Annons
Gammal 2010-04-06, 11:40
millhouse

Jag har följt denna tråd med olika åsikter om hennes varumärke Secret Box. När man söker lite närmare så ser man att hon faktiskt har ett sådant:
Länk för sökning hos PRV wwwm.prv.se/vmf/ - väl där så skriv in 0376318 i fältet för Registreringsnummer.
Och då kommer ni att se att hon faktiskt har ett varumärke registerat och därmed har hon också rätten att "försvara" det inom Sveriges gänser. För på väggen hemma hos sig har hon ett "diplom" från PRV.
Hur detta ser ut går bra att se via denna länk brigitte.minportfolio.se/pricelist-and-more-362849. Klicka på "varumärke " i denna meningSecretBox® är Brigitte Grenfeldts egent varumärke .
Så frågan är om det är så mycket mer att säga i denna fråga.Jo, möjligen att hon kanske kunde agera lite mer smidigt. Vi andra kan väl bara beklaga att vi inte kom på namnet. Vi får väl sitta i vår kammare och lägga hjärnkontoret i arbete på ett bra namn.
Gammal 2010-04-06, 11:59
PelleAbelson

millhouse skrev: Vi andra kan väl bara beklaga att vi inte kom på namnet. Vi får väl sitta i vår kammare och lägga hjärnkontoret i arbete på ett bra namn.
Vad är fördelen för fotografen att ha ett eget namn på något som andra fotografer kallar "boudoir"..?
Vad är fördelen för kunden?
Gammal 2010-04-06, 12:43
voitcanon

Någon får se till att registrera det ordet samt fine art nude :P
Gammal 2010-04-06, 13:09
jdandanell

PelleAbelson skrev: Vad är fördelen för fotografen att ha ett eget namn på något som andra fotografer kallar "boudoir"..?
[ironi]
ja, varför kallar inte Apple sin mp3-spelare bara för "mp3-spelare"?
[/ironi]
Gammal 2010-04-06, 13:31
PelleAbelson

jdandanell skrev: [ironi]
ja, varför kallar inte Apple sin mp3-spelare bara för "mp3-spelare"?
[/ironi]

Apples produkter är kända över hela världen, och har en unik design osv...
Birgitte gör en sak som andra fotografer också gör, hennes grej är inte annorlunda...

Om jag startar som frisör, och kallar min hårklippning för haircut, och blir ensam i världen om att kalla det haircut, och sätter en R-logo efter haircut, kommer jag få mer kunder då?
(ironi fast ändå inte.. eller.. vet inte)
Gammal 2010-04-06, 13:51
millhouse

PelleAbelson skrev: Vad är fördelen för fotografen att ha ett eget namn på något som andra fotografer kallar "boudoir"..?
Hej Pelle!
Den frågan skall du nog ställa till Birgitta Grenfeldt, för uppenbarligen har hon tyckt att hennes varumärke är viktigt för henne. Du har kanske adressen ?
Gammal 2010-04-06, 13:56
David G

Brukar inte företagen komma överenss om hur liknande namn ska delas? 745 finns ju både hos volvo och BMW, och nog tror jag att barockängeln BMW 502 har lika mycket rätt till sin mitt-nolla som Peugeot 307.
Gammal 2010-04-06, 13:56
lumor_

PelleAbelson skrev: Apples produkter är kända över hela världen, och har en unik design osv...
Birgitte gör en sak som andra fotografer också gör, hennes grej är inte annorlunda...

Om jag startar som frisör, och kallar min hårklippning för haircut, och blir ensam i världen om att kalla det haircut, och sätter en R-logo efter haircut, kommer jag få mer kunder då?
(ironi fast ändå inte.. eller.. vet inte)
Saken är den att hennes grej nog visst var ganska annorlunda när hon började, sedan har många tagit efter och lånat orden. Hennes benämning har blivit så stor i Sverige så att många, jag också, trodde att det var så morgongåva-fotografering hette på engelska. Hennes varumärke har blivit nästan synonym med företeelesen.
Säkerligen jagar Apple ipodkopior med blåslampa och jag tycker inte att ipod är bättre eller mer unik än deras konkurrenters musikspelare.

Jag undrar mest vad trådskaparen får ut av att smutskasta fotografen.
Gammal 2010-04-06, 15:11
jennyk

lumor_ skrev: Saken är den att hennes grej nog visst var ganska annorlunda när hon började, sedan har många tagit efter och lånat orden. Hennes benämning har blivit så stor i Sverige så att många, jag också, trodde att det var så morgongåva-fotografering hette på engelska. Hennes varumärke har blivit nästan synonym med företeelesen.
Säkerligen jagar Apple ipodkopior med blåslampa och jag tycker inte att ipod är bättre eller mer unik än deras konkurrenters musikspelare.

