Annons
Gammal 2010-03-14, 11:04
Falumas

Det som jag upplever absolut bäst med nya sidan är att reklamen hamnar utanför på min 1050*1680 skärm som jag använder för websidor (dvs skärmen är stående).

Kan annars bara instämma med tidigare skribenter om fonten, man använder inte seriefer på hemsidor läsbarheten blir sämre med dom. Här på forumet verkar det inte vara ett problem dock, men resten av sidorna drabbades.

Menyerna känns ovana men det vänjer man väl sig till, svårt att säga om dom är bättre eller sämre just nu.

/Karl
Gammal 2010-03-14, 11:04
erik
Designansvarig

Ingvar skrev: En sak dock: Har ni konsulterat typografins experter när det gäller val av fonter och spaltbredder/tecken per rad? Hög läsbarhet är A och O, och du nämner också att detta är ett av målen. Men lysande medier (skärm) skiljer sig från reflekterande medier (tryck) när det gäller typsnitt vs läsbarhet. Att använda typsnitt med serifer på ett lågupplöst medium som skärmen kan vara en tabbe. Antingen måste de vara stora, för att få tillräckligt många pixel för att kunna byggas upp något så när formmässigt harmoniskt, eller så blir seriferna diffusa eller klumpiga. Men viktigast: Det är inte säkert att det ökar läsbarheten och personer med dåligt korrigerad astigmatism får jobbigare att läsa, med lysande vit bakgrund mot diffusa serifer. Med något av de sans serif-typsnitt som speciellt utvecklats för webben så kan ni bibehålla läsbarheten bättre.
Jag kallar mig typografi expert om så krävs. Vi tycker olika men vi jobbar med att finjustera kägel och grad nu hela tiden. Om ex New York Times läsare på webben klarar av Georgia tror jag vi på Fotosidan nog också kan ha den. Det är även en brödtextstandard som vuxit sig stark på bloggar etc så vi är inga pionjärer på att använda en serif i brödtext.
Gammal 2010-03-14, 11:10
palwin

mc bruno skrev: Just nu ser sidan ut som hem kom och hjälp mej, hoppas det inte är den slutgiltiga designen.
Kommer bloggarna få stavningskotroll så som forumen har?
Om stavningskontroll är viktigt för dig så varför inte använda den som finns i webbläsaren? Finns i Opera, troligtvis i Firefox också.
Gammal 2010-03-14, 11:10
Abrus

Arg Bakgrunder är dåligt centrerade
Bakrunder är dåligt centrerade. Vid övre kanten av bilden finns ingen bakgrund.
Gammal 2010-03-14, 11:19
tozz

Vänsterställt innehåll i en sida som inte är centrerad är som redan påpekats väldigt jobbigt för ögonen, speciellt med en bredare kolumn. Nu blir navigeringskolumnen mer intressant än innehållet.
Bloggar är inget bra exempel att gå efter då dom handlar mer om en personlig preferens än att göra innehållet lättläst. Att endast använda stardardtypsnitt känns lite fegt också, speciellt när det finns bra tjänster för fungerande serif-typsnitt på webben (om det nu är det ni känner att ni måste ha).

För alla er som tycker typografi är viktigt och inte vill bli intvingade en en mall som inte är speciellt läsvänlig så kan jag rekommendera http://lab.arc90.com/experiments/readability/
Funkar på bloggar, artiklar och nyheter.
Ett annat tips för fotosidan är http://www.awayback.com/revised-font-stack/
Cambria är t.ex. mycket mer vettigt än Georgia för Windowsanvändare och i OS X finns det också bättre alternativ.
Gammal 2010-03-14, 11:19
mc bruno

palwin skrev: Om stavningskontroll är viktigt för dig så varför inte använda den som finns i webbläsaren? Finns i Opera, troligtvis i Firefox också.
Aha titta, den har inte sett förut.
Gammal 2010-03-14, 11:26
Tell

Tycker det är lite märklig att ni inte har petat alls på dom personliga sidorna. Går jag t ex in på "Min sida" så är det fortfarande ganska grötigt. Går jag nu in på "Min profil" (alltså sidan som alla andra ser) så har det blivit ett ganska stort tomt utrymme till vänster som är ganska fult. Sen vill jag ju också ha ett betydligt vettigare sett att sortera bilder, samt nåt snyggare sett att visa upp bilder om min går in under sin egen "Bilder"-flik.
Ooooch så ser det inte alls bra ut om man klickar på "Bilder" högst uppe i vanliga menyn.
... och så tycker jag att designen är ganska platt och tråkig. Ganska mycket döutrymme till höger om reklamen på höger sida också.

