Gammal 2013-12-13, 11:43
hbengtsson

För min del har jag ialla fall bestämt mig, det får bli 70-200:at istället för 100mm. Vågar inte riskera att stå "kort" när man är på sådan långsemester.
Gammal 2013-12-14, 01:00
theoskarw

antic skrev: Nej polfilter är det filter du inte kan efterlikna i datorn. Det tar bort reflektioner i vissa vinklar, låter dig se genom vatten tex.
Nu har jag läst runt och fått lite kött på benen! Det blev ett polfilter från cyberphoto som hade kampanj på Kenko (Y)
Köpte även till ett extra batteri och 2 nya SD-kort ifall det skulle bli längre tid utan att ha möjlighet till dump på hårddisken.

Är fortfarande väldigt intresserad av att köpa en vidvinkel men vet inte om det är befogat att lägga x antal tusen på det innan resan. Kommer troligen sakna det när jag väl är där om jag inte köper det, som med allt annat! Haha

Om det skulle bli en vidvinkel trots allt, någon som har erfarenhet av Canons 16-35 och som kan göra ett utlåtande på bildkvalitet, raktecknande och allt som hör därtill?

Har även besätmt mig att 70-200 f2.8 går bort.
Kommer bara bli klumpigt och inte komma till användning då jag känner mig själv och brorsan så pass bra att det är spontana/impulsiva grejer som gäller och ska jag få med mig kameran då måste det bli något mer behändigt än telen. Tyvärr!

Tony Lönnmyr skrev: Tyvärr går väl Tokinan bort då det är gjort för APS-C/DX-sensorer. På Nikon FX så fungerar det hjälpligt inzoomat på 16mm, men lite vinjettering får man ändå. Själv skulle jag tagit med mig en vindvinkelzoom i stil med 14-24/2.8 eller kanske ett billigare alternativ i form av Samyang 14mm/2.8.
Ska kolla upp den här Samyangen 14mm/2.8 då Canons 14-24 troligen är lite utanför min budget för tillfället.

Sven_Sven skrev: Kan rekommendera 70-200 i Asien. Dock släpade jag runt på en 70-200 f2.8 på Kinesiska muren en gång och det var det inte värt. Hade mycket hellre haft 70-200 f4 IS. Med FF får du ju ett fint skärpesläpp även med den.

Förstår att du bara vill ha L, men annars tycker jag att du bör låta en 40mm f2,8 STM pancake följa med. Den förvandlar din 6D till en liten behändig kompakt, alltid redo att tas med när du annars hade tvekat om du orkar...
Det där med ett pancake låter inte alls dumt! Ska ta mig en titt på detta också! Grymma tips man får här, svingött!
Gammal 2013-12-14, 03:06
afe

Canon har ingen 14-24, så den får du definitivt klara dig utan ;)

Tidigare släpade jag med mig alldeles för många och tunga prylar på resor, vilket min rygg oftast inte uppskattade (även om bilderna ibland blev bättre av det). Nu använder jag nästan bara en spegellös systemkamera (Sony NEX-7) med tre fasta brännvidder: 19, 35 och 50 mm och ibland en Nikon 105/2,5 med adapter när jag behöver längre.

EOS 6D med 24-105 tror jag räcker mycket långt vad gäller resefoto och blir inte allt för tungt att släpa på.

Bob Capa lär ha sagt att får man inte bra bilder är man inte tillräckligt nära, men då han dog efter att ha trampat på en mina kanske det kan man tycka att teleobjektiv ibland är motiverade :)
Gammal 2013-12-14, 05:31
Linmajon

Komplettera med ett ett fast, ljusstarkt objektiv så har du det du behöver.
Gammal 2013-12-14, 10:46
theoskarw

afe skrev: Canon har ingen 14-24, så den får du definitivt klara dig utan ;)

Tidigare släpade jag med mig alldeles för många och tunga prylar på resor, vilket min rygg oftast inte uppskattade (även om bilderna ibland blev bättre av det). Nu använder jag nästan bara en spegellös systemkamera (Sony NEX-7) med tre fasta brännvidder: 19, 35 och 50 mm och ibland en Nikon 105/2,5 med adapter när jag behöver längre.