Jag undrar mest vad trådskaparen får ut av att smutskasta fotografen.
Jag hoppas att det här inte urartar sig, smutkasta henne är det sista jag vill. Jag beundrar verkligen hennes verk - absolut. Men det här anser jag är viktigt att diskutera om vad som är rätt och fel. Jag hoppas att Birgitte får möjlighet att skriva hennes version så vi får veta hur det hela ligger till - det är som sagt viktigt att vi respekterar varandra utan att det hela går för långt. Men att "copyrighta" SecretBox och vägra andra använda namnet har jag fortfarande lite svårt för att förstå , därför anser jag att den här diskussionen är viktig. Men fortfarande är det mycket som är luddigt som jag behöver få klarhet i vissa saker
Gammal 2010-04-06, 15:13
jorgene

lumor_ skrev: Jag undrar mest vad trådskaparen får ut av att smutskasta fotografen.
Om du läser hans original-inlägg...

http://www.danielnorin.com/index.php...r-man-gor.html

...en gång till, så tycker jag det ganska klart framgår vad trådskaparen ifrågasätter -- t.ex. att gå så pass hårt åt ganska unga personer (av språket i dennes mail att döma), att de blir rädda och ledsna över att tro sig "behöva ta bort alla fina kommentarer jag fått". Jag vidhåller att det behöver man inte göra, bara för att ett begrepp är varumärkesskyddat. Att blogg-innehavaren inte får benämna sin egen, liknande, produkt "Secret Box" är en helt annan sak.

Som om Adobe skulle jaga livet ur mig för att jag i en bildkommentar skriver: "Snyggt Photoshop-arbete!" -- när fotografen i själva verket efterbehandlat med Capture NX...
Gammal 2010-04-06, 15:15
Liax

Jag var en av dom som inledningsvis uttryckte mig lite hetskt utan att ha läst på ordentligt och satt mig in i just det här fallet. Dock var jag rätt så generell och riktade mig inte specifikt mot personen Birgitte Grenefeldt, utan mot den kultur av kraftiga överreaktioner som jag tycker mig se bland allt för många fotografer.

Men - det jag kan säga nu när jag har läst de efterföljande inläggen är att Birgitte Grenefeldt självklart har helt rätt. Om hon har kommit på begreppet själv, etablerat det, och dessutom har det varumärkesskyddat så finns helt enkelt inget att diskutera.

Därför är det bara för de fotografer som använder ordet i sin marknadsföring att låta bli, acceptera gällande lagar, sluta tjafsa , be Birgitte om ursäkt och som någon annan skrev; tänka ut ett eget namn.

DÄREMOT - bör Birgitte kanske gå lindrigare fram när hon kontaktar bloggägare och andra på nätet. Man behöver inte vara otrevlig och burdus (om hon nu har varit det) bara för att man har rätten på sin sida.
Gammal 2010-04-06, 15:42
millhouse

jennyk skrev: Jag hoppas att det här inte urartar sig, smutkasta henne är det sista jag vill. Jag beundrar verkligen hennes verk - absolut. Men det här anser jag är viktigt att diskutera om vad som är rätt och fel. Jag hoppas att Birgitte får möjlighet att skriva hennes version så vi får veta hur det hela ligger till - det är som sagt viktigt att vi respekterar varandra utan att det hela går för långt. Men att "copyrighta" SecretBox och vägra andra använda namnet har jag fortfarande lite svårt för att förstå , därför anser jag att den här diskussionen är viktig. Men fortfarande är det mycket som är luddigt som jag behöver få klarhet i vissa saker
Hej Jenny!
Jag vet inte om du läste min inlägg om att BG faktiskt har detta varumärke. Det finns en lag ,Varumärkeslag (1960:644) som reglerar detta ,här kommer den första och viktiga delen:
Allmänna bestämmelser
1 § Genom registrering enligt denna lag förvärvas ensamrätt till ett
varumärke såsom särskilt kännetecken för varor som tillhandahålls i
en näringsverksamhet.
Ett varumärke kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt,
särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer, bokstäver, siffror
och formen eller utstyrseln på en vara eller dess förpackning,
förutsatt att tecknen kan särskilja varor som tillhandahålls i en
näringsverksamhet från sådana som tillhandahålls i en annan.
Vad som sägs i denna lag om varor skall gälla även tjänster.
Om kollektivmärken finns särskilda bestämmelser.
Med gemenskapsvarumärken avses varumärken enligt rådets för-ordning
(EG) nr 40/94 av den 20 december 1993 om gemenskapsva-rumärken.
Lag (1995:1277).