Fast förstasidan ser ju iaf snyggare och modernare ut, även om den största skillnaden jag ser där är att dom där genvägarna, bildpooler osv osv har hamnat längst till höger istället för vänster. :P
Gammal 2010-03-14, 11:31
palwin

Jag tycker den nya design är bättre, mycket tydligare generellt. Bättre val av färger och typsnittet är av bra val också. Sen är den nedre "footer" med diverse länkar bra.

Vissa länkar har samma färg som vanlig text (tror det var så i tidigare design också) och hoppas ni rättar till detta. Det borde vara tydligt vad som är en länk eller inte.

Det som inte riktigt känns rätt är den gråa bakgrunden på annonsspalten. Skulle se bättre ut om den delen var del av resten av sidan, dvs. använd vit bakgrund.

Första sidan känns helt fel eftersom ni har flyttat Genvägar till höger. Textspalten borde vara centrerad. Om ni ska ha så, flytta då Veckas Bild, Galleri FS osv. till vänster.

Skulle vara trevligt om designen var mer dynamisk beroende på skärmens storlek. Det kan vara svårt att läsa bla. artiklar, nyheter när man har en stor skärm. Detta problem var även med den tidigare designen.

I alla fall, lycka till med den nya designen. Ni är på god väg.
Gammal 2010-03-14, 11:46
bassa

elmfeldt skrev: Vi har idag släppt ny design. Jihaa! :) Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också! Här är nyheten:

http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm

I denna tråden är kommentarer och felrapporter välkomna!
Det första jag ser när jag öppnar fotosidan är Genvägar Bildpooler. Stäng ner och testa själva. Jag har tidigare påpekat varför.
Mvh Bengt
Gammal 2010-03-14, 11:54
peterfuchs

Jag tycker den nya designen är toppen!
Gammal 2010-03-14, 12:03
fsahlstrom

Det här gillas!

Men en sak som jag saknar är paging i bloggarna.
Gammal 2010-03-14, 12:07
J0£L

Jag sitter och försöker skapa några genvägar till de sidorna på siten som jag ofta är inne och tittar på "senaste inläggen på forumet" samt "köp och sälj" men jag lyckas inte bokmärka de sidorna. Hur gör jag?

Jag upplever att det blivit krångligare att komma åt länken de senaste inläggen då dropdownmenyerna har försvunnit, tidigare spelade det inte någon som helst roll på vilken sida du befann dig då det alltid gick att använda sig av dropdownmenyerna med något enstaka musklick. Nu är det ett antal extraklick som tyvärr behövs.

Och de länkarna som fanns uppe i fotosidanloggan, bredvid mitt namn och logga in/ut-länken saknar jag också. Även dessa gick alltid att nå oavsett var på siten du befann dig.
Gammal 2010-03-14, 12:17
Nils Lund

Gillar absolut den nya designen.
Framför allt färgschemat och det faktum att man har breddat sajten.
Perfekt nu när man har bredbildskärmar.
Saknar som flera andra rullmenyerna vid en första anblick, men ju mer jag använder de nya menyerna, desto mer gillar jag dem.
Tror att de blir en mycket bra uppgradering.
En vanesak helt enkelt.

Däremot tror jag att profilsidorna skulle behöva ses över.
Jag gillar att de är breddade och mer luftiga.
Men de känns oproportioneliga på något sätt.
De behövs ses över och kanske byggas om/renoveras en aning.
Gammal 2010-03-14, 12:22
spots

Måste också säga att jag gillar den nya designen. Bra jobbat! =)

Tror det är mycket en vanesak och det finns alltid några som blir upprörda när det inte ser ut som det brukar. =)
Gammal 2010-03-14, 12:26
M-Lindberg

Det blir säkert bra när det blir klart :-)

Men än så länge har jag inte vant mig vid att läsa kommentarerna under bilderna. Blandningen mellan typsnitt och skillnaden i storlek på kommentarer och svar känns mycket mer svårläst för min del. Är inte heller så förtjust i linjen som delar kommentaren och svaret. Har ni testat att (om nu linjen måste finnas) låta den avgränsa så kommentar + svar "hör ihop" istället? Hm..svårförklarat, förstår ni vad jag menar?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.