Annons

Gammal 2016-09-04, 15:25
herodes

Sonys appar till A7RII m fl
Jag har i en veckas tid förtvivlat försökt köpa appen för TimeLapse hos Sony https://www.playmemoriescameraapps.com

Det appar som är gratis funkar bra att ladda till kameran.
När man så ska köpa och betala blir det alltid "okänt fel" !!!!

Att få någon support någonstans hos Sony är hopplöst!

Har någon lyckats med ett köp??
Gammal 2016-09-04, 15:56
equa

Länge sen jag tog ner någon app.
Brian Smiths vägledning har jag för mig var till hjälp:
http://briansmith.com/how-to-update-...s-camera-apps/
Gammal 2016-09-04, 16:40
herodes

Garv! App för Timelapse
equa skrev: Länge sen jag tog ner någon app.
Brian Smiths vägledning har jag för mig var till hjälp:
http://briansmith.com/how-to-update-...s-camera-apps/

Konstigt nog har jag använt det sättet en hel vecka, men nu gick det bra av någon konstig anledning.
"Databehandling" sa man förr när något oväntat hände.

Tack för trollspöet!
Gammal 2016-09-10, 08:24
Bengf

afe skrev: En del tycker jag är väl kritisk mot Sony, och det kanske jag är (men det är nog mest att jag inte förstår hur de tänker vad gäller objektivutbudet). Jag har lagt ut min kamera på annons och funderade på att byta till något annat, men intresset har visat sig vara minst sagt lågt.

Jag gjorde i stället så att jag köpte ett nytt objektiv, Sony 20mm f/2,8. Det är inte så himla bra optiskt sett, men det känns välbyggt och ger tillräckligt bra skärpa för mina behov. Största fördelen är att det är litet, så jag får lätt med mig kameran när jag är ute och flänger med motorcykeln.

Det skulle vara kul med något vidvinkligare, men 16/2,8 gillar jag inte (och Samyang 16/2 är stor och saknar AF). Nåja - jag överlever nog ändå :)

Bildexempel från A6000 och 20/2,8 (finns i stort format på flickr):
.

Inte är du ensam om synpunkter om Sonyobjektiv, Om det fortfarande fins någon supergalen totalt okritisk fanboy kvar där ute så tror jag att även den personen gärna hade sett ett nytt förbättrat Kit-objektiv, verkligen jättekonstigt att det inte kom till den nya A6300. det som är ofattbart är att Sony verkar att strunta i all den kritik som Kit-objektivet ständigt får, det relativt högre priset för A6300 hade känts mera acceptabelt om ett nytt förbättrat Kit-objektiv hade ingått som standard. Sony vill så klart tvinga kunder att direkt beställa en dyrare variant och tjäna mera pengar, men jag gillar inte det tankesättet i alla fall, man behöver bjuda på något som får lite dyrare köp att kännas trevligare.
Gammal 2016-09-10, 11:02
Photocon

Bengf skrev: Inte är du ensam om synpunkter om Sonyobjektiv, Om det fortfarande fins någon supergalen totalt okritisk fanboy kvar där ute så tror jag att även den personen gärna hade sett ett nytt förbättrat Kit-objektiv, verkligen jättekonstigt att det inte kom till den nya A6300. det som är ofattbart är att Sony verkar att strunta i all den kritik som Kit-objektivet ständigt får, det relativt högre priset för A6300 hade känts mera acceptabelt om ett nytt förbättrat Kit-objektiv hade ingått som standard. Sony vill så klart tvinga kunder att direkt beställa en dyrare variant och tjäna mera pengar, men jag gillar inte det tankesättet i alla fall, man behöver bjuda på något som får lite dyrare köp att kännas trevligare.
Jag är ju som bekant långt ifrån okritisk vad gäller Sonys APS-C utbud vad gäller objektiv. Men det måste finnas en orsak till "ohörsamheten" som du tar upp hos Sony.

Jag är emellertid inte direkt förvånad eftersom jag TROR att Sony anser sig sälja tillräckligt bra med nuvarande utbud samt att en bredare massa inte hittar några fel på utbudet.

Tror dock på en ändring framöver. Allt fler ger sig in i produktionen av spegellösa system.

