Gammal 2019-04-16, 01:30
jonasfj
Avslutat medlemskap

Tisdagsbilden #9
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar med kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
Gammal 2019-04-16, 01:43
jonasfj
Avslutat medlemskap

#1 - Basket
Basketmatch i solnedgången vid Venice Beach, LA

Nikon Z7, 24-70/4 S @24mm, f/8, 1/200s, ISO 64
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_NZ71192.jpg
Visningar:	121
Storlek:	64.6 KB
ID:	147888  

Gammal 2019-04-16, 06:47
pdahlen

#2 Påsk

Såg denna bild genom rullgardinen igår, tagen med iPhone.
Bifogade miniatyrer

Namn:	8DDF7E56-B20F-4F0D-8BB8-46409C817060.jpg
Visningar:	23
Storlek:	150.5 KB
ID:	147890  

Gammal 2019-04-16, 12:29
FiCa1

Glad Tisdagsbilden #9: Bild #3 Sågmyra
#3 Sågmyra

Leica M Monochrom CCD + Summicron-M 35:2.0 asph
f : 4.0, 1/750 s, ISO 320

Hustrun fixar inställningar på nya iPad Air. Sitter vid arbetsbordet på övervåningen.

/ FiCa1
Bifogade miniatyrer

Namn:	PHOTO_DIARY_SÅGMYRA_2019-04-13_L1029498 LEICA MM WEBB.jpg
Visningar:	67
Storlek:	26.8 KB
ID:	147892  

Gammal 2019-04-16, 15:46
rikitikitavi

#4 Citybird.
Var runt Hornstulls strand och hade just varit ute 6 timmar för att gatufota, helt slut, och tom på inspiration. Stod och njöt i vårsolen i en av de första riktigt varma dagarna inne i stan för att få tillbaka lite energi.
En pojke störde mitt lugn med sin som kontrast enorma energi då han piskade upp stämningen för ett 100 tal fåglar som försökte äta medtaget bröd ;)
Jag fick en ingivelse och såg snabbt den vackra solen bryta igenom och "skylinen" bakom och prickade denna där jag ville ha den. Visste inte riktigt hur den blevförens jag kom hem, men blev glad när jag såg att den nästan "blygt" tittade fram bakom vingen och la sig som ett X mellan husen.
Den blev en favorit från den dagen..
Fuji X-T3 , 90mm f2,8. 1/6000 sek

Namn:	the bird haze.jpg
Visningar:	45
Storlek:	25.5 KB
ID:	147893
Gammal 2019-04-16, 17:48
gamleJ

#5 Lilla huset på prärien
Canon 5dsr Canon 100-400 4.5-5.6 is II. 100mm f8 1/640s ISO1000.

Togs innan snön försvann i slutet på förra veckan. Precis som med förra veckans bild så fotade jag från bilen då det ligger lite knivigt till. Ska dock försöka fånga vyn med något annan vinkel och stativ framöver. Husvagnens ensamma och nästan sorgliga uppenbarelse i det karga landskapet fångade mig direkt. Det finns en del att upptäcka i bilden långt i fjärran men lilla formatet begränsar tyvärr lite. Det är ju lika för alla hursomhelst.
Bifogade miniatyrer

Namn:	969DEEB0-081B-4F5E-A26A-A062E41982F8.jpeg
Visningar:	182
Storlek:	485.0 KB
ID:	147895  

Gammal 2019-04-16, 20:24
Kristobal

#6 Ljuset i tunneln
Försöker utmana mig själv lite för att hitta nya kompositioner. Har svårt för att uppskatta skog- och en stor del landskapsfotografi. Har lättare för foto av urbana miljöer och människor. Men då jag bor nära skogen och längre ifrån det urbana försöker jag hitta nån infallsvinkel för att väcka mitt intresse. Här är ett försök, ute under hundpromenaden. Föll för löven. Slutet av tunneln blev helt utfrätt så jag valde att beskära bort det.

iPhone se, 1/35 s, f/2,2 iso 125
Bifogade miniatyrer

Namn:	C7AA703D-41CF-4D9C-8373-AC6FF588694F.jpg
Visningar:	51
Storlek:	61.4 KB
ID:	147896  

Gammal 2019-04-16, 20:28
Marteric

#7: M/S Svanen
Fem minuter hemifrån ligger M/S Svanen. Blev en tur i afton då det är dags att producera för Tisdagsbilden. Aftonen bjöd på fina färger. Tyvärr var det en massa bråte på bryggan och det hade varit trevligt med fören pekandes mot kameran...men man får gilla läget.