Här är länken till lagen http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1960:644
Så jag kan inte förstå varför denna långa tråd. Det är bara så att hon har detta varumärke, vad vi än säger.
Sedan måste man bara beklaga alla dom hetsiga inlägg som gjort i denna tråd.
Varför inte bara konstatera att hon har rätt.Sedan håller jag med om att hennes metod att hävda sin rätt är lite väl hård. Men det tror jag grundar sig i att det fullkomligt flödar likt en vårflod av Brölloppsfotografer med denna lilla box i sin reklam i Sverige idag. Och mindre blir inte denna vårflod med anledning av det "kungliga" dito. Alla vill ha av den söta kakan.
Så Jenny och andra vad är det som är luddigt.Ring PRV kundtjänst 08-782 28 00 dom är väldigt trevliga och svara vänligt och korrekt.
Själv skall jag sitta på min kammare och fundera på olika bra ord som motsvarar hennes produkt. Kanske man kan göra sig en hacka ?
Gammal 2010-04-06, 15:45
PelleAbelson

millhouse skrev: Själv skall jag sitta på min kammare och fundera på olika bra ord som motsvarar hennes produkt. Kanske man kan göra sig en hacka ?
På vilket sätt kommer du att tjäna pengar på det?
Alltså du, eller jag, eller nån annan, kommer på ett ord, registrerar det.. och sen, på vilket sätt ger det pengar?
Gammal 2010-04-06, 15:55
Walle

millhouse skrev: Hej Jenny!
Jag vet inte om du läste min inlägg om att BG faktiskt har detta varumärke.
..
Att det är ett registrerat varumärke har nämnts åtskilliga gånger i tråden långt före ditt inlägg om det, men återigen så betyder inte det att man inte får nämna varumärket i en diskussion, som hon (BG) ju verkar försöka hindra i tid och otid. Att man inte får använda ett registrerat varumärke för sin egen tjänst/produkt har väl slagits fast minst 10 gånger (troligen fler) i tråden, och det är det väl knappast någon som protesterar mot heller.

Det som är värt att reagera över är väl snarare hetsjakt på bloggare där varumärket nämns bland kommentarerna. Ska varumärket enbart få skrivas och uttalas av ägaren samt av de som vill köpa produkten av ägaren till varumärket? Ska det vara ok att säga "Jag vill göra en Secret Box-fotografering" till BG själv, men kosta skjortan, brallan, villan och bilen bara för att någon nämner varumärket?

Om jag lägger in en bild på min Pizzaräser (Pontiac) i min blogg, och någon skriver "Den är ju mycket snyggare än en gammal ful Volvo", eller om någon rentav inte kan ett dugg om bilar och skriver "Snygg Saab!", ska jag då attackeras av Volvos eller SAABs jurister, med hot om enorma viten? För det är ju EXAKT det som det handlar om i ett av exemplen i denna tråd. Bloggägaren har inte skrivit ett dugg om "Secret Box", utan någon/några är förvirrade i kommentarerna och skriver det.
Gammal 2010-04-06, 16:00
millhouse

PelleAbelson skrev: På vilket sätt kommer du att tjäna pengar på det?
Alltså du, eller jag, eller nån annan, kommer på ett ord, registrerar det.. och sen, på vilket sätt ger det pengar?
Pelle, det är ju just så Birgitta gjort eller har jag missat något. Hon har ett varumärke som nu har fått en massa uppmärksamhet. Det är kopplat till henne som fotograf.Om jag kom på något som jag registerade hos PRV (läs vad som gäller) så kanske, jag säger kanske, får jag också gott av det. Detta är väl inte så märkligt. Jag tycker att det är enkelt att förstå. Hennes varumärke är inte märkligare än alla andra dito som finns. Efter att dom blir till så vill alla innehavarna stärka dom. Skit samma om det är en fotograf som har detta varumärke.
Jag tycker allt jämnt att denna tråda blivit lite överflödig.Hon har sitt varumärke och hon har lagen på sin sída. Det är ännu en gång upp till var och en om dom vill försöka registera ett varumärke.Huggade kan vända sig till PSV.

Bokmärken

Taggar
bröllopsfotograf

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:39.

B+W Filter