Annons
Gammal 2010-03-16, 14:18
AndyK

"Citatet" syns fortfarande inte med IE7.
Gammal 2010-03-16, 14:20
Torun

elmfeldt skrev: @Pihl: Vi tipsar om funktionen Genvägar (som ligger till höger uppepå på index). Där kan du lägga dina vanligaste sidor för snabb navigering.
Detta svar tolkar jag som att man skall välja att gå via genvägarna för att komma till fotoklubbar, specialintressen osv, och att man inte skall kunna använda de horisontella menyerna. Men - det kan ni väl inte mena! Dessutom - om jag går via bokmärken till vänster efter att ha klickat på grupper - då kommer jag inte direkt till poolen jag valt utan in inforuta som jag måste klicka på. Ett onödigt steg tycker jag, eller?
Gammal 2010-03-16, 14:50
ekcim

Tycker den blivit allmänt svårnavigerad sen dropdown menyerna försvann, tidigare kunda man kika in lite snabbt och få den info man behövde eller kika lite snabbt på det man sökte, just nu är det bara ett allmänt klickande överallt.
Gammal 2010-03-16, 14:59
tozz

lumor_ skrev: Tack så mycket!
Jag ändrade lite i scriptet så att jag fick den font jag ville (arial). Nu återstår att klura ut hur man gör så att det gäller alla fotosidans sidor, inte bara förstasidan...

http://www.wpdfd.com/issues/86/dont_...f_serif_fonts/
Som jag läser artikeln kan serifer användas när man vet vad man håller på med, när man gör det med elegans, inte för "main content" och enbart i större storlekar. Fotosidans implementerande av seriferna har missat varje punkt :)

Jag kommer upp i 15 olika utseenden för text på förtsasidan (kan ha missat något om det använt några snarlika).

Med tanke på att ett lågt antal typsnitt brukar rekomenderas när man designar websidor måste Fotosidans nya design räknas som, hm, "väldigt nyskapande" om man ska hitta på någon positiv ordalydelse.

"Designmässig katastrof" var dessvärre första uttrycket som dök upp i mitt huvud och då kan man ju bara fantisera om vad de som verkligen kan det här med design får för associationer. Jag vet inte hur många typsnitt som användes i den vanliga designen men det gav i alla fall ett betydligt mindre spretigt intryck. Men, som sagt, man kanske vänjer sig...
No problems, jag uppdaterade scriptet och har lagt till http://www.fotosidan.se/* (du kan avinstallera och installera det igen eller lägga till det själv).
Nu kan du styla alla element på sajten själv :)
Gammal 2010-03-16, 16:39
lumor_

tozz skrev: No problems, jag uppdaterade scriptet och har lagt till http://www.fotosidan.se/* (du kan avinstallera och installera det igen eller lägga till det själv).
Nu kan du styla alla element på sajten själv :)
Najs! Jag hade experimenterat med den ändringen själv men det slog inte igenom. Det verkar som att artikeltext (på t ex http://www.fotosidan.se/cldoc/44403.htm ) hör till en annan <div class> än texten som är på förstasidan. Kollade lite i koden men jag har inte gjort sådant här förut och fattade inte vilken <div class> som är den rätta att ange.
Tänkte lägga till ytterligare en "GM_addStyle" för varje ställe där det ser knasigt ut (där det är serifer) Är jag på rätt spår tro?
Gammal 2010-03-16, 17:48
tozz

lumor_ skrev: Najs! Jag hade experimenterat med den ändringen själv men det slog inte igenom. Det verkar som att artikeltext (på t ex http://www.fotosidan.se/cldoc/44403.htm ) hör till en annan <div class> än texten som är på förstasidan. Kollade lite i koden men jag har inte gjort sådant här förut och fattade inte vilken <div class> som är den rätta att ange.
Tänkte lägga till ytterligare en "GM_addStyle" för varje ställe där det ser knasigt ut (där det är serifer) Är jag på rätt spår tro?
Har uppdaterat med fler exempel från artikellistan och artikelvisning. Ibland är det lurigt eftersom CSS som används för stylingen bygger på nästade regler och då måste man vara lika specifik när man ska skriva över dom.
Du är definitivt på rätt spår, förhoppningsvis blir det lite mer klart med den nya versionen :)
Gammal 2010-03-16, 18:00
bassa

Det hade jag ingen aning om
Alagazam skrev: Nej, det där stämmer inte. På en webbsida är det vänster "hörn" som gäller. Sedan beror det givetvis på hur en sida byggts upp, men blicken dras inte till höger hörn på webben. Precis som andra påpekat gäller det de udda sidorna på varje tidningsuppslag, och det är kopplat till bläddringen.
För mig dras blicken möt höger övre hörn, Men jag får väl vänja mig.
Bengt
Gammal 2010-03-16, 19:02
Photosession

Jag undrar varför ni på FS har dribblat med så många olika storlekar på fonterna på Startsidan?

