Annons
Gammal 2018-10-24, 18:44
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: http://gardeborn.se/forstroelse/enga...ata/index.html
Ett sträckt rep mellan norra och södra spetsen av Vättern skulle på mitten ligga 332 meter under vattenytan på grund av jordytans krökning.

Vete sjutton om han räknat rätt. Det låter mycket. Men jo en sjö kröker sig.

En annan sida skrev 7 meter om man mäter på tvären av Vättern där den är som bredast
Som seglare borde jag väl känna till svaret. Fast det gör jag inte.
Nu har jag bara erfarenheten av det. Dagar med mycket bra sikt kan man se båtar där man bara ser masterna eller skorstenen. Man ser då 10-20 km bort.
När man seglar från Göteborg till Skagen kan man se Skagens fyr innan man är halvvägs.
Från Käringön på svenska kusten kan man se fyrljuset från Skagen klara dagar.
Avståndet Kärinögn till Skagen är nog ganska nära Vätterns längd. Såren felräkning. att det skulle skilja 332 meter mellan Vätterns södra och norra strand verkar som en ren felräkning. 3,32 meter verkar mer troligt.
Gammal 2018-10-24, 18:44
fotobollfoto

boti002 skrev: Tack alla för intressanta svar
Det här med raktecknad eller kuddform var för avancerat för mig men intressant.
Om du tar en bild av en tegelvägg - rakt framifrån - blir de vertikala linjerna raka då, eller svänger de in mot mitten?
Inåt mot mitten - kuddform.
Utåt kanterna - tunnform
Gammal 2018-10-24, 18:49
boti002

fotobollfoto skrev: Om du tar en bild av en tegelvägg - rakt framifrån - blir de vertikala linjerna raka då, eller svänger de in mot mitten?
Inåt mot mitten - kuddform.
Utåt kanterna - tunnform
I morgon skall jag fota en tegelvägg och testa
Gammal 2018-10-24, 18:55
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: Som seglare borde jag väl känna till svaret. Fast det gör jag inte.
Nu har jag bara erfarenheten av det. Dagar med mycket bra sikt kan man se båtar där man bara ser masterna eller skorstenen. Man ser då 10-20 km bort.
När man seglar från Göteborg till Skagen kan man se Skagens fyr innan man är halvvägs.
Från Käringön på svenska kusten kan man se fyrljuset från Skagen klara dagar.
Avståndet Kärinögn till Skagen är nog ganska nära Vätterns längd. Såren felräkning. att det skulle skilja 332 meter mellan Vätterns södra och norra strand verkar som en ren felräkning. 3,32 meter verkar mer troligt.
Ett sjömansexempel om varför man inte ser Danmark från Göteborg.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4120836
Om två personer på vardera sidan stranden skulle kunna hålla ett snöre mellan sig så skulle den i mitten hamna hela 80 meter under havsytan!
Gammal 2018-10-24, 19:36
henpe

Appropå rep över Vättern så låter det orimligt mycket, men dryga 300m under ytan stämmer verkligen. Jag fick svaret 357m när jag räknade på en jordradie av 6371km och Vätterns làngd 135 km.

Onödiga fakta, men ändå lite nördigt intressant! :)
Gammal 2018-10-24, 19:54
fotobollfoto

henpe skrev: Appropå rep över Vättern så låter det orimligt mycket, men dryga 300m under ytan stämmer verkligen. Jag fick svaret 357m när jag räknade på en jordradie av 6371km och Vätterns làngd 135 km.

Onödiga fakta, men ändå lite nördigt intressant! :)
Vättern är högre än den är djup :-)
Gammal 2018-10-24, 20:04
Erik X

För att återgå till den böjda reflexen..
Det är olika lutning på vågornas lä- respektive lovartsida, därför ser man ibland reflexer på vattenytan från måne, gatlyktor och annat flytta sig en bit bort från förväntade 'lodrätt under' när det blåser. Och varierar vindstyrkan längs vattenytan är det inte alls konstigt om reflexen blir bågformad.

