Gammal 2014-11-02, 14:58
Stayawakepablo

Fråga Ta mina bilder ut ur landet
I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
Gammal 2014-11-02, 15:16
Newnoise

Stayawakepablo skrev: I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
Vad är det för land? Riskerar du mer än att dom tar korten?

Sätt i ett par tomma kort i kameran när du åker hem för att vara säker :). "Göm" dom andra korten i handbagaget.

Jag har ingen erfarenhet av detta, så se detta bara som ett förslag...
Gammal 2014-11-02, 16:13
eskil23

Ett SD-kort borde gå ganska lätt att gömma i t.ex. en sko eller i plånboken. Ett CF-kort är ju lite större.
Gammal 2014-11-02, 16:40
Newnoise

Du får väl svälja dom i värsta fall. :) Sandisk ska ju vara vattentäta, frågan är om dom pallar lite magsyra?
Gammal 2014-11-02, 16:58
PeterWem

Odla längre hår och fäst kortet i hårbotten.
Gammal 2014-11-02, 17:17
Excessus

Skaffa eye-fi och skicka jpg-kopior till din mobil som backup
Gammal 2014-11-02, 19:02
Flash Gordon

Stayawakepablo skrev: I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
Om det är känsligt kommer ni säkert att ha politiska överrockar som också kontrollerar vad ni fotar.
Precis som i Nord Korea eller gamla Sovjet. OM det är så känsligt som du tror skall du nog mest vara försiktig med vad du fotograferar. Risken finns ju alltid att bli anklagad för spioneri.
Har du väl tagit bilderna är du nog ganska säker.
Gammal 2014-11-02, 19:40
AFJ

Vore intressant att veta vilken skola som skickar sina barn till ett krigsdrabbat område där minneskort riskerar att konfiskeras i tullen!?!

Det borde ju också innebära att samtliga mobiltelefoner som eleverna har med sig riskerar att beslagtas. Finns det ett sådant land som UD "tillåter" resor till?
Gammal 2014-11-03, 07:07
eskil23

AFJ skrev: Vore intressant att veta vilken skola som skickar sina barn till ett krigsdrabbat område där minneskort riskerar att konfiskeras i tullen!?!
De flesta universitet har så kallade "Minor Field Studies" i utvecklingsländer. En del av dem är i så kallade "krisdrabbade områden" eftersom behovet av hjälp med infrastruktur med mera är som störst där.
Gammal 2014-11-03, 08:14
Flash Gordon

Stor skillnad på krisdrabbade och krigsdrabbade områden enligt mitt sätt att se på saken.

Kris kan ju vara många saker medan krig för mig ofta innebär beväpnade människor som kan få för sig ungefär vad som helst.
Gammal 2014-11-03, 12:25
eskil23

Flash Gordon skrev: Kris kan ju vara många saker medan krig för mig ofta innebär beväpnade människor som kan få för sig ungefär vad som helst.
Å andra sidan så betyder ju "krigsdrabbat" inte nödvändigtvis att där fortfarande pågår strider.
Gammal 2014-11-03, 13:08
iSolen.se

Tack!
Bränn några DVD på ett internetcafe och posta, ta med i handbagage samt i incheckat bagage. Låg kostnad och låg risk.
Gammal 2014-11-03, 14:00
reboot81

För att ge ett bra svar på frågan behöver man nog veta vilken teknik du använder.
Vilken kamera & minneskort? Hur mycket bilder?

Själv hade jag satsat på en kompetent kompakt vid sidan av en systemkamera för de tillfällen där man inte vill dra till sig uppmärksamhet. Samt microSD-minneskort. Dessa är irriterande små och kan gömmas, postas osv.
Gammal 2014-11-09, 09:10
AFJ

eskil23 skrev: De flesta universitet har så kallade "Minor Field Studies" i utvecklingsländer. En del av dem är i så kallade "krisdrabbade områden" eftersom behovet av hjälp med infrastruktur med mera är som störst där.
Kan jag mycket väl tänka mig - men för mig låter det som en extrem diktatur om minneskort till kameror riskerar att beslagtagas i tullen. Jag skulle bli förvånad om den skola anordnar studieresa till ett sådant land.

Därav min nyfikenhet på land och skola!

Men trådskaparen tycks ju ha förlorat intresse för ämnet...
Gammal 2014-11-09, 11:23
afe

Raderat OT om trådskaparena motiv. Ni som fått inlägg raderade är gamla i gemet och vet mycket väl vad som gäller. Skärpning, tack!

/Mod
Besvara

Bokmärken

Taggar
minneskort , resa , tull

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:41.

B+W Filter