//Lennart
Gammal 2016-10-03, 20:41
afe

Jag har kört med Sony i fyra år nu och tagit massor av bra bilder med NEX-7 och A6000- Efter att fått låna en Fuji X-Pro 2 har jag insett att det är en mycket bättre kamera för mig än alla kameror i Sonys sortiment. Det har helt och hållet med mitt sätt att fotografera att göra, och egentligen har jag inte råd att byta (men det finns ju sätt att lösa det) :)

Jag säger alltså tack och adjö till ett i mitt tycke mycket bra system som kunde blivit mycket bättre om Sony fokuserat på en sak i taget. Nu kommer ni förstås inte att slippa mig som moderator ändå (jag kan ju alltid byta tillbaks), så håll er i skinnet :p
Gammal 2016-10-03, 21:37
martinot

Ursäkta att jag svarar så sent på denna tråden. Har missat att läsa svar och följa upp den innan.

Sten-Åke Sändh skrev: Att göra Fujis fina objektivutbud tillgängligt även för Sony-hus skulle ju även kunna vara en Win-situation för Fuji. Eftersom det säljs fler Sony-hus än Fuji-hus och det finns luckor i Sonys eget utbud och andras för främst APS-C, så vore väl det en möjlig synergi.

Även Fuji skulle kanske få sålt en del objektiv till Sony-folk om man kunde göra något liknande som Sigma gjort med MC-11, för ett krav är nog trots allt att man täcker in fler av de nya AF-funktionerna än Metabones gör med Canons objektiv.
Jag hade älskat den idén då jag gillar väldigt mycket med A6k-serien av Sony-hus (förutom kanske menyer och mjukvaru-UX), och Fujis objektiv. Är 100% för det.

Rent realistiskt så är jag dock väldigt tveksam till om Fuji och Sony skulle få till det. Sony säger själva i intervju att de allt mer vill själva sälja främst sina egna objektiv till E-mount. Det är inom optik som de större vinsterna och marginalerna finns (samt själva sensortillverkningen).

http://www.fotosidan.se/cldoc/photok...ans-fragor.htm

Men jag skulle som sagt vara den förste att applådera om det, mot all förmodan, skedde.
Gammal 2016-10-03, 21:51
martinot

PMD skrev: Nu har jag köpt 60mm-objektivet i den serien (också till m4/3). Det kostade 590 kr när Scandinavian Photo hade rea för några veckor sen (men inget objektiv i lager så det levererades först nu).
Kanonpris. Förstår att du är nöjd med vad det presterar i förhållande till det priset.

Gav själv 842.- för min 30mm:are (vilket är även det relativt OK givet prestandan).

PMD skrev: Jättestor fokuseringsring är förstås bra, men den är spegelblank och lite hal, men inte hopplös att använda för manuellt fokusering (vilket jag i och för sig sällan gör med AF-objektiv). Jag undrar hur snabbt den blir ful av fingeravtryck. Martin, är ditt objektiv "krom" eller svart? Om svart: är det blanksvart?

Eftersom min Olympus E-M5 är "krom" (eller "silver") så beställde jag ett objektiv med samma färg. Det var nog ett litet misstag med tanke på hur extremt blankt det är. Nåja, det är lite udda vilket kanske inte alltid är helt fel. :-)
Sigma EX 30/2,8 DN som, förutom ytfinishen, är exakt samma objektiv som det nya Sigma 30/2,8 DN Art.

Varför jag passade på var dels att priset var bra (även om inte riktigt lika lågt som ditt 60mm), och att det just har ett mycket bättre grepp som inte är halt. Plasten är mattsvart och greppet även delvis räfflat. Klart mycket trevligare.

Gillar inte alls de blanka "Art"-varianterna. Det enda som de gjort är att försämra fokusgreppet gentemot EX-serien (i övrigt är det exakt samma optik).

Nu är det inte så ofta jag fokuserar manuellt, eller väljer att efterfokusera/justera AF:en, men när man väl gör det så vill man ju att det skall vara ett vettigt grepp på den funktionen.

Här är helt klart ett exempel på när glittrig design gått före praktisk funktion och ergonomi.

PMD skrev: Prisvärt är det nog. Jag tycker inte att byggkvaliteten skäms för sig jämfört med de m4/3-objektiv jag har från Olympus och Panasonic. Kan det vara skillnad i byggkvalitet mellan den gamla serien och ART-serien?
Känslan (förutom ytfinishen) är exakt den samma när man jämför, men det var nog mest det att det "rasslar" när jag skakar på det som gav den upplevelsen (skall tydligen vara så i ART/EX-serien).

