Annons
Gammal 2010-04-04, 19:13
Lille-bror

Digitalbrus skrev: Tjänsten Secret Box?

Jag som fotograf tar likväl uppdrag som bröllop som secret box uppdrag.
Finns ingen som kan förbjuda mig att skriva att jag tar Secret Box uppdrag också.

Ärligt förstår jag fortfarande inte vad som är problemet här, kanske trött? ;-)

Men tar jag Secret Box uppdrag har jag all rätt i världen att skriva det på hemsidan t.ex.

Finns ingen möjlighet att någon "#"%"#% kan köpa ORD!

Hört talas om apskaft?

MVH Julle.

Hej Julle

det finns ju en anledning att man varuskyddar ett namn eller hur

skriver du på din hemsida att du fotografera Secret Box så kommer det kosta dej dyra pengar
iomed att hon har varuskyddat Secret Box så får di INTE använda det i fotograf samanhang

jag hadde en lång diskotion med bildobudsmannen när jag fick hans brev från Brigitte Grenfeldt
som hadde kontaktat honom för att driva in pengarna då jag skadar hennes varumärke
sedan diskuterade vi om 3 väm äger 3 tv3 eller nätopratören 3 det har dom bråkat om hur mycket som hälst

han sa att du kan gå in på min hemsida och kopiera all min text och jag kan bevisa att det är min text
så kan jag stämma dej sedan kan det ju vara svår få rätt i slutänden det är ju text

slall du fotografera morångove bilder kalla det inte Secret Box eller Private Gift
det finns tusen andra ord

Mattz
Gammal 2010-04-04, 19:18
BugEyes

Photosession skrev: Samma sak om man skriver att man tar uppdrag som går under kategorin "SecretBox" (vilket hon inte skyddat)
då kommer man undan där också.
Du kommer knappast undan med det och lär inte heller kunna registrera ett varumärke som är så likt ett annat, det vore att snylta på ett etablerat varumärke och PRV kollar sånt.

Att Brigitte byggt upp sitt varumärke och vill ha det i fred har jag full förståelse för. Vi andra som gör den typen av fotograferingar får helt enkelt kalla det för något annat.

Däremot kan det inte vara fel att nämna varumärkets namn i en löpande text som inläggen i denna tråd eller det artikeln handlar om, bara att marknadsföra en produkt med det namnet strider mot varumärkesrätten.
Gammal 2010-04-04, 19:18
Digitalbrus

Fotograf Mattz Birath skrev: Hej Julle

det finns ju en anledning att man varuskyddar ett namn eller hur

skriver du på din hemsida att du fotografera Secret Box så kommer det kosta dej dyra pengar
iomed att hon har varuskyddat Secret Box så får di INTE använda det i fotograf samanhang

jag hadde en lång diskotion med bildobudsmannen när jag fick hans brev från Brigitte Grenfeldt
som hadde kontaktat honom för att driva in pengarna då jag skadar hennes varumärke
sedan diskuterade vi om 3 väm äger 3 tv3 eller nätopratören 3 det har dom bråkat om hur mycket som hälst

han sa att du kan gå in på min hemsida och kopiera all min text och jag kan bevisa att det är min text
så kan jag stämma dej sedan kan det ju vara svår få rätt i slutänden det är ju text

slall du fotografera morångove bilder kalla det inte Secret Box eller Private Gift
det finns tusen andra ord

Mattz
Med andra ord så kan jag varumärksskydda ordet BRÖLLOP och BRÖLLOPSFOTOGRAF?

Och därefter stämma alla fotografer som skriver Bröllop eller bröllopsfotograf på sin hemsida.

Tjoho,. jag lär bli stenrik ;-)

Eller, ja, jag ska varumärksskydda ordet NYHETER, och stämma alla tidningar etc.

Nä, något måste vara helt fel.

Ett ord kan inte varumärksskyddas så att inga andra får använda det.
Till slut skulle man inte kunna skriva någonting, inga mail, inga brev, för grannen har varumärksskyddat ordet Hej.