Apropå vättern och jordytans krökning.. Här är en bild tagen tvärs över Motalaviken, man ser klart hur sandstranden på andra sidan döljs av vattenytan som buktar upp.. Det är ett litet klot vi bor på!
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...61/3526357.htm
Gammal 2018-10-24, 20:09
fotobollfoto

Erik X skrev: För att återgå till den böjda reflexen..
Det är olika lutning på vågornas lä- respektive lovartsida, därför ser man ibland reflexer på vattenytan från måne, gatlyktor och annat flytta sig en bit bort från förväntade 'lodrätt under' när det blåser. Och varierar vindstyrkan längs vattenytan är det inte alls konstig om reflexen blir bågformad.
Ja man kunde ju sig den på att det handlade om vågor (i en eller annan form) när man pratar om ljusfenomen :-)

Det duger som förklaring även för zickzack-bilden jag länkade. Åtminstone för mig.
Gammal 2018-10-24, 20:16
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Ett sjömansexempel om varför man inte ser Danmark från Göteborg.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4120836
Om två personer på vardera sidan stranden skulle kunna hålla ett snöre mellan sig så skulle den i mitten hamna hela 80 meter under havsytan!
Det där stämmer nog ganska bra. Från Käringön om man står på högsta punkten och skådar mot Skagens fyr som är väldigt hög ser man inte fyren. Man ser bara dess väldigt starka ljus som lyser upp horisonten.
Att horisonten från en låg båt ligger 6-8 km fram är säkert också korrekt.
Fast att ljuset kröker sig i den här bilden får vi nog leta efter någon annanstans.
Månens form och dess olika avstånd från topp till botten verkar vara en mer trovärdig förklaring.
Gammal 2018-10-24, 22:40
iSolen.se

Ventures skrev: Jag röstar för att månspeglingen beror på var krusningarna finns. Helt slät yta ger bara en spegelbild av månen. Men vattenytan är ju nästan aldrig helt slät. Och kruset kan ligga olika beroende på vinden. Därför syns speglingen som stråk. Raka eller böjda. Min teori.. :)
Precis, med vågor kan man få reflexer lite från sidan och just rakt fram kommer man tappa lite ljusstyrka...typ som på bilden. Vindriktningen gör det asymetriskt.
Gammal 2018-10-25, 06:21
fotobollfoto

erikhj skrev: För att det är halvmåne!?

Vänsterkanten är rak. Hade sjön varit en perfekt spegel så hade ju högerkanten visat månens runda kant. Nu gör den också det men väldigt utsuddat.
Hade sjön varit en perfekt spegel hade spegelbilden blivit en perfekt avbild av månen upp-och-ned. En perfekt halvcirkel. Inte ett utdraget streck.

Det är ju faktiskt som någon förklarade ovan att varje våg (med sin individuella lutning) är en egen liten spegel som var och en ger oss en liten spegelglimt av månen. Och det slutresultat vi upplever är kombinationen av alla dessa spegelbilder.
Gammal 2018-10-25, 07:54
A.Dent

Flash Gordon skrev: Såren felräkning. att det skulle skilja 332 meter mellan Vätterns södra och norra strand verkar som en ren felräkning. 3,32 meter verkar mer troligt.
Med 130km längd på vättern så stämmer det med 332m. Men Vätterns korrekta längd är 135km enligt wikipedia, då är "djupet" 358m
Du kan kontrollräkna höjden på ett cirkelsegmet. http://matmin.kevius.com/cirkel.php

Men jordens krökning har inget med den lutande reflektionen att göra. Hade sjön varit en spegel så hade reflektionen varit spikrak oavsett hur mycket jorden kröks.

Krökningen orsakas troligen av att det blåser ojämnt över sjön så att det är mer vågor vid krökningen så att ljuset reflekteras annorlunda. Eller strömmar som får vattnet att bukta.
Gammal 2018-10-25, 08:05
fotobollfoto

A.Dent skrev: [...]Hade sjön varit en spegel så hade reflektionen varit spikrak oavsett hur mycket jorden kröks.[...]
Hade sjön varit en spegel hade reflexionen varit en spegelbild - en halvmåne - med höjden dubbelt så lång som bredden. Inte ett streck.
Gammal 2018-10-25, 13:42
Glin

Utan vågor hade vattnet i förgrunden reflekterat himlen ovanför månen. Med vågor måste reflektionen ske i vågornas "nedförsbacke" (från kameran sett), men när vågorna går i sned riktning lutar de där också i sidled, vilket ger sidoförskjutning. Där spegelreflektionen skulle finnas (vid bortre stranden), reflekteras ljuset på plana vågdelar (vågdalar & vågtoppar), så där blir det ingen sidoförskjutning eftersom det inte finns någon sidolutning.

Här finns en illustrerad förklaring:
http://picsbymike.co.uk/mhp_blog/cur...r-explanation/
Gammal 2018-10-25, 14:18
JensEkberg

Det stora sjöodjuret ? ;-)

boti002 skrev: När jag fotade månsken så svänger månskenet
Varför?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.

Tether Tools Case Air