Har vant mig vid detta nu, så ser det inte längre som något större problem i sig.
Gammal 2016-10-03, 22:07
martinot

afe skrev: Jag har kört med Sony i fyra år nu och tagit massor av bra bilder med NEX-7 och A6000- Efter att fått låna en Fuji X-Pro 2 har jag insett att det är en mycket bättre kamera för mig än alla kameror i Sonys sortiment. Det har helt och hållet med mitt sätt att fotografera att göra, och egentligen har jag inte råd att byta (men det finns ju sätt att lösa det) :)

Jag säger alltså tack och adjö till ett i mitt tycke mycket bra system som kunde blivit mycket bättre om Sony fokuserat på en sak i taget. Nu kommer ni förstås inte att slippa mig som moderator ändå (jag kan ju alltid byta tillbaks), så håll er i skinnet :p
Kan absolut förstå att du haft mycket glädje av ditt Sony-system (har sett många lyckade bilder som du skapat med dem). För fyra år sedan så fanns ju knappt X-serien alls. Hade jag skaffat spegellöst vid den tidpunkten så hade det också blivit Sony.

Gillar fortfarande mycket med kamerorna, och A6300 är ju ett grymt fint steg uppåt i både teknik och kvalitet.
Gammal 2016-10-03, 22:25
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Ursäkta att jag svarar så sent på denna tråden. Har missat att läsa svar och följa upp den innan.

Jag hade älskat den idén då jag gillar väldigt mycket med A6k-serien av Sony-hus (förutom kanske menyer och mjukvaru-UX), och Fujis objektiv. Är 100% för det.

Rent realistiskt så är jag dock väldigt tveksam till om Fuji och Sony skulle få till det. Sony säger själva i intervju att de allt mer vill själva sälja främst sina egna objektiv till E-mount. Det är inom optik som de större vinsterna och marginalerna finns (samt själva sensortillverkningen).

http://www.fotosidan.se/cldoc/photok...ans-fragor.htm

Men jag skulle som sagt vara den förste att applådera om det, mot all förmodan, skedde.
Det spelar nog faktiskt ingen större roll vad Sony tycker i detta. Det finns en E-fattning som nu utgör en ganska stor installerad bas och Sony äger fortfarande spegellöst. Allt fler ser det momentum som finns kring E-mount och det gäller alla tillverkare av tillbehör på eftermarknaden. Vi ser nu att allt fler tillverkare släpper både vanliga objektiv och objektiv optimerade för filmning. Även blixtsystemtillverkarna anpassar nu sina system så de funkar även med Sony-hus. Räknar man allt som kan skruvas på ett E-mounthus i objektivväg, så finns det nog snart inget annat system som man har ett sådant utbud att välja mellan. En del stirrar sig blinda på vad Sony har att erbjuda och det kan man ju fortsätta att göra men just nu är det en rätt ordentlig ström av nya objektivlanseringar till E-mount och många av dessa tillverkare har man ju knappt hört talas om en gång.

Till och med FS har nu en artikel av Fröderberg som skruvat på sina sina gamla Canon-objektiv på något Sony-hus och även han förvånas över hur bra det kan gå ibland.

http://www.fotosidan.se/blogs/froder...pa-gluggar.htm

Focus peaking tillsammans med gamla objektiv optimerade för manuell fokusering upplever många som en perfect match. Långt bättre ofta än att fokusera AF-objektiv manuellt.

Jag tycker ibland man läser mellan raderna att folk dissar mycket av allt gammalt glas rakt av och mycket är säkert relaterat till att man kanske aldrig testat dessa på en spegellös med EVF och focus peaking eller inte kan tänka sig fokusera manuellt då man kanske har dåliga erfarenheter från sina DSLR:er som ju är gjorda för AF och ofta saknar riktigt bra fokushjälpmedel för manuell fokusering. Jag tycker det är lite konstigt. Även Zeiss hyllade Otus:ar är ju manuella. En del DSLR:er klarar dessutom inte att hantera manuella objektiv som man bländar ner ordentligt på ett bra sätt, för då blir det mörkt på riktigt i sökaren och särskilt svårt att fokusera med bara en mattskiva som hjälp ofta och det är DSLR-folket inte riktigt vana vid. Finessen med EVF:er är att man kan välja om man ska se effekterna av sagda nedbländning eller inte. Det valet har man inte med DSLR.

Med detta sagt så tycker jag det skulle vara väldigt intressant om någon lyckades göra vad Sigma gjort med sin adapter (men dock inte lyckats fullt ut med än) även för Fujis APS-C -objektiv. De har ju som enda tillverkare lyckats göra en smart adapter som fullt ut även stöder följande Eye Focus och Lock on AF, vilket inga andra adaptrar gör inklusive Metabones. Tyvärr har ju Sony inte lagt in IBIS ens i A6300, så då vill man ju helst att själva objektiven skulle vara stabiliserade också. IBIS finns ju nu bara i FF-modellerna och det är ett visst aber. Jag gillar inte att tvingas skruva på något längre ostabiliserat objektiv på min A6300.