Secret box är ingen produkt, det är ett ord på en kategori.
Är porträtt också en produkt då?

Eller har hon uppfunnit/kommit på själva ordet?
Det ordet fanns inte innan eller? USA, England?

Senast redigerad av Digitalbrus den 2010-04-04 klockan 19:25.
Gammal 2010-04-04, 19:24
Lille-bror

Digitalbrus skrev: Med andra ord så kan jag varumärksskydda ordet BRÖLLOP och BRÖLLOPSFOTOGRAF?

Och därefter stämma alla fotografer som skriver Bröllop eller bröllopsfotograf på sin hemsida.

Tjoho,. jag lär bli stenrik ;-)

Nä, något måste vara helt fel.
Det går nog inte i genom då detta är vardags ord

skulle någon i dag vilja sydda ett namn som Private Gift eller Secret Box så skulle det nog inte fungera iomed detta med internet

det finns många i min fotograf krets som inte förstår hur on fick tistånd att få det regstrerat

Mattz
Gammal 2010-04-04, 19:28
jennyk

christian veltman skrev: --------------------------------------------------------------------------------------------

Vad gjorde du för att få detta "hot"?
Hon måste haft en anledning till att skicka dig/er surt mejl eller?

Intressant att få läsa era synpunkter ang. Secret Box - det är så att jag är ganska ny på fronten och i fjol bestämde jag mig för att prova med att fotografera "morgongåva" gogglade på nätet och såg att det var många hemsidor som använde begreppet Secret box, då fick jag för mig att det liksom var ett "allmänt" begrepp där alla får använda. Efter ett par dagar fick jag mail av Birgitte där jag tvunget var att ta bort namnet Secret Box - jag medger att jag blev orolig eftersom det absolut inte var min avsikt - utan det handlar om okunskap helt enkelt. Jag var tvungen att ta bort all ord som hade med secret box med att göra. Men tyvärr lyckades jag inte ta bort allt för jag fick så många fina kommentarer. Så det blev lite fel det här - nu är jag tvungen att använda ordet Boudoir istället för Secretbox.

Fortfarande förstår jag inte varför man inte får använda namnet, men får nog respektera detta. Men jag är glad att ni diskuterar vad som är rätt och fel!
Gammal 2010-04-04, 19:44
jorgene

jennyk skrev: Jag var tvungen att ta bort all ord som hade med secret box med att göra. Men tyvärr lyckades jag inte ta bort allt för jag fick så många fina kommentarer. Så det blev lite fel det här - nu är jag tvungen att använda ordet Boudoir istället för Secretbox.
Var du verkligen tvungen att ta bort alla förekomster av "Secret Box"?

Att jag inte får sälja/sprida/etc en produkt med hjälp av ett varuskyddat namn, det är jag med på, men att jag inte ens skulle få sätta namnet på pränt i ett inlägg? Knappast troligt...

Härmed förkunnas att:
-- BMW Touring är häftiga bilar, men alla Mercedes-Benz är "gubbiga".
-- Nikon D3s är bra, Canon 1D Mark IV är kass och alla Pentax är, tja...billiga...
-- Fotosidan är bra, men Kamera & Bild är... också bra

Får jag tonvis med miljon-advokater över mig nu -- allt enligt Brigittes påstådda "omnämnandeförbud" av reg. varumärken...???

Senast redigerad av jorgene den 2010-04-04 klockan 19:51.
Gammal 2010-04-04, 19:47
jorgene

Garv!
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box

Bara för den goda sakens skull, liksom.... :-D
Gammal 2010-04-04, 19:54
Rind

Google: Resultat 1 - 10 av ungefär 89 600 000 vid sökning efter secret box. (0,12 sekunder)

Resultat 1 - 10 av ungefär 89 600 000 vid sökning efter Secret Box. (0,19 sekunder)
Gammal 2010-04-04, 19:56
Leo S

Garv!
jorgene skrev: Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box

Bara för den goda sakens skull, liksom.... :-D
Och om jag citerar dig, är det du eller jag som gjort sig skyldig till varumärkesintrång? Intrigen tätnar...
Gammal 2010-04-04, 19:59
TBone

Det är just sånt här trams som gör att immaterialrätten måste förnyas från grunden.

