeller och wannabe proffs, till en del förstås av ekonomiska skäl, men minst lika mycket för att jag vill slippa "modellutseenden". Jag håller mig till ett antal principer som jag tycker är viktiga.

Naturligtvis måste en modell ha ett tilltalande utseende, men det har inte med ålder eller kroppsform att göra. Jag får massor av intresseanmälningar från trådsmala tonårstjejer med modelldrömmar. Mycket få av dem kommer längre än möjligen till en provfotografering. Mitt viktigaste kriterium är att det ska synas i modellens ögon att "det är någon hemma". Alla tendenser till munplutande eller annat poserande på ett sätt som modellen möjligen uppfattar som "förföriskt" motarbetar jag aktivt. Jag brukar ofta berätta för modellerna att (jag tycker att) halvöppen mun på bild får människor (både män och kvinnor) att se korkade ut, och påminner i min regi antingen om sluten mun, eller provocerar fram ett alldeles naturligt brett leende som går upp i ögonen. Är de kriterierna uppfyllda behöver ett huvud lite på sned inte signalera förförelse utan tvärtom ge intrycket att betraktaren kommer in i ett aktivt skeende, inte en modellfotosession, och det är något jag så gott som alltid använder som en del av min regi. Och det finns inget som säger att en romantisk karaktär i bilden behöver ha en komponent av erotisk laddning. Om bilder med lolitavibbar ändå slinker med åker dom ut i första utsorteringen.

Resultatet av mina principer kan online enklast ses i t.ex. https://elsebethlavold.wordpress.com/, där alla modellbilder kommer från mina kameror. Tilläggas kan att jag alltid behandlar mina modeller med respekt, vänder t.ex. ryggen till under klädbyten och försöker att alltid skapa en avspänd atmosfär. Jag söker aldrig fysisk närhet, ändå blir jag så gott som undantagsvis blir omkramad av mina kvinnliga modeller när vi plockar ihop, på modellens initiativ. Och jag är född väl före 1970, vilket möjligen kan antyda att gubbsjuka inte har ett självklart samband med biologisk ålder. Kvinnosyn är ett aktivt ställningstagande.
Modellfotografering är ju en sak, men det är inte porträttfoto.
Jag tycker de som är trettio och yngre verkar fota en helt annan typ av porträtt (mindre fokuserade på att kvinnor ska fungera som ögongodis åt män) jämfört med sjuttiotalisterna och tidigare. (Jag själv är en av dem men jag försöker att inte falla i fällan med den sortens bilder och samtidigt bygga en portfolio.) jag önskar de som fotade modellfoto kunde hålla sig i egna forum och inte försöka kalla sina foton för porträtt, för jag har blivit tvungen att lämna alla porträttfotogrupper jag var med i pga detta. Orkar inte med alla nakenfoton i tid och otid och män som sitter och kommenterar tjejernas utseende snarare än kvaliteten på bilderna och fotografens arbete.
Gammal 2019-07-15, 10:00
Grelber

Perssonkateri skrev: Modellfotografering är ju en sak, men det är inte porträttfoto...
… jag önskar de som fotade modellfoto kunde hålla sig i egna forum och inte försöka kalla sina foton för porträtt...
Jag försökte skapa en motvikt mot den bild du målar upp. Om du vill göra det till en fråga om modell- kontra porträttfoto är det din ensak. Jag vill bara påminna om att tråden heter "Fotovärlden - förlegad kvinnosyn", ingår i en grupp med rubriken Allmänt och att TS i sin inledande post skriver "surfar man runt på nätet och kollar modellbilder..."

Däremot är det inte din ensak när du har synpunkter på vilka fora jag skriver i, det tar jag mig rätten att bestämma själv, och jag har för övrigt vad jag minns aldrig skrivit i, eller ens läst, något modellfotoforum. Jag har heller inte här på FS sett någon av de foton du upprörs över, eftersom jag mest håller till i Utrustningsfrågor/Nikon. Jag trodde i min naivitet att när du, kvinnlig fotograf, gav dig in i diskussionen och fick svart på vitt, och med fotoexempel, på att det finns fotografer som arbetar med en annan infallsvinkel än den du menar är allenarådande, skulle uppskatta det. Jag tycks ha haft fel, och i så fall lämnar jag den här tråden. Jag förstår mycket väl din frustration, men tänker inte låta mig bli måltavla för den.

Senast redigerad av Grelber den 2019-07-15 klockan 10:03. Anledning: Tillägg på slutet
Gammal 2019-07-15, 10:42
Perssonkateri

Grelber skrev: Jag försökte skapa en motvikt mot den bild du målar upp. Om du vill göra det till en fråga om modell- kontra porträttfoto är det din ensak. Jag vill bara påminna om att tråden heter "Fotovärlden - förlegad kvinnosyn", ingår i en grupp med rubriken Allmänt och att TS i sin inledande post skriver "surfar man runt på nätet och kollar modellbilder..."

Däremot är det inte din ensak när du har synpunkter på vilka fora jag skriver i, det tar jag mig rätten att bestämma själv, och jag har för övrigt vad jag minns aldrig skrivit i, eller ens läst, något modellfotoforum. Jag har heller inte här på FS sett någon av de foton du upprörs över, eftersom jag mest håller till i Utrustningsfrågor/Nikon. Jag trodde i min naivitet att när du, kvinnlig fotograf, gav dig in i diskussionen och fick svart på vitt, och med fotoexempel, på att det finns fotografer som arbetar med en annan infallsvinkel än den du menar är allenarådande, skulle uppskatta det. Jag tycks ha haft fel, och i så fall lämnar jag den här tråden. Jag förstår mycket väl din frustration, men tänker inte låta mig bli måltavla för den.
Jag fattar inte varför du tar på dig offerkoftan då jag inte anklagat dig för något. Din inbillade roll som utpekad har du ju skapat dig helt själv. :)
Jag har inte sett dina bilder och jag skiter ärligt talat i var du postar dem, om jag ska vara frank.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.