Fuji X-T20 + XF 18-55
ISO 200, F/5,6 1/40
Bifogade miniatyrer

Namn:	190416 004fs.jpg
Visningar:	44
Storlek:	300.3 KB
ID:	147897  

Gammal 2019-04-17, 19:09
janc

Ett motiv som jag ofta återvänder till i olika varianter. Promenerar längs denna väg mer eller mindre dagligen och linjerna i landsvägsmotiv är något jag inte kan få nog av.

Panasonic DMC-LX7
ISO 80
f4
1/1000 s

Bilden tagen 2019-04-13 09:09:18
Bifogade miniatyrer

Namn:	FS-tisdagsbild-19-04-13.jpg
Visningar:	55
Storlek:	211.9 KB
ID:	147902  

Gammal 2019-04-18, 00:58
jonasfj
Avslutat medlemskap

janc skrev: Ett motiv som jag ofta återvänder till i olika varianter. Promenerar längs denna väg mer eller mindre dagligen och linjerna i landsvägsmotiv är något jag inte kan få nog av.

Panasonic DMC-LX7
ISO 80
f4
1/1000 s

Bilden tagen 2019-04-13 09:09:18
#8 - Landsvägsmotiv
Gammal 2019-04-18, 12:09
Hrafne

#9 - Ye Old Faithful
Här är mitt bidrag för veckan.
Bifogade miniatyrer

Namn:	IMG_017.jpg
Visningar:	43
Storlek:	100.1 KB
ID:	147905  

Gammal 2019-04-18, 20:44
jonasfj
Avslutat medlemskap

Dags för kommentarer!!!
Efter ett bra förslag från Jonas Hedlin med flera prövar vi en liten ändring av reglerna.

Från nu är det fritt att kommentera!!!

På söndag får alla som vill välja sin favorit och detta utgör tävlingsmomentet.
Gammal 2019-04-18, 21:04
gamleJ

jonasfj skrev: Efter ett bra förslag från Jonas Hedlin med flera prövar vi en liten ändring av reglerna.

Från nu är det fritt att kommentera!!!

På söndag får alla som vill välja sin favorit och detta utgör tävlingsmomentet.
Det blir bra och tydligare för dig som ska räkna. Hoppas detta gynnar bildkritiken.
Gammal 2019-04-18, 23:05
gamleJ

#1 Basket
Gillar denna. Tydliga kontraster men ändå med en mjukhet i renderingen. Utsnittet är väl 10:5 vilket passande får med mycket att se. Vissa spelare är tydliga och andra nästan helt svarta i motljuset vilket jag tycker skapar extra nyfikenhet och lust att förstora och se vad som syns av varje individ (hur detta ser ut i stor bild avgör i mitt tycke om det är en fullträff eller endast en bra bild). Är det ett medvetet val att ha ganska mycket tom asfalt före spelarna eller fick det bli så för att inte utsnittet skulle få för stor skillnad mellan långa och korta sidan? Fick jag önska så skulle lite tas bort. Typ 10:4.

#2 Påsk
Förmodar att det är en påskkärring på kvast vi ser skuggan av när hon rivstartar mot Blåkulla. Vaket av dig att se och föreviga. Skulle vara extra kul om det inte är vad du ser för säker är jag inte :).

#3 Sågmyra
Kul med denna typ av vardagsbilder. Gillar hur du centrerat fönstret och hur frun är placerad. Du är duktig på att jobba med kontraster utifrån det du visat hittills. I mitt tycke har det dock blivit något för mycket svärta i denna bilden. Skulle vilja skönja något mer i skuggorna. Kanske är det lilla formatet som spökar?

#4 Citybird
Hade det varit en duva skulle det blivit symbolik på hög nivå när den fjättrats fast av staden. Det får gå med en mås också eller vad det nu är för art. Det ser ut som om du gett bilden en omvänd vinjetering som var grymt populärt i alla porträtt från USA en tid tillbaka och lite hånat här. Eller så har det bara blivit så. Passar tycker jag även om höger nederkant känns aningen för ljus. Go känsla i bilden är det hursomhelst. En eloge för tålamodet efter många timmars letande efter annan bild.

#5 Lilla huset på prärien.
Egen bild. Önskar att ni granskar den på större skärm än mobil. I min iPhone dör den totalt medans på IPad ser jag det jag vill visa. För er som är yngre än mig så syftar titeln på en kultserie som gick när jag var ung :). Tyckte den passade.

#6 Ljuset i tunneln
Ett motiv väl värt att försöka fånga. Tunnelns veckade metall upprepar samma mönster av ljus och skugga vilket är snyggt. Ljuset är lite gyllengult eller så är det metallens rost som ger det lite extra färg. Skuggan som bildar en timglasform som utgår från vänster nere och slutar höger uppe är fin och passar. Däremot skulle jag önska bort det som möjligen är din skugga till höger nere. Tanken med de belysta löven är god men tycker inte de kommer fram nog trots att de nästan lyser av sig själva. De blir för små i bild på något sätt i det formatet vi har att rätta oss efter. Du ska nog tillbaka och testa mer för tror det döljer sig en kanonbild där i tunneln. Har du en blixt så ta med den också och se vad den kan tillföra. Ibland är det en uppmjukad skugga som gör hela bilden.