Detta är ett tvättäkta exempel på amerkansk "litigation-culture" som är det absolut sämsta som jurister kan pyssla med. För allas bästa borde alla ta avstånd från Brigitte Grenfeldt och sånt elände som hon pysslar med.

För att immaterialrätt ska kunna repekteras där det är befogat måste dylikt missbruk motarbetas och i en ideal värld skulle det dessutom vara straffbart med den typ av utpressning som Brigitte Grenfeldt försöker sig på.
Gammal 2010-04-04, 20:04
Teodorian

Vad månde vänta dessa icke ont anande ungdomar...
http://www.facebook.com/pages/SecretBox-UF/160560062392
Gammal 2010-04-04, 20:27
David G

Private Photo Box? Private Picures? Lattjo Lajban Lådan?
Och om jag skuille kalla det för "Private Box" istället, kommer jag att bli stämd av Berth Milton och Private Media Group då? Han kanske har varumerkesskyddat allt som har med bild och ordet "Private" att göra?

Boîte ā secrets? enligt google

För övrigt tycker jag secret box är ett helt idiotiskt namn, antingen tänker jag på ett simpelt kassaskrin eller en sån där ful gammal brun pappkarton som jag tänker mig gamla "snuskgubbar" förr förvarade sina ni svartvita bilder föreställande halvfeta "tanter" med strumpeband på sig i, Lattjo Tajar Lådan.

Geheimnis box?, fanns uttrycket "secret box" innan den aktuella fotografen varumäerkes skyddade det?

Senast redigerad av David G den 2010-04-04 klockan 20:46.
Gammal 2010-04-04, 20:28
Falumas

Leo S skrev: Och om jag citerar dig, är det du eller jag som gjort sig skyldig till varumärkesintrång? Intrigen tätnar...
Om någon skulle ha gjort fel här är det den ansvarige utgivaren på fotosidan, vi borde kunna skriva Secret Box så mycket vi vill här.
Att bara nämna namnet kan inte vara fel, att däremot skriva "Jag utför Secret box-fotografering för 28.90kr" på sin hemsida är förmodligen inte ok.

/Karl
Gammal 2010-04-04, 20:31
prylbög

Man ska INTE kunna skydda vanliga ord, vare sig svenska eller engelska, har själv fått avslag pga att ordalydelsen jag försökte skydda var just ett vanligt ord.

Men som alltid i Svensk byråkrati så kan man ha tur att få en okunnig handläggare, eller tjata sig igenom tills de godkänner.

Om någon orkar så kan man naturligtvis lämna in en ansökan om att varumärket ska upplösas och ange sina skäl för detta, just för orden "Secret Box" borde det vara väldigt bra chanser att få det upphävt.

Naturligtvis får man i dagsläget skriva om hennes varumärke, man kan skriva att Secret Box suger fett och att Hemliga Lådan är en betydligt bättre produkt, men just idag får man inte marknadsföra produkter i denna klass. Om ett varumärke även blir en allmän term så kan den förlora sitt skydd, det är därför google inte vill att man ska säga googla när man menar söka på nätet.
Gammal 2010-04-04, 20:35
prylbög

Teodorian skrev: http://www.facebook.com/pages/SecretBox-UF/160560062392
Precis ingenting eftersom dom inte säljer en produkt i klass 16. Det är lite förvirrande jämfört med bolagsnamn och varumärken då dessa skyddas i varu/tjänst klasser.

Bokmärken

Taggar
bröllopsfotograf

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.

Tether Tools Case Air