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2016-10-03 klockan 22:45.
Gammal 2016-10-03, 23:04
Sten-Åke Sändh

herodes skrev: Jag har i en veckas tid förtvivlat försökt köpa appen för TimeLapse hos Sony https://www.playmemoriescameraapps.com

Det appar som är gratis funkar bra att ladda till kameran.
När man så ska köpa och betala blir det alltid "okänt fel" !!!!

Att få någon support någonstans hos Sony är hopplöst!

Har någon lyckats med ett köp??
Jag lyckades få det att funka via kameran direkt efter ett tag men först hade jag problem då jag hade glömt mitt Sony ID. Sonys site var också så korkad då jag inte först hittade något ställe att byta lösenordet via automail. Ringde supporten svarade på helt fel frågor så det blev lite av "God dag yxskaft" över den konversationen. Det blev väl så då den sidan man felanmäler är så yxig. Fixade problemet själv till slut då jag lyckades snubbla över en annan sida där jag kunde byta lösen själv.

Man behöver ett Sony Entertainment ID om man ska handla och det behöver man egentligen så fort man sätter igång och konfigurerar kameran. Har man det och en WIFI-accesspunkt man lagt in i kamerans konfiguration, så funkar det.

Sonys support är inte bra. Det här ska ju vara en skitsak egentligen.
Gammal 2016-10-04, 00:01
martinot

Sten-Åke Sändh skrev: Det spelar nog faktiskt ingen större roll vad Sony tycker i detta.
Jag tror tyvärr att Fujifilm aldrig kommer att släppa objektiv för en fattning som inte har tillverkarens fulla stöd och medgivande för att göra så. Så de ifrån början redan små chanserna blir dessvärre ännu mindre utan Sonys eventuella engagemang och involvering/godkännande.

Därav att det har stor betydelse vad Sony tycker och tänker om E-mount och tredjepartsleverantörer (som Fujifilm/Fujinon eventuellt skulle kunna varit).

Sten-Åke Sändh skrev: Med detta sagt så tycker jag det skulle vara väldigt intressant om någon lyckades göra vad Sigma gjort med sin adapter (men dock inte lyckats fullt ut med än) även för Fujis APS-C -objektiv. De har ju som enda tillverkare lyckats göra en smart adapter som fullt ut även stöder följande Eye Focus och Lock on AF, vilket inga andra adaptrar gör inklusive Metabones. Tyvärr har ju Sony inte lagt in IBIS ens i A6300, så då vill man ju helst att själva objektiven skulle vara stabiliserade också. IBIS finns ju nu bara i FF-modellerna och det är ett visst aber. Jag gillar inte att tvingas skruva på något längre ostabiliserat objektiv på min A6300.
Fujifilm X-mount: 17,7 mm
Sony E-mount: 18 mm
Gammal 2016-10-04, 11:09
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Jag tror tyvärr att Fujifilm aldrig kommer att släppa objektiv för en fattning som inte har tillverkarens fulla stöd och medgivande för att göra så. Så de ifrån början redan små chanserna blir dessvärre ännu mindre utan Sonys eventuella engagemang och involvering/godkännande.

Därav att det har stor betydelse vad Sony tycker och tänker om E-mount och tredjepartsleverantörer (som Fujifilm/Fujinon eventuellt skulle kunna varit).

Fujifilm X-mount: 17,7 mm
Sony E-mount: 18 mm
Det kan säkert vara så men allt kan ändras om någon räknenisse faktiskt kan räkna fram svart på vitt att de skulle tjäna en del pengar på detta. Konstigare saker har väl hänt. Vissa tillverkare ser i ju värden i samarbeten och viss samproduktion.
Gammal 2016-10-04, 17:26
martinot

Sten-Åke Sändh skrev: Det kan säkert vara så men allt kan ändras om någon räknenisse faktiskt kan räkna fram svart på vitt att de skulle tjäna en del pengar på detta. Konstigare saker har väl hänt. Vissa tillverkare ser i ju värden i samarbeten och viss samproduktion.
Absolut. Hoppet finns (är som sagt helt för).

Däremot så blir ditt förslag med adapter tyvärr fysikaliskt svårt med tanke registeravstånden.
Gammal 2016-10-06, 06:29
Joakim88

Sony A6500 SR5
http://www.sonyalpharumors.com/sony-...a6500-rx100m5/

uppföljare till A6300 eller en till i A6XXX serien.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.