Gammal 2018-03-14, 07:17
pdahlen

Anna-- skrev: Tack för alla tips och synvinklar! Jag har beställt mig en D750 nu, ska bli väldigt kul att få hem den! Tycker det är mycket som pekar på att den kommer klara av mycket av det jag saknar med den jag redan har. Köpte ett Sigma 24-105/4 till, känns som en bra grund. Får bli utökning av objektiv vart efter.

Tack också för tipset om att Cyberphoto hade den nedsatt Peter! Blev svårt att motstå...
Så det är mitt fel :), men det är en riktigt bra kamera till ett riktigt bra pris. 24-105/4 är en skaplig allround har själv tittat på den, Cyberphoto hade en begagnad för 4990:- som jag funderat på, var det den du kanske köpte?

Lycka till med fotandet och så kan du glädja dig åt chokladbiten som kommer med paketet
Gammal 2018-03-14, 09:14
Ventures

Anna-- skrev: Tack för alla tips och synvinklar! Jag har beställt mig en D750 nu, ska bli väldigt kul att få hem den! Tycker det är mycket som pekar på att den kommer klara av mycket av det jag saknar med den jag redan har. Köpte ett Sigma 24-105/4 till, känns som en bra grund. Får bli utökning av objektiv vart efter.

Tack också för tipset om att Cyberphoto hade den nedsatt Peter! Blev svårt att motstå...
Kul. Rapportera gärna vad du tycker när du testat den nya.
Gammal 2018-03-14, 13:39
PutteMacGuff

Skrotfotaren 2.0 skrev: Den kameran du har är kraftigt föråldrad (10 år gammal sensor) OM du inte är en nattuggla som gillar riktigt dåliga ljusförhållanden satsa på Nikon D7500 eller D500 om pengarna finns annars D750 (för sämre ljus). Du kommer uppleva en enorm skillnad med alla dom kamerorna jag nämner!
Vilket underbart inlägg :)
Om D5000 är för nattugglor då måste jag vara mullvad eftersom jag tycker att D200/D300 har fullt tillräckliga ljusegenskaper :p
Gammal 2018-03-14, 14:23
pdahlen

PutteMacGuff skrev: Vilket underbart inlägg :)
Om D5000 är för nattugglor då måste jag vara mullvad eftersom jag tycker att D200/D300 har fullt tillräckliga ljusegenskaper :p
D300 har faktiskt sämre ljusegenskaper än D5000, om vi med detta menar brus på högre ISO. Men om vi nu antar vi ska fotografera nattugglor så är inget av dessa att föredra (har faktiskt testat jorduggla med D300), då tar jag mycket hellre en D750
Gammal 2018-03-14, 15:07
PutteMacGuff

pdahlen skrev: D300 har faktiskt sämre ljusegenskaper än D5000, om vi med detta menar brus på högre ISO. Men om vi nu antar vi ska fotografera nattugglor så är inget av dessa att föredra (har faktiskt testat jorduggla med D300), då tar jag mycket hellre en D750
Exakt min poäng, Mina kameror är äldre än D5000 men har fortfarande tillräckligt bra mörkeregenskaper enligt mig. Så därför måste jag vara en mullvad och inte bara en nattuggla :p
Gammal 2019-03-30, 18:01
Anna--

Hej på er!

Jag må vara aningen sen med att återkoppla, men om det fortfarande finns någon som är nyfiken på hur mitt köp blev tänkte jag ändå skriva en rad.

Jag är så himla nöjd! Jag tycker att det är en enorm skillnad på kamerorna, jag kände genast att jag kunde leka mycket mera med inställningarna och jag känner mig inte alls lika begränsad. Färgerna blir fantastiska och i mörkare miljöer är den ju helt underbar. Så mycket bättre än min D5000. Har fotat vid många olika tillfällen med olika förutsättningar sen jag köpte den och är kalasnöjd. Jag är lite kär i min nya D750 helt enkelt!

Tack för hjälpen och vägledningen till ett riktigt bra köp, nu blir det att börja leta i objektiv-djungeln! :)
Gammal 2019-03-30, 22:36
Erik Schalin

O hur gick det med datorprogram?
En liiite nykär historia eller fortfarande ett hatobjekt?
Gammal 2019-03-31, 08:22
Anna--

Jag började faktiskt plugga design i höstas och har nu prenumeration på hela Adobes programpaket, vilket resulterade i att jag snabbt tog hem Lightroom för att prova. Nu har jag inte hunnit sitta med det jättemycket, men min uppfattning hittills är att det inte alls är så krångligt som jag fått för mig, rent av lite roligt faktiskt..! (Hör och häpna...) Måste sitta mera med det för att få koll på alla funktioner och finesser, men så är det ju med det mesta. Har jag nu lyckats lära mig Adobes Illustrator så ska väl inte Lightroom vara så mycket svårare tänker jag!
Besvara

Bokmärken

Taggar
köpråd , nikon , objektiv , tips

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.

B+W Filter