Annons
Gammal 2019-03-07, 14:26
acke

pdahlen skrev: Vacker bild. Har tänkt att någon gång åka till Island, det som lockar mig är isbitar på en svart sand tror det heter Jokulsarlon. Får väl försöka välja ett datum med skapligt väder och att det finns dessa ”isbitar”
Jökulsarlon är själva lagunen där isbergen kommer flytande från glaciären. Ett välbesökt turistmål. Den svarta stranden med isbitar kallas populärt Diamond Beach av turisterna. Diamond Beach ligger vid lagunens utlopp i Atlanten. Isbitarna finns där året om, såvitt jag vet.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	7DB8FA9A-CC78-45D7-ABB6-71E500DF4724.jpg
Visningar:	30
Storlek:	33.4 KB
ID:	147543  

Senast redigerad av acke den 2019-03-07 klockan 14:56.
Gammal 2019-03-07, 14:26
Rosse

acke skrev: Den är fräck! Riktigt snyggt!

Så här såg det ut när jag var där i maj förra året. Det är min fru till vänster i bild. Vi fick söka skydd i bilen var tionde minut p.g.a. upprepade hagelskurar. 🙂
Tack ska du ha!
Jasså du tog konkurrenten, jag menar frugan med dig dit😊.Vacker solnedgång den kvällen ser jag. Ja ett sånt här ställe är nog vackrast med lite oväder, men lagomt ska det va!
Gammal 2019-03-07, 14:32
Rosse

pdahlen skrev: Vacker bild. Har tänkt att någon gång åka till Island, det som lockar mig är isbitar på en svart sand tror det heter Jokulsarlon. Får väl försöka välja ett datum med skapligt väder och att det finns dessa ”isbitar”
Tack!
Ja precis som Acke skriver. Diamond beach.En stor turistmagnet men ett maffigt ställe!
Nästan inga isbitar nu när jag var där, hittade dock några som var ok men då var det ingen riktig sol som lyste igenom. Ligger endast ett stenkast från vägen.
Gammal 2019-03-07, 14:33
Rosse

acke skrev: Jökulsarlon är lagunen där isbergen kommer flytande från glaciären. Ett populärt turistmål. Den svarta stranden med isbitar kallas populärt Diamond Beach av turisterna. Isbitarna finns där året om, såvitt jag vet.
Tjusigt med den långa slutartiden!!
Gammal 2019-03-07, 19:47
Rosse

Sista morgonen i Islands vildmark och solen tittade nästan fram för första gången (soluppgång) denna vecka.
Strax efter denna bild lyckades jag ha sönder min kulled till stativet och kameraväskan fick agera bönpåse med tvivelaktigt resultat.
Det var dags att packa ihop och åka mot Reykjavik.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kirkjufell-Pano-3-Liten.jpg
Visningar:	25
Storlek:	217.6 KB
ID:	147551  

Gammal 2019-03-07, 20:03
acke

Rosse skrev: Sista morgonen i Islands vildmark och solen tittade nästan fram för första gången (soluppgång) denna vecka.
Strax efter denna bild lyckades jag ha sönder min kulled till stativet och kameraväskan fick agera bönpåse med tvivelaktigt resultat.
Det var dags att packa ihop och åka mot Reykjavik.
Snyggt.
Jag har varit på Island 4ggr tror jag, 8-9 veckor totalt, men jag kan inte minnas att jag har plåtat Kirkjufellsfoss. Och har jag gjort det så blev det inga minnesvärda bilder... :-)
Gammal 2019-03-07, 20:53
Rosse

acke skrev: Snyggt.
Jag har varit på Island 4ggr tror jag, 8-9 veckor totalt, men jag kan inte minnas att jag har plåtat Kirkjufellsfoss. Och har jag gjort det så blev det inga minnesvärda bilder... :-)
Tack! Oj, 4 ggr,då är det nästan som ditt andra hem😊
Synd att det kostar skjortan att vistas där, resan dit och tillbaka är ju iallafall överkomligt som tur är. Man får väl börja spara redan nu..
Gammal 2019-03-08, 16:21
huricane4

Rosse skrev: Bevittnade en olycka där en kvinna blev fångad av vågorna vid just Reynisfjara
Hon hade dock turen att inte bli utdragen i havet utan slungades in bland stenarna. Hon fick hjälpas upp på land igen.
Otroligt hur människor kan ha sådan otur när dom tänker. Trots stora varningsskyltar med autentiska bilder dessutom, där folk blir fångade av vågorna
så lämnar man hjärnan uppe på land och traskar rakt ut..
ett 15 tal andra som stod i grupp fick vatten upp till knäna.
Nåväl, en vacker plats väl värt ett besök iallafall.
Går åt några turister varje år på island och har väll själv gjort några tvivelaktiga beslut men man förvånas ändå ibland av människor som helt ignorera varningar,
Körde en rätt dålig F-väg med vår stora Ford Econoline men fick vända för det va för tufft (hadde kunnat komma igenom men ansåg det inte va värt risken) på väg tillbaka möter vi en grupp asiater i en STOR husbil (som man varken ska eller får köra på dom vägarna)

Sa åt dom å vända men dom spelade oförstående hela tiden och även om dom inte kunde Engelska så va mitt kroppsspråk väldigt tydligt men dom fortsatte ändå...

Här är förövrigt en riktigt bra blogg på svenska om Island:
http://www.islandsbloggen.com/
Gammal 2019-03-08, 19:38
Rosse

huricane4 skrev: Går åt några turister varje år på island och har väll själv gjort några tvivelaktiga beslut men man förvånas ändå ibland av människor som helt ignorera varningar,
Körde en rätt dålig F-väg med vår stora Ford Econoline men fick vända för det va för tufft (hadde kunnat komma igenom men ansåg det inte va värt risken) på väg tillbaka möter vi en grupp asiater i en STOR husbil (som man varken ska eller får köra på dom vägarna)

Sa åt dom å vända men dom spelade oförstående hela tiden och även om dom inte kunde Engelska så va mitt kroppsspråk väldigt tydligt men dom fortsatte ändå...

Här är förövrigt en riktigt bra blogg på svenska om Island:
http://www.islandsbloggen.com/
Det kan man nästan förstå att det gör speciellt när man kommer till ett nytt land med nästan bara natur och för många kan det vara första gången man lämnar storstaden kanske!?
Okunskap blandat med en gnutta dumhet 🥴

Bra blogg, läste om en äldre dam(inte isländsk) som hoppade upp på ett isflak och höll på att hamna i Brasilien 😂
Gammal 2019-03-08, 21:39
PMD

För att citera Larry Niven: "Consider it evolution in action".
Gammal 2019-03-08, 23:54
Rosse

PMD skrev: För att citera Larry Niven: "Consider it evolution in action".
Ja, action var ordet 🙂
Besvara

Bokmärken

Taggar
island , resa

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.

B+W Filter