Ta exempelvis citatet...! Varför har ni gått opp i grad så mycket på det?
Frågar ni mig så ser det inte klokt ut.
Gammal 2010-03-16, 19:34
Anders Östberg

AndyK skrev: "Citatet" syns fortfarande inte med IE7.
Svarta bokstäver på svart botten ... du kan läsa citatet om du markerar texten. :-)

(Jag har IE8)
Gammal 2010-03-16, 20:41
lars2

Glad
lumor_ skrev: Najs! Jag hade experimenterat med den ändringen själv men det slog inte igenom. Det verkar som att artikeltext (på t ex http://www.fotosidan.se/cldoc/44403.htm ) hör till en annan <div class> än texten som är på förstasidan. Kollade lite i koden men jag har inte gjort sådant här förut och fattade inte vilken <div class> som är den rätta att ange.

Jag vet inte hur mycket du kan men oftast finns stylingen i separata CSS filer.

Ser typ så här och ligger i <header> delen:

@import url("clientscript/vbulletin_css/style-a3dabd2e-00013.css");
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="clientscript/vbulletin_important.css?v=376" />

För att se dessa får man lägga till typ http://webbsidansadress/ så ser man dem i webbläsaren, annars kan man nog enklast välja att spara typ hela sidan så hamnar "tillbehörsfilerna" i en katalog med samma namn som html filen.
Gammal 2010-03-16, 21:06
hlse

Alagazam skrev: Något som är en "ren konvertering" finns väl inte? Allt handlar väl om hur man bearbetar sin RAW-bild?

Förändringar av bildinnehållet i Photoshop är givetvis en annan sak, men en RAW-bild "direkt ur kameran" kräver efterbehandling efter tycke och smak.
Iofs så har du helt rätt.
Man kan ju köra raw + jpg direkt i kameran och använda jpg:n.
Gammal 2010-03-16, 21:17
lumor_

lars2 skrev: Jag vet inte hur mycket du kan men oftast finns stylingen i separata CSS filer.

Ser typ så här och ligger i <header> delen:

@import url("clientscript/vbulletin_css/style-a3dabd2e-00013.css");
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="clientscript/vbulletin_important.css?v=376" />

För att se dessa får man lägga till typ http://webbsidansadress/ så ser man dem i webbläsaren, annars kan man nog enklast välja att spara typ hela sidan så hamnar "tillbehörsfilerna" i en katalog med samma namn som html filen.
Förstår nog inte riktigt det där, kommer inte åt att titta på något av det tror jag. Är det detta vi talar om?
http://www.fotosidan.se//style-std.css?v=54
Det verkar ju tok-komplext (hittar f ö bara sans-serifer där).

Jag har fått Greasemonkey att ge fina typsnitt till brödtexten här på FS i alla fall. Återstår något plugin som ställer tillrätta resten :)
Gammal 2010-03-16, 21:33
dumbo

Jag jag vara helt ärlig så känns det som att man försökt laga något som inte var trasigt...

Jag tyckte inte att fotosidan var ett under av tydlighet tidigare, men nu är den avsevärt mer svåröverskådlig, tack vare att rullgardinsmenyerna är borta. Bara för att "andra" har eller gör något betyder inte det att det är rätt. (Jag trodde att alla hade hört dendär om flugorna...)

Man har alltså valt att använda svårlästa typsnitt för "att andra har det". (Jodå, jag förundras även över hur både rörig och svårläst NY Times är...)

Man har skapat en funktion "Genvägar" för att man inte ska behöva använda de oanvändbara menyerna som man bytt till!?

Designen som sådan känns, på det stora hela, mer modern men det är på bekostnad av användbarheten, överskådligheten och läsbarheten...

På många sidor har man en "site map" för att få en överblick över sidan som helhet. Detta hade man "automatiskt" på fotosidan tidigare, tack vare menyerna... Nu får man istället klicka och vänta på att sidan ska laddas om, för att upptäcka att det inte var dit man skulle så att man få klicka nån annanstans för att...

En kompromiss (som eg inte löser problemet med överskådligheten) hade ju varit, som något föreslog, en "mouseover"-funktion i menyerna, så att det räcker med att man håller pekaren över "Artiklar" för att undermenyn för "Artiklar" ska visas. På så sätt borde man minska både väntetider för användaren och bandbreddsbehovet på servrarna...
Gammal 2010-03-17, 05:52
Falumas

ztenlund skrev: Prövade och nyss och det fungerar med Nokia E61i:s inbyggda webbläsare (Symbian S60 3rd ed, webkitbaserad om jag minns rätt). I Opera Mini 4.2 blir det däremot enligt ovanstående felbeskrivning.
När man utvecklar för mobiler måste man välja att utveckla för Nokia eller för SonyEricsson, iPhone, Windows Mobile, Android och Palm för Nokias browser fungerar tyvärr helt anorlunda än dom andra i flera hänseenden.

/Karl
Gammal 2010-03-17, 06:43
elmfeldt
Redaktör

tozz skrev: Det som är viktigt när det är webbaserad är att det är behagligt och lätt att scanna och att inga störande moment attraherar blicken i onödan.
Har inte sett någon usability-expert någonsin rekommendera eller använda en design som är content left i en left aligned sida, det talar tillräckligt för mig :)
Missuppfattar jag dig? Sidan är centrerad.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.

Elinchrom ELB 500 TTL