Annons
Gammal 2018-04-16, 21:58
TBone

iSolen.se skrev: Definitionen består av ekvationer med faktorer. Det räcker med att en enda faktor är noll så blir ISO noll. Detta är teoretiskt för tex så är ett objektiv inte ogenomskinligt men skalan tillåter en nolla om T = 0.

Det är det normala att en skala faktiskt innehåller en nolla och hur ska man bevisa det normala mer än att hänvisa till de ingående formlerna?

Om skalan definieras av a = b * c * d och åtminstone en av faktorerna b, c eller d kan teoretiskt vara noll omfattas nollan av skalan.

Sen har jag bemött argument om geometriska serier som löstes för lång tid sedan men som man går igenom i nian om man har tur men definitivt på högskolans första årsskurs. Jag bevisade det berömda 0,999... problemet som brukar vara en ögonöppnare för många men här verkar det mest vara en ögonstängare.

Det har också hänvisats till fel standard och som vanligt de vanliga påhoppen från de vanliga personerna, där förväntar jag mig inget annat.

Sen verkar det vara oerhört svårt att skilja på teori och praktik och nu senast definition och mätning.
Så du vet alltså inte alls hur ISO 0 skulle vara definierat utan skriver ytterligare ett långt inlägg som inte handlar om hur ISO 0 är definierat?

Vill du slippa skriva massvis med inlägg om ovidkommande saker och på köpet slippa känna dig påhoppad så är mitt tips att helt enkelt skriva hur ISO 0 är definierat. Du ”vet” ju att det är definierat så varför kan du inte skriva det?
Gammal 2018-04-16, 22:03
iSolen.se

TBone skrev: Så du vet alltså inte alls hur ISO 0 skulle vara definierat utan skriver ytterligare ett långt inlägg som inte handlar om hur ISO 0 är definierat?

Vill du slippa skriva massvis med inlägg om ovidkommande saker och på köpet slippa känna dig påhoppad så är mitt tips att helt enkelt skriva hur ISO 0 är definierat. Du ”vet” ju att det är definierat så varför kan du inte skriva det?
Det är för långt att återge ens sammanfattningen av definitionen av ISO här men om du inte orkar scrolla upp är länken till Wikin här igen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed#ISO_12232

och som jag sagt, leta upp sektionen med formler så har du att göra ett tag.

Eller varför inte googla på ISO 12232:2006, det är ju 2018.

Sen får du också läsa på om linjära skalor och för tidigare argument är det bra om du läser på om geometriska serier, gränsvärden och logaritmer.

Här är hela standarden, 17 sidor:

https://www.iso.org/standard/37777.html
Gammal 2018-04-16, 22:13
Foto och Bildteknik
Guest

iSolen.se skrev: Det är för långt att återge definitionen av ISO här men om du inte orkar scrolla upp är länken till Wikin här igen:

Sen får du också läsa på om linjära skalor och för tidigare argument är det bra om du läser på om geometriska serier, gränsvärden och logaritmer.
Nu har du som yrkesfotograf tvålat till folk här på Fotosidan, som är ett amatörforum. Själv är jag också yrkesman i grunden. Sensitometri har jag pysslat med en del och besökt Kodak när man gjorde filmemulsioner och då bestämde emulsionernas känslighet med just sensitometri.

Köp ISO-standarden som säljs på ISO-org hemsida och förklara med enkla ord för Fotosidans medlemmar hur det fungerar för praktiskt bruk. Det är en svår konst att förklara det som är komplicerat på ett enkelt sätt - om man vill...
Gammal 2018-04-16, 22:23
iSolen.se

Foto och Bildteknik skrev: Nu har du som yrkesfotograf tvålat till folk här på Fotosidan, som är ett amatörforum. Själv är jag också yrkesman i grunden. Sensitometri har jag pysslat med en del och besökt Kodak när man gjorde filmemulsioner och då bestämde emulsionernas känslighet med just sensitometri.

Köp ISO-standarden som säljs på ISO-org hemsida och förklara med enkla ord för Fotosidans medlemmar hur det fungerar för praktiskt bruk. Det är en svår konst att förklara det som är komplicerat på ett enkelt sätt - om man vill...
Jag kan nog med matematik för att se att det finns en teoretisk nolla i ISO vilket var problemet på sidan ett.

Det var många som med hjälp av geometrisk serie försökte argumentera mot att det teoretiskt skulle kunna finnas, trots att det var en linjär skala. Sen spreds det.

