Gammal 2007-05-17, 08:13
tormig

Missa inte de här raderna i avsnittet "The Cleaning":

"From the sheer number of sites, dust on the D-SLR’s sensor may seem like a major problem. It isn’t—film cameras have a much bigger problem with dust on the negative you’re trying to print."

Damm på sensorn verkar vara ytterligare ett inslag i den Den digitala hypokondrin .
Gammal 2007-05-17, 08:17
Baldwin

Tack Kent. Mycket bra inlägg och mycket bra länk!
Gammal 2007-05-17, 08:18
jorgene

Ja, att någon av fototidningarna inte (vad jag vet) gjort ingående artiklar om detta är ju väldigt märkligt.

På den tiden då jag "bara" hade en kamera, en nikon D70, så insåg jag snabbt att det skulle bli fullkomligt ohållbart att skicka in kameran varenda gång man varit lite oförsiktig med ett objektivbyte utomhus, etc.

Flera hundra kronor och ett antal veckors väntan är ju illa nog för "vanliga" reparationer. Men för att göra rent en glasskiva? Det kändes inte hållbart i längden.
Gammal 2007-05-18, 12:20
Maxieboy

Tänk på att glasskivan framför sensorn är belaggd med ett tunnt metallfilter (low pass), det är väldigt lätt att detta filter löses upp om man är ofösiktig eller använder fel rengöringsvätska! Sen är det sensorbyte a 5000:- som gäller...
Gammal 2007-05-18, 13:01
kokko

Hmm, törs jag berätta att jag med stor framgång använt tejp i alla år utan att någonsin kunnat upptäcka ens den minsta klisterrest på glaset...
Någon som har sämre erfarenhet av tejpmetoden?

kokko
Gammal 2007-05-18, 13:15
Stisse

Vad kostar en sensor rengöring på en EOS och vart kan man lämna in den i Sthlm ?
Hur länge blir man av med kameran ?
Gammal 2007-05-18, 16:25
Bokeh

Maxieboy skrev:
Tänk på att glasskivan framför sensorn är belaggd med ett tunnt metallfilter (low pass), det är väldigt lätt att detta filter löses upp om man är ofösiktig eller använder fel rengöringsvätska! Sen är det sensorbyte a 5000:- som gäller...
Grattis !

Du var den första att skrämma upp andra att göra det själv :(

Gör ni som det står i länken jag gav er så behöver ni inte bry er om dessa skrämsel inlägg.

/kent.

Senast redigerad av Bokeh den 2007-05-18 klockan 16:30.
Gammal 2007-05-18, 16:28
Bokeh

Stisse skrev:
Vad kostar en sensor rengöring på en EOS och vart kan man lämna in den i Sthlm ?
Hur länge blir man av med kameran ?
Den här tråden handlar om att du skall göra det själv och spara pengar, men jag ger upp, det här är sista gången jag skriver om det här ämnet, det är ju tydligen helt hopplöst att få folk att begripa.

/kent
Gammal 2007-05-18, 16:52
Bokeh

kokko skrev:
Hmm, törs jag berätta att jag med stor framgång använt tejp i alla år utan att någonsin kunnat upptäcka ens den minsta klisterrest på glaset...

kokko
Jag har provat, det funkade bra dom gånger jag gjorde det, men pensel och swabmetoden är enklare, och säkrare om man skall tro på så kallade experter, men jag har aldrig läst att någon har pajat glasskivan med tejpmetoden heller.

/kent
Gammal 2007-05-18, 16:57
bandola83

Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?
Gammal 2007-05-18, 17:03
Olsin

bandola83 skrev:
Fotograferar. ;)
Gammal 2007-05-18, 17:07
Bokeh

Jag kan väl slutligen berätta att jag en enda gång låtit någon annan göra ren sensorn åt mig, det var på en fotomässa, i Nikons monter kunde man kostnadsfritt lämna in kameran för sensorrengöring.

Där satt två stycken tånåringar och gjorde jobbet, när jag fick tillbaka kameran så var det skit på mattskivan, tänkte att det får jag väl ta bort själv när jag kommer hem, jag såg då hur en av pojkarna gjorde, han använde tryckluft och blåste runt i huset, jag fick då en klump i halsen, tänk om han lyckats blåsa skiten innanför skivan, in i prismat....

Mycket riktigt, det hade han naturligtvis gjort, så jag blev tvungen att montera bort mattskivan för att få bort det, slarvig som man är så råkade jag tappa skivan ner på golvet när jag försökte pillra ur den, skivan blev naturligtvis helt förstörd, så kameran fick ta en vända till lasses för isättning av ny skiva och rengöring av prismat, all skit gick inte att ta bort eftersom det skulle innebära bortmontering av fokussystemet, vilket skulle bli en dyr historia.

Sensorn då blev den ren... NEJ ! Den var inte renare än när jag åkte till mässan.

Så tänk efter en gång innan ni lämnar in kameran på mässor och dyligt, det är inte proffisionellt service folk som sköter det åt er där.

/kent
Gammal 2007-05-18, 17:09
Bokeh

bandola83 skrev:
Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ta en bild mot himmelen på minsta bländaren och skicka upp den här så folk får se hur en fullständigt nerskitad sensor ser ut.

/kent
Gammal 2007-05-18, 17:12
Arne S

Garv!
kokko skrev:

kokko
Japp...
Bifogade bilder
Gammal 2007-05-18, 17:16
Arne S

Seriöst då...

Jag rengör själv min kamera. Det funkar utmärkt. Blåser den då och då i förebyggande syfte, när jag upptäcker damm som inte försvinner använder jag SensorSwab. Inga problem än så länge. Dessutom är det inte ofta jag använder inställningar som gör att smådammet framträder.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.

Elinchrom ELM8