Annons
Gammal 2014-07-14, 22:52
Vassius

Nature_picz skrev: Men vänta... Det är väl inte samma sak att ha en mellanring som att flytta kameran närmre objektet?!
Låter som det när jag läser på länken du skickade...

"Mellanringar används för närbildsfotografering. En mellanring är egentligen bara ett rör som man sätter mellan objektiv och kamerahus för att flytta fokusområdet närmare kameran."

"För att flytta fokusområdet närmare kameran" låter ju som att man lika gärna kan flytta kameran närmre :D.
Objektivet fokuserar genom att flytta en lins eller linsgrupp fram och tillbaka. Framåt (bort från sensorn) för att fokusera på nära håll. När det inte går att flytta linserna längre har du nått närgränsen, och då kan du inte flytta kameran närmare objektet utan att tappa fokus. Det mellanringarna gör är att de flyttar ut hela optiken längre från sensorn, vilket gör att du kan fokusera på närmare håll och därmed få större "förstoring". Nackdelen är att du förlorar förmågan att fokusera på längre håll.

Ett makroobjektiv är i princip bara ett objektiv som har större plats inuti att flytta linserna bort från sensorn och därmed få kortare närgräns.
Gammal 2014-07-14, 23:18
Nature_picz

oyegie skrev: Klart du kan flytta kameran närmare så länge närgränsen tillåter men du kanske inte får naturlig skala.
Vill du ha skala 1:1 så ska mellanringen vara lika lång som brännvidden tex 100mm mellanring med 100mm objektiv.
Men hur stor skillnad gör det egentligen om jag köper en mellanring till ett 50mm f/1.8 objektiv?
Går det inte bra att fota närbilder på blommor ändå?
Vad är närgränsen för det objektivet förresten? O vad är det för 18-55mm?
Vad händer om man tar en bild närmre än närgränsen "tillåter" ?

Förresten, vet du något om det där minneskortet jag länkade till tonyeagle??
Tack!
Gammal 2014-07-15, 02:25
afe

Om du tar en bild närmre än närgränsen blir den helt enkelt oskarp. Mellanringarna gör att du kan vara närmare motivet, men du tappar också en del ljus. Canon 50/1,8 II har en närgräns på 45 cm precis som 50/1,4 USM (som inte har särskilt snabb AF). Närgränsen räknas från fokusplanet, som är där sensorn sitter (det finns en markering på kamerahuset som ser ut som en cirkel med ett streck genom).

För makrofoto föredrar jag längre brännvidder där man får ett längre arbetsavstånd från frontlinsen på objektivet, och bildvinkeln gör det också lättare att isolera motivet mot bakgrunden (tycker jag).

Vad gäller minneskort tycker jag inte du ska snåla. Det du länkade till är visserligen billigt, men jag tycker det är att föredra med snabba och pålitliga minneskort (inte så kul om det inte fungerar som det ska). Jag kör bara Sandisk Extreme Pro i mina kameror.
Gammal 2014-07-15, 08:08
Nature_picz

afe skrev: Om du tar en bild närmre än närgränsen blir den helt enkelt oskarp. Mellanringarna gör att du kan vara närmare motivet, men du tappar också en del ljus. Canon 50/1,8 II har en närgräns på 45 cm precis som 50/1,4 USM (som inte har särskilt snabb AF). Närgränsen räknas från fokusplanet, som är där sensorn sitter (det finns en markering på kamerahuset som ser ut som en cirkel med ett streck genom).

För makrofoto föredrar jag längre brännvidder där man får ett längre arbetsavstånd från frontlinsen på objektivet, och bildvinkeln gör det också lättare att isolera motivet mot bakgrunden (tycker jag).

Vad gäller minneskort tycker jag inte du ska snåla. Det du länkade till är visserligen billigt, men jag tycker det är att föredra med snabba och pålitliga minneskort (inte så kul om det inte fungerar som det ska). Jag kör bara Sandisk Extreme Pro i mina kameror.
Alright, så hur tycker du att jag ska göra? Köpa 18-55mm + 50mm och mellanringar, eller bara 18-55mm och därefter se vad jag behöver för objektiv?

Då kör jag på Sandisk Extreme Pro! :)
Gammal 2014-07-15, 08:11
Nature_picz

Vassius skrev: Objektivet fokuserar genom att flytta en lins eller linsgrupp fram och tillbaka. Framåt (bort från sensorn) för att fokusera på nära håll. När det inte går att flytta linserna längre har du nått närgränsen, och då kan du inte flytta kameran närmare objektet utan att tappa fokus. Det mellanringarna gör är att de flyttar ut hela optiken längre från sensorn, vilket gör att du kan fokusera på närmare håll och därmed få större "förstoring". Nackdelen är att du förlorar förmågan att fokusera på längre håll.

