Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > hjälp mig välja en riktigt bra kamera & eller objektiv.

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-04-20, 15:15
cardazio

JosefineM1 skrev: tack för svar! som sagt har jag inte kvar någon av mina kameror, eller objektiv, sen något år tillbaka, därför vill jag och behöver köpa ny utrustning. den är heller inte till för ''bara paris eller lofoten'' utan till så många kommande resor. min livstil, då jag har en blogg som kräver en bra kamera. fotokurs kommer jag självklart att ta för att få mer inblick i tekniken! förstår ju såklart att det inte handlar om att ha en bra kamera bara, jag har ett intresse som sagt & vill lära mig mycket mycket mer.
Jag tror det är ett misstag att lägga så stor del av budgeten på ett entusiastkamerahus. Köp ett beprövat begagnat "proffshus" till 1/3 av priset av en eos r och lägg krutet på objektiven istället. Det är lätt att ryckas med och köpa det nyaste, men om du köper ett hus som var top of the line för 3-4 år sedan lär du knappast växa ifrån det.

Eos r har t.ex. sämre dynamiskt omfång än D800E som kom ut ca 2014 (om jag minns rätt).

Nu lämnar jag dig ifred att göra valet, men tror du fokuserar på eos r av fel anledningar.
Gammal 2019-04-20, 15:57
rronnbac

Alla kameror har för och nackdelar. Nikon D800e har mycket riktigt cirka ett steg större dynamiskt omfång, vid bas- iso än Eos R, men vid högre iso har Nikon D800e sämre, med ungefär lika mycket.

Om jag personligen skulle välja, utifrån bara dynamiskt omfång så värdesätter jag mer lågljusegenskaper, men i huvudsak tycker jag att gå på DR är lika ensidigt som att välja vin bara utifrån alkoholhalten. Det finns egenskaper som är långt mycket viktigare än knappt mätbara skillnader på sensorer.
Gammal 2019-04-20, 16:46
Third eye

JosefineM1 skrev: tack för bra info! vilken kamera samt objektiv skulle du rekommendera? vill självklart fota mycket i midnattssolen och få med det fina ljuset! mvh
Tjejen fotar med 5D mk4 och jag med Canon 80D och Sony A7iii och en massa tunga objektiv, vi bär gärna och kånkade rätt omfattande utrustning upp till toppen av Reinebringen på Lofoten för att fota aftonklänning i midnatssolen :-)

Jag skulle börja med objektiv-uppsättningen och köpa kamerahus för det som blev över. Så om taket är absolut 30k så är mitt tips helt kört :-)

Hade jag köpt nytt idag med EF-fattning hade jag tipsat om:
Tamron 15-30/2.8 G2 för landskap, inomhus och arkitektur. Inte rakteknande men det fixar LR till.
E-infinity ca 9.000kr, sverige ca 13.500kr.
Tamron 24-70/2.8 G2 för porträtt & walk arround.
E-infinity 7.700kr, Sverige ca 13.000kr.
Tamron 70-200/2.8 G2 för porträtt, landskap och allt annat.
E-infinity ca 9.100kr, sverige ca 14.000kr

26.000 på E-infinity ger dig 4000 över till ett hus ;-)

3 objektiv som tar dig från 15mm till 200mm med hög kvalité och de presterar på ypperlig nivå så länge man orkar bära på dem, E-infinity ger dig nytt till svenska begagnatpriser (så länge de är kvar i EU), tjejen köpte just sin 5Dmk4 och 24-70 G2 från E-infinity. Vi fotar båda oftast med live-view så hon tittar på att ev komplettera med Eos R.
Vi använder ef-objektiv på samtliga hus med eller utan adapter och kommer fortsätta köpa ef-fattning även om hon skaffar Eos R också.

Låter som en Tamron fanboy, men de råkar bara vara jäkligt bra val i nuvarande utbud :-)
Gammal 2019-04-20, 16:46
cardazio

rronnbac skrev: Alla kameror har för och nackdelar. Nikon D800e har mycket riktigt cirka ett steg större dynamiskt omfång, vid bas- iso än Eos R, men vid högre iso har Nikon D800e sämre, med ungefär lika mycket.

