Annons
Gammal 2015-04-10, 08:55
hornavan

Kanske lite utanför tråden, men, det talas ofta om att Sony har en större och bättre sensor än tex M4/3.
Det kan jag förstå och till del hålla med om för den som har extra stora krav.

Det jag inte kan förstå är att den som köper Sony för dess fina sensor sedan gladeligen sätter på ett objektiv (16-50) som i de flesta tester (jag har inte provat själv) får bottenbetyg.

En M4/3 kamera med en bra kitglugg ger bättre resultat och är mycket mindre och lättare.

Nedan ett utdrag ur Photozone.de

”The Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS broke a couple of records but unfortunately not in the positive sense. Its uncorrected distortion and vignetting figures are nothing short of insane. So Sony obviously doesn't want the lens to be used without enabled aberration compensation. This eases the pain in some respects. However, even so it doesn't make it a great lens. The inclusion of a 16mm looks highly attractive on paper but the truth is that the quality is insufficient here - at least on Sony's 24 megapixel sensor.
However, the verdict remains that it isn't a really good lens.”

Optical Quality: 1-2 (av fem möjliga, reds anm.)
Mechanical Quality:
Price/Performance:
Gammal 2015-04-10, 09:09
kjellepelle

Håller inte riktigt med
Jag förstår intresset för lättare utrustning på resa, men jag håller ändå inte riktigt med. Är det någon gång man ska packa det bästa man har så är det väl just på en resa. Det finns en uppenbar risk att man upplever platser och situationer som aldrig kommer tillbaka och därmed önskar man bästa möjliga förutsättningar för en bra bild.
Jag reser alltid med stora systemkameran och några objektiv och har en mindre spegellös systemkamera med som reserv och alternativ. Den lilla (Nikon AW1) tar jag fram när det vikitigaste är "liten och lätt" samt risken för stötar, slag och vatten är stor. Den stora (Canon 7D) får följa med i alla andra situationer.
Gammal 2015-04-10, 09:36
Leaflet

Som sagts tidigare i tråden så är alla uppräknade alternativ mycket bra. Sammanfattar vi så här långt kan vi urskilja några olika lösningar på TS problem.

1. Kompaktkamera
Sony RX100 är definitivt en kandidat men erbjuder inte så mycket flexibilitet med sin fasta optik. Dock en underbar liten kamera som levererar utmärkt bildkvalitet. Min finns i stort sett alltid med i fickan eller i min "mans purse". Rekommenderas starkt.

2. Fujifilms X-serie. Äger inte själv men systemet lovordas av många för dess otroligt välbyggda kameror och de utmärkta objektiven. Kostar en slant men min bedömning är att utrustningen också levererar därefter. Topnotch enligt användare och tester.

3. Sony med tidigare NEX och numera A5000/A5100/A6000. Många nöjda användare och bra recensioner i tester. Bra sensorer. Äger inte själv men skulle jag köpa in mig hos Sony så skulle jag nog gå på A5100 eller, ännu hellre, A6000.

4. MFT, eller m4/3, har idag ett mycket stort utbud av både kameror och objektiv. Kamerahus från det lilla Lumix GM5 till de största som Olympus OM-D E-M1 och Panasonics GH4. Levererar utmärkt bildkvalitet och stor flexibilitet. Det som egentligen saknas i detta system idag är riktigt långa teleobjektiv samt "toppprestanda" för att "snabbskjuta" rörliga motiv typ sportfoto.
Ett m4/3 system kan alltså variera i storlek från en liten kamera och några objektiv i fickan till i princip som ett APS-C system i ryggsäcken eller väskan.

Äger själv Olympus OM-D E-M1, E-M5 och E-PL7 (kamerabeteckningarna i m4/3 kräver särskilda studier, här är det snårigt värre :-)).
Utan att bli för långrandig kan jag bara konstatera att mitt Nikon APS-C system samlar alltmer damm och att det är MFT-telningarna som får följa med på fototurerna.

En sak till. Som är svår att förklara. Utav någon anledning är det roligare att fotografera med de här lite mindre systemen. Jag tycker det och många andra vittnar om samma sak. Knepigt.

