OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2016-03-09, 17:42
PMD

Staffanp skrev: https://www.youtube.com/watch?v=jnvhBXQrfzQ

Där har ni ett exempel på hur det kan se ut. De använder två olika timers.
Det gäller att tidsavdriften inte är olika på de olika timersarna, men det kanske inte hinner ackumulera till ett problem på den korta tid man fotogaferar av ett magasin?

Moiren på bildexemplet undrar jag om det kan bero på glasramar.
Gammal 2016-03-09, 17:58
Staffanp

PMD skrev: Det gäller att tidsavdriften inte är olika på de olika timersarna, men det kanske inte hinner ackumulera till ett problem på den korta tid man fotogaferar av ett magasin?

Moiren på bildexemplet undrar jag om det kan bero på glasramar.
Jag är orolig för det med så jag kommer att göra någon form av relästyrning på paketet.
Gammal 2016-03-09, 18:03
Staffanp

Nu åter till frågan jag hade när jag startade tråden. Vilken typ av projektor tror ni är bäst? Carousel S-AV 2050 har fixiering av diat i två riktningar och jag antar att det är bättre än deras enklare projektorer?
Gammal 2016-03-09, 18:44
eskil23

Staffanp skrev: Men herregud vad trist forumet är. Så många med så fruktansvärt tråkig attityd. Om du läser första inlägget ser du att jag valt metod och inte är intresserad av andra varianter.
Jag tycker tvärt om att attityden på det här forumet är hjälpsamt, både generellt och i den här tråden. Däremot så reagerar jag på din attityd där du så kategoriskt snäser av de som kommer med vettiga förslag med ett "inte intresserad".
Gammal 2016-03-09, 18:50
Staffanp

eskil23 skrev: Jag tycker tvärt om att attityden på det här forumet är hjälpsamt, både generellt och i den här tråden. Däremot så reagerar jag på din attityd där du så kategoriskt snäser av de som kommer med vettiga förslag med ett "inte intresserad".
Tråkigt om du upplever det så. hur som helst vill jag fortfarande ha en diskussion kring min ursprungliga fråga.
Gammal 2016-03-09, 21:24
apersson850

För att få rätt svar är det förstås viktigt att ge förutsättningarna. Hade du från början skrivit att alla bilderna redan sitter i magasin för Kodak Carousel, och du vill inte plocka runt dem för scannandets skull, då hade ju alla begripit varför du envisas med att göra det på det sätt som du tänker göra.

Nu är det istället flera som, fullt befogat, undrat om du inte tänker helt uppåt väggarna.

Själv brukar jag använda en liten PLC, typ Mitsubishi FX0, om jag ska göra sådana styrningar. De har redan reläutgångar (om man köper rätt modell), så de är lätta att koppla in.
Gammal 2016-03-09, 21:27
Staffanp

apersson850 skrev: För att få rätt svar är det förstås viktigt att ge förutsättningarna. Hade du från början skrivit att alla bilderna redan sitter i magasin för Kodak Carousel, och du vill inte plocka runt dem för scannandets skull, då hade ju alla begripit varför du envisas med att göra det på det sätt som du tänker göra.

Nu är det istället flera som, fullt befogat, undrat om du inte tänker helt uppåt väggarna.

Själv brukar jag använda en liten PLC, typ Mitsubishi FX0, om jag ska göra sådana styrningar. De har redan reläutgångar (om man köper rätt modell), så de är lätta att koppla in.
Jag trodde i ärlighetens namn att jag gav rätt förutsättningar när jag förklarade att jag har valt det systemet och inte var intresserad av något annat just nu.

