Gammal 2018-07-10, 22:15
Peter Kaiser

Köpte två Jupio till min canon 5Div, men båda fungerade kasst, den ena höll knappt alls (typ 20% av original) så fick reklamera. Till en canon M så fungerade jupio dock.

Valde jupio eftersom de fått goda recensioner och de skulle vara fullt kompatibla. Men det var inte mycket värt.
Gammal 2018-07-11, 11:15
Umi71

Sentient6 skrev: Händer det?
Spelar nog ingen roll om det inte händer men om det gör det så är nog risken större att det händer med pirat batterier och jag gissar att garantin på kameran inte gäller om man inte kört med original batterier.

Samt har man betalat 5 siffrigt belopp för kamera hus etc så är det dumsnålt att snåla in på batterier.

Men alla gör som dom vill. Jag kör original på elektronik.

Mvh David
Gammal 2018-07-11, 14:51
Sentient6

Umi71 skrev: Spelar nog ingen roll om det inte händer men om det gör det så är nog risken större att det händer med pirat batterier och jag gissar att garantin på kameran inte gäller om man inte kört med original batterier.

Samt har man betalat 5 siffrigt belopp för kamera hus etc så är det dumsnålt att snåla in på batterier.

Men alla gör som dom vill. Jag kör original på elektronik.

Mvh David
Säkerligen är det så att kvaliteten varierar mycket mer på tredjepartsbatterier men det jag undrade var om det finns några exempel på att kretsarna bränt (ja, jag är ny inom foto)? Och om det isf kan kopplas till batterierna?
Dvs är det en risk som är rimlig att ta hänsyn till? Finns det inga tidigare incidenter så känns det ju inte så relevant att ta höjd för det.
Gammal 2018-07-11, 15:02
Sentient6

revox skrev: Svårt dock att dra alla piratbatteri över en kam, borde ju finnas dom som är bra också kanske :)
Precis. Jag misstänker att det kan vara stor skillnad på ett batteri från något mer etablerat märke typ Watson/Wasabi/Jupio/Ex-Pro osv som kostar hälften av originalet mot ett generiskt no name-batteri som kostar 10% av originalet.

Här är t.ex en kille som gjort lite jämförelser som tyder på det:
http://ultralightphotography.net/gea...126-batteries/
Bara en testare och säkerligen bara något enstaka batteri från varje tillverkare men en liten indikation. Och det säger ju heller inget om hur de klarar sig över tid.
Gammal 2018-07-11, 19:31
Niklas Jansson

Jag köpte 3 st batterier till Fujifilm X-T2 från duracelldirect.no (finns en .se-sida) och vad jag kunnat se så håller de ungefär 95% av vad originalbatterierna vid konstant 4k-filmning. Har inte heller märkt några problem under vinter eller med öka värmeutveckling. Japanphoto säljer samma batterier som alternativ till original.
Sidan ser lite skum ut, speciellt med felkodning av å, ä och ö, men betalning och leverans ok. Batterierna skickades från Storbritannien och delades dessutom upp på 2 paket för att komma under tullgränsen till Norge. Köp 2 eller fler, så får man fri frakt och rabatt.

https://www.duracelldirect.se/digita...i--pwm3k3.html
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.

Miops Capsule360