Ett makroobjektiv är i princip bara ett objektiv som har större plats inuti att flytta linserna bort från sensorn och därmed få kortare närgräns.
Tack! Nu förstår jag :).
Så hur tycker du jag ska göra? Köpa bara 18-55mm o efter några månader köpa ett till beroende på vad jag tar för bilder. Eller att jag köper 18-55mm och 50mm ( f/1.8 ) med mellanringar ?
Teleobjektiv verkar rätt bra tycker jag annars.
Gammal 2014-07-15, 08:48
AFJ

Min rekommendation kvarstår. Börja med kameran och 18-55 - inget mer.

Du är uppenbarligen intresserad och nyfiken. Det kommer räcka långt! Fota en månad eller två och lär dig hur kameran fungerar. Sedan kommer du själv att veta om det är makro, mellanringar, extern blixt, tele eller något annat som du behöver.

Vad gäller minneskort så vet jag inget om just den modellen som du länkade till men Kingston är en seriös tillverkare så jag tror det kommer funka utmärkt till din kamera. Att ha snabba kort är trevligt men i praktiken gör det ganska liten skillnad.
Gammal 2014-07-15, 09:18
Nature_picz

AFJ skrev: Min rekommendation kvarstår. Börja med kameran och 18-55 - inget mer.

Du är uppenbarligen intresserad och nyfiken. Det kommer räcka långt! Fota en månad eller två och lär dig hur kameran fungerar. Sedan kommer du själv att veta om det är makro, mellanringar, extern blixt, tele eller något annat som du behöver.

Vad gäller minneskort så vet jag inget om just den modellen som du länkade till men Kingston är en seriös tillverkare så jag tror det kommer funka utmärkt till din kamera. Att ha snabba kort är trevligt men i praktiken gör det ganska liten skillnad.
Tack!! Då kör jag på det :).
Tror jag kör med det minneskortet jag länkade, tror det blir bra ;).
Gammal 2014-07-15, 12:44
eskil23

Nature_picz skrev: Men vänta... Det är väl inte samma sak att ha en mellanring som att flytta kameran närmre objektet?!
Med mellanringar flyttar man objektivet längre bort från kameran. Då kan man fokusera på kortare avstånd och därigenom få större förstoring.
Gammal 2014-07-15, 13:47
Nature_picz

eskil23 skrev: Med mellanringar flyttar man objektivet längre bort från kameran. Då kan man fokusera på kortare avstånd och därigenom få större förstoring.
Smart! Får fundera på det.
Gammal 2014-07-15, 14:19
CanonOlle

Det dyra med en systemkamera brukar inte vara huset utan efterkommande objektiv.
Om du inte planerar att köpa flera objektiv, kanske du skall titta på en lite bättre kompakt istället.
Gammal 2014-07-15, 14:20
oyegie

Nature_picz skrev: Smart! Får fundera på det.
Eller köp en macrobälg,då kan du själv justera förstoringsgraden som du vill ha den.
Gammal 2014-07-15, 14:55
Nature_picz

CanonOlle skrev: Det dyra med en systemkamera brukar inte vara huset utan efterkommande objektiv.
Om du inte planerar att köpa flera objektiv, kanske du skall titta på en lite bättre kompakt istället.
Jag planerar att köpa flera objektiv efter jag köpt kameran + 18-55mm.
Då vet jag bättre vad jag ska ta på för bilder...
Gammal 2014-07-15, 14:56
Nature_picz

oyegie skrev: Eller köp en macrobälg,då kan du själv justera förstoringsgraden som du vill ha den.
Vad är det och vad kostar sådana? :O
Skulle det funka bra med 40 eller 50mm objektiv?
Gammal 2014-07-15, 17:23
oyegie

Nature_picz skrev: Vad är det och vad kostar sådana? :O
Skulle det funka bra med 40 eller 50mm objektiv?
Funkar inte google?
Du kan köpa billigt på tex ebay för några hundringar eller mindre,sen finns det mer avancerade välbyggda modeller som är lite dyrare.
Om vi tänker i småbildsformatet så skulle jag köpt ett ljusstarkt helmanuell 100mm glugg så du får ett vettigt arbetsavstånd,att köra med vidvinkel är inte att rekommendera.
Gammal 2014-07-15, 18:19
Nature_picz

oyegie skrev: Funkar inte google?
Du kan köpa billigt på tex ebay för några hundringar eller mindre,sen finns det mer avancerade välbyggda modeller som är lite dyrare.
Om vi tänker i småbildsformatet så skulle jag köpt ett ljusstarkt helmanuell 100mm glugg så du får ett vettigt arbetsavstånd,att köra med vidvinkel är inte att rekommendera.
Komplicerat det låter då... :/
Finns det något "enklare" alternativ??
Kan ju testa först med 18-55mm några månader o se, sen köpa ett till objektiv/nåt annatö
Besvara

Bokmärken

Taggar
budgetobjektiv , canon , fota , natur , resa

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.