Tack, skall kolla på plc:n
Gammal 2016-03-09, 21:56
afe

apersson850 skrev: Nu är det istället flera som, fullt befogat, undrat om du inte tänker helt uppåt väggarna.
Poängen är väl att TS har en massa diabilder som förvaras i magasin gjorda för Kodaks karusellprojektorer, och då blir det tidsödande att plocka ur dem ur magasinen och montera dem i andra magasin (eller skanna dem löst). Jag tycker inte tanken är alls dum, men det är kanske inte så många som gjort det (åtminstone inte här på FS) vilket gör att det blir svårt att få vettiga svar.
Gammal 2016-03-10, 08:25
Staffanp

afe skrev: Poängen är väl att TS har en massa diabilder som förvaras i magasin gjorda för Kodaks karusellprojektorer, och då blir det tidsödande att plocka ur dem ur magasinen och montera dem i andra magasin (eller skanna dem löst). Jag tycker inte tanken är alls dum, men det är kanske inte så många som gjort det (åtminstone inte här på FS) vilket gör att det blir svårt att få vettiga svar.
Fast huvudfrågan jag hade var ju vilken carouselprojektor som håller diat bäst och därmed är bäst för ändamålet. Jag har inte frågat om scanners och andra metoder. Frågan riktade sig till de som var med på dia-tiden och hade lite koll på projektorerna.

Jag förstår att en scanner är det rationella valet för de flesta men jag kommer bara gå den vägen om mitt sätt inte lyckas.
Gammal 2016-03-10, 08:29
afe

Det var just det som var poängen med mitt svar :)
Gammal 2016-03-10, 09:45
voitcanon

Kanske tagita upp men har inte nikon en dia duplikator man skruvar in i fronten på objektivet för en vettig peng?
Gammal 2016-03-10, 12:51
Staffanp

afe skrev: Det var just det som var poängen med mitt svar :)
Tack, jag kände allt av den positiva tonen. :)
Gammal 2016-03-10, 12:52
Staffanp

voitcanon skrev: Kanske tagita upp men har inte nikon en dia duplikator man skruvar in i fronten på objektivet för en vettig peng?
Jo, det finns flera olika varianter på diaduplikatorer men det kommer ta rätt lång tid att fotografera av ett par tusen bilder på det sättet.
Gammal 2016-03-10, 13:46
martinator

nu kommer ett sådant där traderövsvar igen...
Men min erfarenhet av dia och inte minst macro är att vi pratar KORT skärpedjup. Hur mycket spel tillåter mekanismen i projektorn? Min tanke är att om det finns utrymme för minste lilla spel så finns risk att dian inte hamnar vinkelrätt mot linsen utan får en viss diagonal både vertikalt och horistonellt. Det kommer då ge en halv dia som är skarp och andra halvan oskarp.
Jag plåtar mot ett ljusbord och där blir det ju inte samma glapp som i en projektor som faktiskt kan ta OLIKA TJOCKLEK på ramar och därför måste ha marginaler i fixeringen....
Men det är bara en undran.

/
Gammal 2016-03-10, 14:02
Staffanp

martinator skrev: nu kommer ett sådant där traderövsvar igen...
Men min erfarenhet av dia och inte minst macro är att vi pratar KORT skärpedjup. Hur mycket spel tillåter mekanismen i projektorn? Min tanke är att om det finns utrymme för minste lilla spel så finns risk att dian inte hamnar vinkelrätt mot linsen utan får en viss diagonal både vertikalt och horistonellt. Det kommer då ge en halv dia som är skarp och andra halvan oskarp.
Jag plåtar mot ett ljusbord och där blir det ju inte samma glapp som i en projektor som faktiskt kan ta OLIKA TJOCKLEK på ramar och därför måste ha marginaler i fixeringen....
Men det är bara en undran.

/
Det du skriver är anledningen till att jag startade tråden i första läget. Jag behöver en projektor som har en konsekvent och bra fasthållning av diat.

Jag kommer skaffa en projektor och testa och se så att jag har marginalerna på min sida. Har jag inte det får jag hitta på något annat, skanna t.ex.
Besvara

Bokmärken

Taggar
carousel , dia , ektapro , fotografera diabilder , skanna dia

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.

Elinchrom ELB 500 TTL