Gammal 2016-08-16, 09:43
unoengborg

DaMoose skrev: Nikon 1 AW1 säger jag, men köpt med ett par stycken extrabatterier istället. Du behöver inte köpa de dyra originalbatterierna utan det går att hitta för en dryg hundring styck.

Bildkvaliten i den är väldigt bra, har haft flertalet bilder med i fisketidningar.

Sambon råkade förstöra en kamera för mig när hon dök i Egypten, förmodligen dök hon kring maxdjupet och kanske skrapade i något(?) eller så låg det något litet skräp i gummipackningen för det kom in någon droppe saltvatten och sen blev det sopkorgen med den. Köpte dock en ny direkt för de är grymt bra.
Håller med dig, De är tåliga, snabba, har skarp optik, och ger väldigt bra bildkvalitet i förhållande till sin lilla sensorstorleken.. Avsaknad av sökare är dock ett minus på land när solen ligger på.

Nu ska väl TS inte dyka med dem, utan vandra i fjällen och skriva ut stora bilder. Kraven på vattentäthet reduceras då mera till "bra att ha" men inte direkt nödvändigt. Om man med med stora bilder menar bilder kring A3 eller aningen större, fungerar AW1 säkert utmärkt, men är det stora bilder att hänga bakom soffan blir den efter om man jämför kameror med sensor i APS-C eller småbildsformat som både erbjuder fler pixlar, mindre brus och mer dynamiskt omfång.
Gammal 2016-08-16, 19:22
Snuffle

unoengborg skrev: Vad jag vet är A6300 inte vädertätad, den är dock mera robust byggd än A6000. Den har även bättre sökare samt möjlighet att använd optik med Sony A optik med fasdetekterande autofokus via adapter precis som A7R/A7RII

Om vi sammanfattar de alternativ som rean nämnts och jämför mot TS krav:

Olympus TG-4:
+ Lätt att bära med sig
+ Vattentät och stöttålig
+ Kan laddas via USB
- Liten sensor med få pixlar gör den mindre optimal för stora bildutskrifter
- ingen sökare, mindre bra utomhus som t.ex på fjället när solen skiner.

Nikon 1 AW1
+ Lätt att bära med sig
+ Vattentät och stöttålig
+ Större sensor än TG-4
Dock aningen fler pixlar än TG-4, mindre optimal för stora utskrifter
- Ingen USB laddning
- ingen sökare

Fujifilm XT-1
+ Större sensor (dvs mindre brus)
+ Sökare
+ Väderskyddad mej ej vattentät
- Ingen USB laddning

Sony A6000
++ Större sensor med fler pixlar än TG-4, Nikon AW-1.
+ USB laddning, men inte USB drift
++ OK för rimligt stora utskrifter
+ Sökare
- varken väderskyddad eller vattentät

Sony A6300
+++ Samma sensorstorlek, som A6000 fast nyare bättre teknik
++ USB laddning och drift
++ OK för rimligt stora utskrifter
++ Sökare
- varken väderskyddad eller vattentät, men lite robustare byggd än A6000

Sony A7RII
++++ Fullformatkamera, med extremt hög upplösning, och dynamik
+ Kan laddas via USB
++++ OK för stora utskrifter
+ Vädertätad
++ Sökare
- Pris
- Aningen stor, men förmodligen värt det om man vill göra riktigt stora bilder
Fantastiskt snällt att sammanställa nämnda förslag. Mycket pedagogiskt och sammanfattande.

Tack även till alla andra som kommit med förslag och för/nackdelar. Jag ska fundera lite mer på prioritering av egenskaper, och även prisbild men ni har verkligen kommit med en bred bild av lämpliga kameror.
Gammal 2016-08-16, 20:24
Joakim.e

Sony Cybershoot RX100 M3 om du inte har för stora nävar. Den är inte mycket större än en mobil men har entumssensor och bra bildkvalitet. Små knappar för den som har stora händer. Jag har nästan alltid med min i fickan.
Gammal 2016-08-16, 22:13
Orta

Ett tips som vissa ibland missar är att kolla in hur stor/tung kameran blir tillsammans med tänkt(a) objektiv.
Sonys spegellösa APS-C-kamerahus är t.ex. väldigt nätta och smidiga, men så fort lite intressanta objektiv kommer på blir systemet sällan särskilt lätt och litet. Detsamma gäller oftast även Fujifilm och i ännu högre grad Sonys småbildkameror.