Jag nöjer mig där, även om det vore väl så intressant att förstå mer.

Tvålningen har nog jag fått mest av, så blir det ibland när man brinner för något, i detta fall analys.
Gammal 2018-04-16, 22:32
TBone

iSolen.se skrev: Det är för långt att återge ens sammanfattningen av definitionen av ISO här men om du inte orkar scrolla upp är länken till Wikin här igen:

Här är hela standarden, 17 sidor:

https://www.iso.org/standard/37777.html
När du har läst den wikipediaartikeln kom du någonsin till punkten med konvertering mellan aritmetisk och logaritmisk skala för ISO? Om du kommit dit så rekommenderar jag dig att sätta S till 0 och testa vad det blir då. ”Så har du att göra ett tag”

Eller varför inte googla logaritmer, det är ju 2018. Tex hur log(0) definieras.

Och det var ju ju ett spännande grepp att länka till att köpa standarden istället för att på något sätt påvisa hur ISO 0 är definierat.

Så, nu har det nog blivit tydligt varför det vore intressant om du faktiskt kom med något som tyder på att IDO 0 är definierat. Eftersom du påstår dig ha läst standarden så borde det inte vara en omöjlig uppgift att faktiskt få fram det. Om det nu skulle vara så att ISO 0 är definierat. Det kan det såklart vara, man kan ju i definitionen sagt att det ska vara det och formlerna i wikipediaartikeln är förenklingar som utelämnar det. Men innan du kommer med något trovärdigt påstående om att det skulle vara så så verkar det bara mindre och mindre troligt.
Gammal 2018-04-16, 22:39
iSolen.se

TBone skrev: När du har läst den wikipediaartikeln kom du någonsin till punkten med konvertering mellan aritmetisk och logaritmisk skala för ISO? Om du kommit dit så rekommenderar jag dig att sätta S till 0 och testa vad det blir då. ”Så har du att göra ett tag”

Eller varför inte googla logaritmer, det är ju 2018. Tex hur log(0) definieras.

Och det var ju ju ett spännande grepp att länka till att köpa standarden istället för att på något sätt påvisa hur ISO 0 är definierat.

Så, nu har det nog blivit tydligt varför det vore intressant om du faktiskt kom med något som tyder på att IDO 0 är definierat. Eftersom du påstår dig ha läst standarden så borde det inte vara en omöjlig uppgift att faktiskt få fram det. Om det nu skulle vara så att ISO 0 är definierat. Det kan det såklart vara, man kan ju i definitionen sagt att det ska vara det och formlerna i wikipediaartikeln är förenklingar som utelämnar det. Men innan du kommer med något trovärdigt påstående om att det skulle vara så så verkar det bara mindre och mindre troligt.
Menar du att det skulle finnas en specifik definition för just noll i alla linjära skalor?

Ok. Bevisa att noll meter ingår i längdskalan, nej ta effekt.
Gammal 2018-04-16, 22:54
TBone

iSolen.se skrev: Menar du att det skulle finnas en specifik definition för just noll i alla linjära skalor?

Ok. Bevisa att noll meter ingår i längdskalan, nej ta effekt.
Mina damer och herrar, jag tror att vi kommit asymptotiskt nära ISO 0: en, om inte total, så åtminstone mycket nära en total okänslighet för upplysning.
Gammal 2018-04-16, 23:45
afe

TBone skrev: Mina damer och herrar, jag tror att vi kommit asymptotiskt nära ISO 0: en, om inte total, så åtminstone mycket nära en total okänslighet för upplysning.
Och något mer än så får vi ändå aldrig från Ola ...
Gammal 2018-04-17, 06:01
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Nu är du med.

Du kan väl börja med att räkna på vad som händer om man låter ISO-inställningen halveras i oändlighet mot noll.

Kommer man fram eller inte?
Enligt min uppfattning kommer man närmare och närmare, men aldrig ända fram.
Men jag orkade inte sätta mig in i 0.9999999... förklaringen, så det kanske är därför.
För mig är beviset enkelt. Jag låter nämnare och kvot byta plats. Nollan som nämnare ger en kvot lika odefinierad som oändligheten.
Gammal 2018-04-17, 07:19
Foto och Bildteknik
Guest

iSolen.se skrev: Jag kan nog med matematik för att se att det finns en teoretisk nolla i ISO vilket var problemet på sidan ett.

