Annons
Gammal 2018-07-09, 09:25
Sentient6

Extrabatterier
Hej!
Jag tänkte skaffa ett eller ett par extrabatterier och kanske en USB-laddare till min kamera (Olympus E-M5 mk II) och tänkte att det kunde ju vara trevligt att spara in några hundralappar och inte köpa originalbatterier.
Är det nån som sitter inne på information om var man ska kika då? Fabrikat och/eller butik.
Spanar man på internationella forum så verkar de rekommendationer som finns där inte finnas i Sverige och att beställa från utlandet verkar svårt eller dyrt (gissar på att man inte får skicka batterier hur som helst).

I nuläget har jag fått ett bra intryck av Patonas grejer men de verkar knappt finnas i Sverige och frakten på €20 blir en rätt stor del av priset om man köper direkt från dem.
Gammal 2018-07-09, 11:42
mac60

Sentient6 skrev: Hej!
Jag tänkte skaffa ett eller ett par extrabatterier och kanske en USB-laddare till min kamera (Olympus E-M5 mk II) och tänkte att det kunde ju vara trevligt att spara in några hundralappar och inte köpa originalbatterier.
Är det nån som sitter inne på information om var man ska kika då? Fabrikat och/eller butik.
Spanar man på internationella forum så verkar de rekommendationer som finns där inte finnas i Sverige och att beställa från utlandet verkar svårt eller dyrt (gissar på att man inte får skicka batterier hur som helst).

I nuläget har jag fått ett bra intryck av Patonas grejer men de verkar knappt finnas i Sverige och frakten på €20 blir en rätt stor del av priset om man köper direkt från dem.

Köpte ett batteri till min Canon 5d miii och är helnöjd från denna säljare på e bay

https://www.ebay.com/usr/palitel

Kostade ca 270 ink. Frakt från Tyskland
Har inte hunnit ladda den mer än ca 5 gånger dels har jag tyvärr inte haft tid att fota som jag velat dels så har jag fått ut mer bilder än på orginalbatteri

Enda "konstiga" är att den laddar ut lite när den ligger men går upp igen när man använder det
Har gått ut någon gång med ca 70% i batteri och när jag kommer hem så ligger den kanske på 80% och då har kameran varit på hela tiden samt då fotat en del
Gammal 2018-07-09, 12:41
BeBest

Bra priser och snabb leverans hos Batteriexperten. Hhr köpt extrabatterier till mina kameror där och är mycket nöjd. De håller inte lika länge som originalen men till de priserna ska man inte förvänta sig att batteriernas kapacitet och livslängd är jämförbart med ett originalbatteri.
https://www.batteriexperten.com/sv/a...pus/index.html
Gammal 2018-07-09, 17:59
Zebulah

Har köpt en hel del piratbatterier genom åren till mina Sony-kameror och Jupio (Cyberphoto) är de jag är mest nöjd med. Köpte några billigare från börjanb men de har lagt av helt och hållet.
Gammal 2018-07-09, 19:48
cardazio

Köpte pirat 1 gång. Gick att ladda en gång och sedan dött. Kör numera original
Gammal 2018-07-09, 19:56
cardazio

Importerade även en batteribank från Kina. Blev strömförande och fick världens smällkyss. Såååå är lite restriktiv numera
Gammal 2018-07-09, 20:55
Umi71

Jag köper bara original batterier. Man får inte bli för snål, kan bli dyrt i slutändan om den bränner kretsarna i kameran.
Gammal 2018-07-10, 05:04
the-mobe

Har kört Jupio i många år utan några som helst problem och läst mycket bra om dom också.
Gammal 2018-07-10, 07:30
Sentient6

mac60 skrev: Köpte ett batteri till min Canon 5d miii och är helnöjd från denna säljare på e bay

https://www.ebay.com/usr/palitel

Kostade ca 270 ink. Frakt från Tyskland
Har inte hunnit ladda den mer än ca 5 gånger dels har jag tyvärr inte haft tid att fota som jag velat dels så har jag fått ut mer bilder än på orginalbatteri
Ah, det där ser ju ut som det jag tror att jag letar efter. Tack!
Gammal 2018-07-10, 07:31
Sentient6

Umi71 skrev: Jag köper bara original batterier. Man får inte bli för snål, kan bli dyrt i slutändan om den bränner kretsarna i kameran.
Händer det?
Gammal 2018-07-10, 07:34
Sentient6

the-mobe skrev: Har kört Jupio i många år utan några som helst problem och läst mycket bra om dom också.
Tack för info.
Av det jag sett verkar det ju vara de som är vanligast här i landet också.
Gammal 2018-07-10, 08:59
alfin

Sentient6 skrev: Hej!

Jag vet inte vilket batteri du ska ha till din Olympus, men här finns Patona:

https://www.equipit.se/49330-olympus-kamerabatterier

Jag har köpt batterier till Fuji här och de fungerar precis lika bra som originalet. Ända skillnaden mot originalet är att de tar slut abrupt när batteriet behöver laddas.
Gammal 2018-07-10, 19:08
Hujeta

Köpte ett batteri till min Fuji från eBay, de var märkt med duracell men efter 5-10 laddningar märker man att det har ca 30-40% kapacitet av originalbatteriet som är ett gäng år gammalt vid det här laget.

Har lärt mig läxan att inte försöka snåla, det piratbatteriet jag köpte är nu snarare ett nödbatteri
Gammal 2018-07-10, 20:07
revox

Har köpt några piratbatterier till mina canon (5d mk2 & 4) från kjell&co.
Funkade hyffsat i början förutom att dom hade sämre prestanda när det var kallt.
Nu har dock alla utom ett piratbatteri lagt av, så totalt sett hade det nog lönat sig med originalbatteri även om dom är fånigt dyra (inget av originalbatterierna har lagt av än så länge)

Svårt dock att dra alla piratbatteri över en kam, borde ju finnas dom som är bra också kanske :)
Gammal 2018-07-10, 21:08
sjunne

Obs!
Du får det du betalar för!
Jag körde med piratbatterier tidigare när jag hade just en OM-D E-M5 mkII och har väl inget ont att säga om de batterierna. Men numera (OM-D E-M1 mkII) kör jag uteslutande med original! Jag vet inte, det är kanske mer en känsla än något annat men jag tycker att det är dumt att vara snål med smågrejor när man lagt flera tiotusentals kronor på resten av utrustningen!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:16.

Tether Tools Case Air