Gammal 2019-06-13, 06:03
fotobollfoto

control87th skrev: Ni tar inte upp ett annat skäl:

Den jämfört med andra branscher/konsulter etc. konstiga modellen där kunden inte får det han beställt utan normalt bara en ibland väldigt begränsad rättighet...
Ja det är väl också ett spår att följa.
Vad är värdet av en bild egentligen nu för tiden. (Värdet av viss nyttjanderätt till bild).

Där jag rör mig är bilder konsumtionsvaror med kort hållbarhetsdatum. De producerar i ofattbara mängder. Tjejerna i lagen vill se bilder i direkt anslutning till match. Efter en par tre dagar ligger matchen och bilderna så långt ner i flödet att de nästan är bortglömda.

Det händer att någon förälder hör av sig och vill ha ut några gamla bilder för att bygga en fotobok till dotterns födelsedag. Men det är mycket sällsynt.
Gammal 2019-06-13, 09:08
M7_21

Tomasz skrev: Jag har tagit gratis bröllopsbilder vid två tillfällen. Tycker inte själv att det blev så bra men brudparen var nöjda. Där snodde jag alltså (möjligtvis) inkomst från en yrkesman.
Men jag har också varit flyttgubbe oräkneliga gånger. Och dessutom lagat bilar, hjälpt till med villabyggen, kopplat in internet, … Så jag är nog listad som svartfot hos många fackförbund :)
Fast jag hjälpte en dam över gatan en gång, och det tror jag scouterna har överseende med.

Jag har inte direkt älskat att göra allt det där men jag gillar att hjälpa till, och jag tycker om de människor jag hjälpt. Om jag skulle få en fråga från någon jag inte känner så tror jag inte att jag skulle ställa upp, möjligtvis om det var UNICEF eller liknande som frågade.
Grejen med att hjälpa till är om man själv vill ställa upp och göra något gratis är helt OK. Det tror jag alla håller med om.

Däremot (som den här tråden handlar om) är det inte så kul när någon/några utgår från och "beställer" ett foto/videojobb med tanken att det ska göras utan kostnad bara för att fotografen tycker det är så roligt att plåta.

Fortfarande får jag ibland höra "du tar väl inte betalt?"

Har sedan en tid tillbaka tänkt om lite grann, vill någon ha ett fotojobb typ bilder med drönare måste plånboken fram, finns ingen anledning att skolor, kommuner, företag inte ska betala för sig. Vill de inte anlita mig, varsågod och gå vidare!

Ett önskemål vore ju att alla fotografer kunde hålla samman om detta så kanske det tar slut med dess oönskade gratisförfrågningar.
Gammal 2019-06-13, 11:28
fotobollfoto

M7_21 skrev: Grejen med att hjälpa till är om man själv vill ställa upp och göra något gratis är helt OK. Det tror jag alla håller med om.

Däremot (som den här tråden handlar om) är det inte så kul när någon/några utgår från och "beställer" ett foto/videojobb med tanken att det ska göras utan kostnad bara för att fotografen tycker det är så roligt att plåta.

Fortfarande får jag ibland höra "du tar väl inte betalt?"

Har sedan en tid tillbaka tänkt om lite grann, vill någon ha ett fotojobb typ bilder med drönare måste plånboken fram, finns ingen anledning att skolor, kommuner, företag inte ska betala för sig. Vill de inte anlita mig, varsågod och gå vidare!

Ett önskemål vore ju att alla fotografer kunde hålla samman om detta så kanske det tar slut med dess oönskade gratisförfrågningar.
Svärfar, utbildad möbelsnickare, bedrev under några år ett finsnickeri vid sidan av sitt vanliga jobb. Men tröttnade och la ner verksamheten när många förväntade sig att det skulle vara gratis att få möbler tillverkade. Det fanns de som inte ens ville betala för materialet.
Gammal 2019-06-13, 11:58
M7_21

fotobollfoto skrev: Svärfar, utbildad möbelsnickare, bedrev under några år ett finsnickeri vid sidan av sitt vanliga jobb. Men tröttnade och la ner verksamheten när många förväntade sig att det skulle vara gratis att få möbler tillverkade. Det fanns de som inte ens ville betala för materialet.
Ja, du ser, ger man nån lillfingret....

Att få ett bidrag/bistånd är alltid tacksamt för mottagaren.

Ett exempel, jag betalar din bensin, så bara tanka på så betalar jag! Fint, bra, du är great! Men efter ett år så har min ekonomi försämrats så jag måste ta tillbaka mitt erbjudande om fri bensin, trist men sant...

Efter det blir jag kallad för sniken, en kompis som sviker, inte tar sitt ansvar.

Sammanfattning, börja aldrig ge bort förmåner om du inte villkorar dem på något sätt innan.

Som du skrev, att inte ens betala för materialet, såna "vänner" är inget att ha.

Föreslog tidigare här att kanske kunna byta tjänster istället för att betala? Det är väl bra om man kan erbjuda en mottjänst som tack för hjälpen.

Skrev tidigare att jag plåtar gärna gratis om jag själv vill det. Men inte på någons befallning att det ska vara gratis. Av nån anledning vill vår rörmokare alltid ha betalt för sina tjänster....
Gammal 2019-06-13, 14:19
fotobollfoto

M7_21 skrev: [...]
Skrev tidigare att jag plåtar gärna gratis om jag själv vill det. Men inte på någons befallning att det ska vara gratis. Av nån anledning vill vår rörmokare alltid ha betalt för sina tjänster....
Jag skulle tro att även röris jobbar gratis ibland.
Man kanske ska ha vårfest i båtklubben och behöver en tillfällig diskbänk på bryggan. Vem fixar? Och grabbarna med flyttfirma tar med sig sina bärselar för att flytta undan stenbordet som väger trehundra kilo.

Det är skillnad på vad vi gör som yrkesmän och vad vi gör som hobby.

Jag har kört porträttfoto av ett helt fotbollslag utan att ta betalt. Glad att jag fick några frivilliga att öva på. Och glad att de gillade bilderna.
Gammal 2019-06-18, 14:19
fotobollfoto

Om Sverker Lund som fick 360 kronor för vinjetten till Solens upp och nergång på SVT.

Jag var ju så road av att teckna så jag var nöjd bara jag fick sitta och teckna. Det var nästa så att jag var beredd på att betala bara för att få teckna. Så roligt var det, sa han

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...rker-lund-dott

Men han kanske klarade sig bra i livet ändå. Sedan han blivit etablerade och förstod hur mycket betalt han kunde ta?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.

Elinchrom ELB 500 TTL