Annons
Gammal 2018-08-06, 07:06
kiwi

Nu vet jag inte vilken Panasonic-kamera du har, men på min GH5 får jag i snitt filstorlekar på 24 megabyte när jag tar bilder.

Jag tror inte du ska fokusera så mycket på hur stora filerna blir, utan om de faktiskt håller till det du ska använda dem till. ;)

/ Kiwi
Gammal 2018-08-06, 07:11
borka65

kiwi skrev: Nu vet jag inte vilken Panasonic-kamera du har, men på min GH5 får jag i snitt filstorlekar på 24 megabyte när jag tar bilder.

Jag tror inte du ska fokusera så mycket på hur stora filerna blir, utan om de faktiskt håller till det du ska använda dem till. ;)

/ Kiwi
Ja vanligtvis funderar jag inte så mycket på det, men det är när jag får förfrågningar om prints som det ställer till det, men jag kör Jpeg, det kanske lönar sig att gå Raw.
Tack igen, jag blir klokare (fast långsamt, så det knappast märks 😜)
Gammal 2018-08-06, 07:33
Per Dahlgren

Allt det som Jan skriver ovan stämmer men du missar att 4K alltid ställer ner Upplösningen till 8Mpix (3328 x 2496 pixlar).

Detsamma sker om du kör vanlig serietagning i SH - SuperHög hastighet (antar att det är det du menar med 'high burst'). Kör istället serietagning med H - Hög hastighet (8-10 bilder/sek) så lagrar Panasonic i full upplösning (16Mpix = 4592 x 3448 pixlar) och du kan lagra bilderna i både RAW+JPG om du vill. JPG filerna borde då bli runt 8-10 Mbyte. Först då kan du göra relevant jämförelse med Olympus/Nikon1.
Gammal 2018-08-06, 07:41
borka65

Per Dahlgren skrev: Allt det som Jan skriver ovan stämmer men du missar att 4K alltid ställer ner Upplösningen till 8Mpix (3328 x 2496 pixlar).

Detsamma sker om du kör vanlig serietagning i SH - SuperHög hastighet (antar att det är det du menar med 'high burst'). Kör istället serietagning med H - Hög hastighet (8-10 bilder/sek) så lagrar Panasonic i full upplösning (16Mpix = 4592 x 3448 pixlar) och du kan lagra bilderna i både RAW+JPG om du vill. JPG filerna borde då bli runt 8-10 Mbyte. Först då kan du göra relevant jämförelse med Olympus/Nikon1.
Hej Per, Tack för svar, ja jag noterade att sh drog ner det hela, liksom 4k, jag har kört så mest för att det är fåglar, jag ska prova raw/Jpeg ett tag, och försöka tagga ner lite. 😉 Glad att det finns folk därute med större kunskaper 🤗
Som sagt i vanliga fall är det inte av betydelse, jag tar mina bilder, för över till telefonen och läger ut (fb och insta) men det är när man får Den Bilden, som folk uppskattar och vill ha, dår jag lite rökt 😁 Tack igen för svar 👍
Gammal 2018-08-07, 21:09
PMD

borka65 skrev: Tack för svar, ja jag har lyckats bli lite klokare, jag började med fötterna bakfram 😁 Naturligtvis for jag efter MB och inte MP, men mitt bekymmer kvarstår, bildfilerna blir inte mer än 2-3 MB(!) och det är näppeligen nog för A3. När jag tidigare körde Nikon1 fick jag oftast filer på 6-10 MB. Det är ju en mindre sensor, så det kan bero på komprimeringen(?) men nånting är konstigt. På mina olympus får jag 8mp utan prut, men på Lumix med likartade motiv blir det inte mer än två tre oavsett om jag kör 4K eller vanligt
Hur mycket man kan förstora en digital bild utan att det ser taffligt ut beror på dessa faktorer (åtminstone):

1. Antalet pixlar i bildfilen.
2. Hur brusig bilden är (vilket i sin tur beror på hur högt ISO man har ställt in).
3. Motivets karaktär. Bilder men många små detaljer tål inte alltid en lika stor förstoring som bilder med stora jämna ytor.

Storleken på bildfilen (i bytes) är sekundär. Filens storlek beror på många saker, men främst på komprimeringsgrad i kombination med detaljrikedom i bilden. JPEG-filer är alltid komprimerade. (Det senare är en förenkling, men i praktiken är det så).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:52.

Miops Capsule360