EOS 6D med 24-105 tror jag räcker mycket långt vad gäller resefoto och blir inte allt för tungt att släpa på.

Bob Capa lär ha sagt att får man inte bra bilder är man inte tillräckligt nära, men då han dog efter att ha trampat på en mina kanske det kan man tycka att teleobjektiv ibland är motiverade :)
Förstod det också efter lite googlande, känns onekligen knepigt att lyckas fixa ett då ;)
Känner precis likadant, att för mycket vill jag inte ha med då det dels kommer bli tungt och att det bara ligger i väskan utan att bli använt/krångligt och att behöva tänka ännu mer på säkerheten under färder för stöld och olyckor.

Onekligen tråkigt det där med minan men inte ens detta motiverar ett 70-200 tele inför resan tyvärr haha

Linmajon skrev: Komplettera med ett ett fast, ljusstarkt objektiv så har du det du behöver.
Tanken har slagit mig, men då jag bara ska vara iväg en månad och känner även på hemmaplan att det är just en vidvinkel som saknas känns det mer befogat att lägga lite pengar på en som jag kommer använda och troligen trivas med i längden. Fast vidvinkel skulle kanske funka, dock ingen koll på hur dessa ligger i pris/kvalitet. Erfarenhet därifrån?
Gammal 2013-12-14, 11:06
control87th

Tycker min 16-35L II är fantastisk på alla sätt utom två: Den väger och är stor!
Efter lens correction i LR ser allt bra ut :D
Gammal 2013-12-14, 13:18
Ljusdans

RÅD/TIPS: Utrustning inför Asien
16-35 för Canon är grym.

Det är få andra gluggar som har sån "signature look" (dvs att man direkt ser att det är den som använts) som 16-35 ger nedbländad med sina ack så snygga solstjärnor.

Men visst, det blir att dra på. Kommer du ha möjlighet att låsa in grejorna när du är ute eller måste du dra på allt jämt? I det senare fallet kommer du som sagt - väldigt - långt med 24-105/4.
Gammal 2013-12-14, 18:46
theoskarw

Ljusdressyr skrev: 16-35 för Canon är grym.

Det är få andra gluggar som har sån "signature look" (dvs att man direkt ser att det är den som använts) som 16-35 ger nedbländad med sina ack så snygga solstjärnor.

Men visst, det blir att dra på. Kommer du ha möjlighet att låsa in grejorna när du är ute eller måste du dra på allt jämt? I det senare fallet kommer du som sagt - väldigt - långt med 24-105/4.
Att låsa in grejerna är ju möjligt på de olika boendena vi har.

Den är så vass alltså? Blir ju duktigt sugen på en!
16-35 II:an är det som gäller eller? Pris på den? (Ryser av tanken!)
Gammal 2013-12-16, 20:17
theoskarw

Jag har kollat runt på 16-35an och den är ju onekligen duktigt prissatt från Canon! Tyvärr lite utanför min budget.

Då jag har letat runt efter ett komplement till denna så har jag hittat Tokinas 16-28mm/f2.8 med AF (om man nu behöver det) och den har fått bra recensioner i många olika tester och anses av flera att vara skarpare än Canons motsvarighet.
Den verkar dock vara rätt "svår" att få tag på i Sverige då bara Japan Photo har den i lager. Någon som vet varför och varför (i alla fall) jag inte hört om denna innan?
Kostar dessutom hälften av vad Canons 16-35 f2.8 L gör.
Gammal 2013-12-18, 19:10
theoskarw

Bumpar upp tråden.
Besvara

Bokmärken

Taggar
asien , canon , resa , tips , utrustning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.

B+W Filter