Ur den aspekten är m4/3 ofta ett bättre system om systemets storlek och vikt är en betydande faktor. Annars finns även en del proffsiga kompakter som är små och ger bra resultat (t.ex. LX100, RX100).
Gammal 2016-08-17, 09:09
eskil23

DaMoose skrev: Nikon 1 AW1 säger jag, men köpt med ett par stycken extrabatterier istället. Du behöver inte köpa de dyra originalbatterierna utan det går att hitta för en dryg hundring styck.
Ska man köpa extra batterier så ska man köpa originalbatterier. Billiga piratbatterier sväller och eftersom minneskortet sitter intill batteriet på Nikon1-kameror så kommer ett svällande batteri att pressa dem ur läge. Been there, done that.
Gammal 2016-08-17, 09:32
DaMoose

eskil23 skrev: Ska man köpa extra batterier så ska man köpa originalbatterier. Billiga piratbatterier sväller och eftersom minneskortet sitter intill batteriet på Nikon1-kameror så kommer ett svällande batteri att pressa dem ur läge. Been there, done that.
Så kan det vara, man ska nog inte beställa de billigaste batterikopiorna på eBay eller så. Jag har köpt ett antal Jupio från Cyberphoto och även via Duracell i England, dessa har jag kört till mina Fujifilm. Ett batteri har gått sönder(la bara av), alla andra har det inte varit problem med under minst ett par år.
Gammal 2016-08-17, 11:13
unoengborg

Joakim.e skrev: Sony Cybershoot RX100 M3 om du inte har för stora nävar. Den är inte mycket större än en mobil men har entumssensor och bra bildkvalitet. Små knappar för den som har stora händer. Jag har nästan alltid med min i fickan.
Ja, Sony RX100 modeller har 1" sensor liksom Nikon 1 AW1 men lite bättre bildkvalitet p.g.a lite fler pixlar och aningen bättre optik.

+ Kan laddas via USB
+ Liten
- Saknar vädertätning
- Saknar sökare. Finns som tillbehör men det blir dyrt och klumpigt
- Saknar filtergänga.

Bättre då att välja dess efterföljare: Sony RX100IV som även har en inbyggd sökare som man kan poppa upp, och dra ut.

Det här är ett bra val om man kan ge avkall på tåligheten, och inte gör extremstora bilder eller beskär bilderna mycket. Små sensorer alltid kommer att bli slagna av större när det gäller dynamiskt omfång och brus. Men bilder upp till A2 bör se någorlunda OK ut.

http://www.imaging-resource.com/PROD...ge-quality.htm
Gammal 2016-08-17, 11:34
PMD

unoengborg skrev: Bättre då att välja dess efterföljare: Sony RX100IV som även har en inbyggd sökare som man kan poppa upp, och dra ut.
Både III:an och IV:an har inbyggd pop-up-sökare.
Gammal 2016-08-17, 14:10
unoengborg

PMD skrev: Både III:an och IV:an har inbyggd pop-up-sökare.
Ah då mindes jag fel. Då är det tvåan som hade sökare som hade dyr klumpig sökare som tillbehör. Alla RX100 modeller ger dock bra bildkvalitet och vad jag vet usb laddning.
Gammal 2016-08-17, 18:22
stickan410321@gmail.com

kamera lämplig för vandring
Ingen har nämnt Pentax kameror som,nästan alla, har bra vattentålighet, tål kyla och värme.Alla tycks ha andra märken, är det bara slentrian eller?
Gammal 2016-08-17, 20:15
unoengborg

stickan410321@gmail.com skrev: Ingen har nämnt Pentax kameror som,nästan alla, har bra vattentålighet, tål kyla och värme.Alla tycks ha andra märken, är det bara slentrian eller?
Pentax är vädertäta, finessrika och lättanvända. Det finns gott om videos på youtube där folk sköljer av sina Pentaxkameror i duschen. Pentax K-1 är tillsammans med Sony A7RII bland de bästa man kan välja för landskapsfoto och andra stora detaljrika bilder då de ger nära mellanformatkvalitet utan att det kostar skjortan.

Att ingen nämner Pentax är förmodligen för att de är ganska tunga. T.ex. väger ett K-1 kamerahus över 1kg och med optik och lite extra batterier är vi nog uppe i närmare två kg. Många tycker det är för tungt att släpa på, speciellt som Sonyn är lättare och minst lika bra som K-1:an. Vad jag vet uppfyller de inte heller TS önskan om USB laddning. Å andra sidan går det inte åt någon ström när man tittar i sökaren. Då räcker ett batteri kanske en dag eller två istället för några få timmar, vilket gör laddningsproblemet mindre.
Besvara

Bokmärken

Taggar
2016 , friluft , kamera , vandring

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.

Elinchrom ELB 500 TTL