Lycka till med ditt val!
Gammal 2015-04-10, 10:34
hornavan

kjellepelle skrev: Jag förstår intresset för lättare utrustning på resa, men jag håller ändå inte riktigt med. Är det någon gång man ska packa det bästa man har så är det väl just på en resa. Det finns en uppenbar risk att man upplever platser och situationer som aldrig kommer tillbaka och därmed önskar man bästa möjliga förutsättningar för en bra bild.
Jag reser alltid med stora systemkameran och några objektiv och har en mindre spegellös systemkamera med som reserv och alternativ. Den lilla (Nikon AW1) tar jag fram när det vikitigaste är "liten och lätt" samt risken för stötar, slag och vatten är stor. Den stora (Canon 7D) får följa med i alla andra situationer.
Så tänkte jag också för fem år sedan, men idag är det andra tider-:) Om vi vänder på ditt resonemang så kan jag numer ta med det bästa för att det bästa har blivit mycket mindre, på canontiden blev det inte många gluggar innan övervikten blinkade på vågen.
Min upplevelse var att min 7D var sämre än mina små m43-or, så för mig är det bästa idag något annat än det var tidigare. Dessutom håller jag med den som skrev att det är roliga att fota med M43 än med annat.
Gammal 2015-04-10, 10:48
Bengf

kjellepelle skrev: Jag förstår intresset för lättare utrustning på resa, men jag håller ändå inte riktigt med. Är det någon gång man ska packa det bästa man har så är det väl just på en resa. Det finns en uppenbar risk att man upplever platser och situationer som aldrig kommer tillbaka och därmed önskar man bästa möjliga förutsättningar för en bra bild.
En sak kan jag tycka är om man åker på en Fotosemester, där det mesta av förberedelser handlar om fotoutrustningen, stativet skall med, extra batterier, laptoppen att sortera bilder på hotellrummet efteråt osv. Då tas nog bästa kameran med.

På analoga Filmtiden, så var det mycket vanligt med en andra kompaktare kamera men som ändå hade samma filmstorlek 24x36 och ofta då med ett fast objektiv, den kameratypen var lite bättre. sedan fans det en radda av kameror med zoomomfång, men fortfarande med fullformat 24x36-Film.

Inom det digitala har det inte varit samma utbud, förrän nu på senare år och det är det som gjort att stora tunga kameran får stanna hemma allt oftare, speciell om man skall flänga omkring, dricka några goda kalla öl och kanske snubbla på den låga tröskeln när man kommer hem, 2 kg kamera hängandes på en solbränd axel är inte lika trevligt då,.

//Bengt.
Gammal 2015-04-11, 16:11
Milowe

Tummen upp Tack för alla svar!
Tack snälla för alla svar och åsikter och tips på kameror! Nu har jag lite att kolla på ;)

När jag reser skulle jag självklart vilja ha med min stora canon med dess objektiv osv men när jag hade min stora nikon med mig på en backpackingesa i Australien insåg jag att den spenderade mer tid i väskan än att fotas med för att den var för stor och klumpig att ta med sig, medans när jag reste med min lilla kompaktkamera tyckte jag inte att jag fick så pass bra bilder som jag skulle vilja ha vid en resa. Jag reser för resandets skull och inte för att fota men eftersom jag har foto som hobby vill jag ju självklart ha med mig bra bilder hem :) hoppas det förklarade lite syftet med kameran :)

Vad jag för övrigt värdesätter är att den är liten och smidig och att jag ska kunna ha den i väskan utan att det blir för tungt och klumpigt. Enkel att ta med med andra ord. I och med detta är jag inte heller intresserad av massa extra objektiv mm. Ju fler finesser desto bättre såklart men inget krav att den ska vara superavancerad, kan man få ner den lite i pris om man tar bort några saker så gör inte det något eftersom jag redan har en stor dyr kamera hemma. Små knappar med mera gör inte heller så mycket.

Men jag ska titta upp alla era tips, så tack igen!
Besvara

Bokmärken

Taggar
kompakt system kamera , kompakt systemkamera , resa , sony a5000

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:19.

B+W Filter