#7 M/S Svanen
Än en gång dina fina mjuka färgtoner som ger en skön avslappnad känsla till ett redan lugnt motiv. Synd med bråten på bryggan för precis som du är inne på hade en annan vinkel på båten höjt bilden. Förstår att du vill ha lite mörkare vatten i nederkant men med tanke på de så mjuka övergångarna i övrigt så blir det lite för hårt i min smak. En snygg bild men du har skämt bort oss med betydligt bättre tidigare.

#8 Landsvägsmotiv
Flera ledande linjer in i bilden vilket är bra, inte minst elledningen. De leder helt rätt mot personen på vägen. Blir aningen osäker på vad du vill visa oss dock? Tror det är människan för linjerna leder dit och själva landskapet sticker inte ut på något direkt vis, men för mig är det inte uppenbart då personen är så liten i bild. Tycker du komponerat bra med det buskiga på höger sida så att inte blicken försvinner ut. Den vandrar istället tillbaka och söker.
Övre delen av himlen är väldigt mörk i förhållande till övriga bilden. Tror en liten uppljusning skulle höja helhetsintrycket.

#9 Ye Old Faithful
Nu är jag trött och din bild är sist ut så fattar mig kort. Gillar motivet och kompositionen är helt ok. Tyvärr har himmelen lite platt ljus men det som stör mest är att färgerna känns konstiga. Tror du dragit på för mycket gult/orange och grönt. Vissa trädkronor är konstigt gula och grenarna i vänster kant är gröna. . Det sänker helhetsintrycket tyvärr.

Senast redigerad av gamleJ den 2019-04-18 klockan 23:33.
Gammal 2019-04-19, 00:28
Kristobal

Jaha. Hade precis skrivit klart alla kommentarer och råkade fummeltrycka på mobilen när allt var markerat så det försvann. Gör ett försök att återskapa essensen av det hela. Lite smått irriterad.

#1 Basket
Fartfylld bild! Gillar skuggorna, särskilt från bollkastaren och åskådaren till höger. Tycker att den svarta breda horisonten och palmerna konkurrerar lite för mycket med spelarna. I alla fall i detta formatet.

#2 Påsk
Först trodde jag det var en skugga mot en murad vägg. Kollar igen och tillslut ser jag rullgardinen. Spenderar lite tid med att klura på skuggans form. Känner inte igen. Då vaknar svärtan till liv och jag börjar tänka på alla obehagliga överraskningar som kan hänga och dingla i ett rep. Men kanske är det bara en påskkärring. Eller kanske inte.

#3 Sågmyra
Kunde lika gärna varit svärmor som satt där och broderade initialer på handdukarna till köket. Känns tidlöst. Spröjsade bågarna tillsammans med avsaknaden av detaljer hjälper till. Tänker på vad den lilla människan där dunklet tänker på.

#4 citybird
Läckert. Gillar motljuset, fågeln som kikar fram. Bakgrunden lagom blurrig och fin mjuk spegling i vattnet. Tvillingtornen ramar in och känns mitt i prick men för mig tar de fokus och stör lite. Himlen är lagom intressant utan att ta för stor plats.

#5 Lilla huset på prärien
Stämningsfullt med det ofruktsamma landskapet och husvagnen med sin trashiga historia. Tror starkt på detta motiv från en annan vinkel. Vill lite närmre rent bildligt talat. Väl värt att snöra på kängorna och packa ner termosen!

#6 Egen, tack för kritik.
Nej min egen skugga är det i alla fall inte. 🙂

#7 M/S Svanen
Fina färger och övergång från mörkt till ljust. Vattnet påminner om en oljemålning. Inte samma wow-känsla som dina tidigare bilder. Skulle gärna sett en bild med båten i förgrunden, eller från insidan ut.

Gillar himlen och linjerna. Väl hanterad telekabel. Känns på nåt sätt mysigt men har lite svårt att fästa blicken i bilden.

#9 Ye old faithful
Tänker på vem som huserat här. Hur det såg ut när sista spiken slogs i. Gaveln är ju nästan levande med sin grönaktiga påväxt och ungträden tätt intill. Det röda huset i bakgrunden stör lite. Undrar hur det hade sett ut om du fotade gaveln underifrån med träden upp mot himlen. Kanske i sv. Hur som gillar motivet men skulle gärna sett en anan vinkel.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.

B+W Filter