Det var många som med hjälp av geometrisk serie försökte argumentera mot att det teoretiskt skulle kunna finnas, trots att det var en linjär skala. Sen spreds det.

Jag nöjer mig där, även om det vore väl så intressant att förstå mer.

Tvålningen har nog jag fått mest av, så blir det ibland när man brinner för något, i detta fall analys.
Den som kan mycket om något och är trygg i sin kunskap beter sig inte som du gör. Dessutom är du i fel forum. SFF har forum för yrkesfolk. En vuxen människa som beter sig som en tonåring. Begriper du inte att du solkar ner ditt varumärke?
Gammal 2018-04-17, 07:49
iSolen.se

fotobollfoto skrev: Enligt min uppfattning kommer man närmare och närmare, men aldrig ända fram.
Men jag orkade inte sätta mig in i 0.9999999... förklaringen, så det kanske är därför.
För mig är beviset enkelt. Jag låter nämnare och kvot byta plats. Nollan som nämnare ger en kvot lika odefinierad som oändligheten.
Du är som sagt inte ensam om den uppfattningen. Det tog ända fram till på 1600-talet innan någon lyckades knäcka problemet.

Vad som är roligt med 0,999...beviset är att man inte behöver kunna gränsvärden eller integraler utan det räcker med gymnasiekunskap.

Kolla gärna på det igen.

Om man inte accepterar det beviset (bevisen t o m, och de är korrekta samt verifierbara i o m att de är väldigt kända) är många av resonemangen bortkastade.

,999... problemet kan också formuleras som 1 minus 10 upphöjt till minus x där x går mot oändligheten. Den som kan gränsvärden vet att det blir exakt ett.

Gränsvärdet för ISO-rattens geometriska skala kan skrivas som lim(1/2x) där x-> oändligheten = 0.

De här formlerna kan bevisas och upprepas av vem som helst, det är ingen åsikt eller teori.
Gammal 2018-04-17, 08:02
iSolen.se

Foto och Bildteknik skrev: Den som kan mycket om något och är trygg i sin kunskap beter sig inte som du gör. Dessutom är du i fel forum. SFF har forum för yrkesfolk. En vuxen människa som beter sig som en tonåring. Begriper du inte att du solkar ner ditt varumärke?
Jag tycker det är roligt att förklara och diskussioner , i detta fall om matematik som är mitt favoritämne. Det är också intressant att se hur andra ser saker som man själv tar för självklart och tvingas förklara. Tror alla lärde sig lite mer matematik och lite mer om standarder. Tråkigt att du uppfattar det så negativt. Tonläget på debatten är som vanligt hård och rätt negativ här på fotosidan när det gäller saker som engagerar många. Personangreppen brukar hagla. I vissa trådar räcker det med att nämna ordet "sony" så exploderar det.

Fotosidan riktar sig f ö till alla, inte bara amatörer.

Ha en bra dag.
Gammal 2018-04-17, 09:02
ErlandH

iSolen.se skrev: Jag tycker det är roligt att förklara ...
Men varför gör du inte det då?
Gammal 2018-04-17, 09:32
iSolen.se

ErlandH skrev: Men varför gör du inte det då?
Varför linjära skalor har nolla?
Varför lim(1/2x)=0, x->liggande 8
Varför 0,999...=1?
Varför en skala som definieras av en ekvation med produkt har en nolla?
Varför vi ska kolla på nya och inte på gamla ISO-standarden?
Varför inte definition och användning av skala är samma sak?
Varför mätvärden som inte är exakta inte gör att värdet noll inte finns på skalan?

Jag inbillar mig att detta förklarats men att vissa inte gillat förklaringen.
Gammal 2018-04-17, 09:45
TBone

iSolen.se skrev: Varför linjära skalor har nolla?
Varför lim(1/2x)=0, x->liggande 8
Varför 0,999...=1?
Varför en skala som definieras av en ekvation med produkt har en nolla?
Varför vi ska kolla på nya och inte på gamla ISO-standarden?
Varför inte definition och användning av skala är samma sak?
Varför mätvärden som inte är exakta inte gör att värdet noll inte finns på skalan?

Jag inbillar mig att detta förklarats men att vissa inte gillat förklaringen.
Du kan ju börja med hur ISO 0 är definierat enligt standarden ISO 12232:2006.

Som sagt, det KAN mycket väl vara så att ISO 0 är definierat enligt den standarden, men än så länge finns det inget som tyder på att så är fallet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.

Tether Tools Case Air