Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Canon EF 50mm f/1.4 USM vs 50mm f/1.8 STM

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-05-15, 22:58
PMD

martley skrev: Jag har också provat. Igen för 30 sekunder sen för säkerhets skull. Är omkopplaren på EF 50/1,8 STM i läge M så stämmer det du skriver. Är den dock som jag skrev i läget AF så måste man hålla avtryckaren nere till hälften. Åtminstone på min kamera. Men det kanske är nån inställning man kan ändra på.
Min kamera/objektiv-kombination beter sig som jag skrev ovan, med omkopplaren i läge AF. Vilken kamera provade du med?
Det är möjligt att det finns en inställning för att justera detta, men jag vet inte vilken i så fall.
Gammal 2019-05-15, 23:50
martley

PMD skrev: Min kamera/objektiv-kombination beter sig som jag skrev ovan, med omkopplaren i läge AF. Vilken kamera provade du med?
Det är möjligt att det finns en inställning för att justera detta, men jag vet inte vilken i så fall.
Det är 200D, så det kanske inte är lika många inställningsmöjligheter i den. Men det duger för mig att kunna justera med halvt nedtryckt.
Fast jag tycker att 50mm-objektivet surrar ganska högljutt för att vara STM jämfört med två andra STM-objektiv jag har.
Gammal 2019-05-15, 23:52
PMD

Intressant notering. Jag tycker att mitt 50mm STM surrar mindre än mitt 40mm STM. :-)
Det finns nog en bred skala av mer eller mindre surrighet bland STM-objektiv.
Gammal 2019-05-16, 06:08
martley

PMD skrev: Intressant notering. Jag tycker att mitt 50mm STM surrar mindre än mitt 40mm STM. :-)
Det finns nog en bred skala av mer eller mindre surrighet bland STM-objektiv.
Ja, det finns uppenbarligen en variation, tydligen för samma sorts objektiv också. Fast jag har inte ett 40mm STM att jämföra med förstås. Men linsgrupperna i 50mm STM kan röra sig ganska mycket vid fokusering, den inre tuben sticker ut nästan en centimeter som mest, så fokusmotorn får jobba en del..

Mitt 18-135 IS STM är nästan knäpptyst och mitt 55-250 IS STM ger ifrån sig ett svagt klickljud, ungefär som när man trycker på skärpedjupskontrollknappen.
Jag hade förut ett annat likadant 55-250 som min dotter tappade bort i Thailand, det var så tyst att jag först funderade på ifall autofokusknappen stod i M-läge innan jag insåg att det redan var fokus.

Beteendet med den manuella fokusringen och avtryckaren är i alla fall lika för alla tre objektiven, så det är helt klart kameran som beter sig på detta sättet.
Gammal 2019-05-16, 06:59
rronnbac

1.8 STM är otroligt bra, med hänsyn taget till pris, vikt och storlek, så det är nästan inget att fundera på.

Den främsta nackdelen jag upplever är att den har lite "stökig" bokeh, särskilt med vissa högdagrar.

1.4 är väldigt soft på 1.4 men det har en snyggare bokeh och kan för lite mer "drömska" porträtt etc ge väldigt fina resultat.

Sigma 1.4 Art är precis så bra som alla säger, rent optiskt, meb det är också så stort och tungt att jag ytterst sällan vill ta med det som "walk-around".

Själv är jag lite kär i Canon EF 50mm f/1.2, som är sämre än Sigma rent optiskt, men som kan ge bilder inget annat kan, och som också känns hanterbart i vikt och storlek.

Motljusskydd ska man ha på alla dessa!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.

Tether Tools Case Air