Om jag personligen skulle välja, utifrån bara dynamiskt omfång så värdesätter jag mer lågljusegenskaper, men i huvudsak tycker jag att gå på DR är lika ensidigt som att välja vin bara utifrån alkoholhalten. Det finns egenskaper som är långt mycket viktigare än knappt mätbara skillnader på sensorer.
Notera "t.ex." i det jag skrev och naturligtvis fotar man vanligtvis landskap och mycket annat på basiso, så det blir bara missvisande för ts om du ifrågasätter på det här sättet.. Misstänker att du håller med om att det är feltänk att blåsa hela budgeten på eos r.
Gammal 2019-04-20, 17:07
fotobollfoto

Bilder till en blogg på nätet klarar väldigt många kameror. Även tio år gamla.
Men de kan behöva lite kärlek i efterbehandlingen.

En bra kalibrerad skärm och ”mörkrumsprogram” är kanske den viktigaste utrustningen.

Om man vill köpa kamera så är helt säkert en EOS 5 iii eller iv ett strålande val. Kameran är ett handverktyg dom ska vara bekväm att arbeta med.
Gammal 2019-04-20, 17:22
rronnbac

cardazio skrev: Notera "t.ex." i det jag skrev och naturligtvis fotar man vanligtvis landskap och mycket annat på basiso, så det blir bara missvisande för ts om du ifrågasätter på det här sättet.. Misstänker att du håller med om att det är feltänk att blåsa hela budgeten på eos r.
Jag har faktiskt en annan uppfattning. Fotar man i svagt ljus, handhållet, i blåst etc så fotar åtminstone jag ofta över bas-iso. Men som sagt tycker jag skillnaden är för liten för att bry sig.

Ser man bara till bildkvalitet så håller jag med om att t.ex. D800e är enastående mycket för pengarna, men som sagt är sensorn bara en parameter. Själv tycker jag kameran är för stor, jag tycker Nikons F-mount är en av de fattningar jag skulle vara minst benägen att lägga pengar på, dess liveview är ett skämt, den har ingen vrid- och pekskärm, ingen Wi-Fi, en autofokus som är sämre i de flesta avseenden. Filma gör man heller inte gärna.

Canon RF 24-105 förefaller vara bland de absolut bästa allt i ett-objektiv som finns, oavsett fabrikat och med adaptern så vet vi att canons alla EF-objektiv fungerar bättre än alla andra plattformars lösning för adapterade objektiv

Nu säger jag inte att TS ska välja just Eos R, tvärtom tycker jag hon ska titta på alla fabrikat, men jag tror inte man ska tänka att alla som väljer att köpa nytt, trots att man kan få lika bra bildkvalitet med begagnade modeller, gör fel, utan det handlar om vad man värdesätter. I praktiken kan egenskaper som dessa ha större inverkan på bilderna än marginella sensor-skillnader.

Så är min uppfattning, men jag förstår att andra prioriterar annorlunda, så det är bra att TS får olika infallsvinklar så hon kan prioritera utifrån sig själv
Gammal 2019-04-20, 18:36
snap01

rronnbac skrev: Jag har faktiskt en annan uppfattning. Fotar man i svagt ljus, handhållet, i blåst etc så fotar åtminstone jag ofta över bas-iso. Men som sagt tycker jag skillnaden är för liten för att bry sig.

Ser man bara till bildkvalitet så håller jag med om att t.ex. D800e är enastående mycket för pengarna, men som sagt är sensorn bara en parameter. Själv tycker jag kameran är för stor, jag tycker Nikons F-mount är en av de fattningar jag skulle vara minst benägen att lägga pengar på, dess liveview är ett skämt, den har ingen vrid- och pekskärm, ingen Wi-Fi, en autofokus som är sämre i de flesta avseenden. Filma gör man heller inte gärna.

Canon RF 24-105 förefaller vara bland de absolut bästa allt i ett-objektiv som finns, oavsett fabrikat och med adaptern så vet vi att canons alla EF-objektiv fungerar bättre än alla andra plattformars lösning för adapterade objektiv

Nu säger jag inte att TS ska välja just Eos R, tvärtom tycker jag hon ska titta på alla fabrikat, men jag tror inte man ska tänka att alla som väljer att köpa nytt, trots att man kan få lika bra bildkvalitet med begagnade modeller, gör fel, utan det handlar om vad man värdesätter. I praktiken kan egenskaper som dessa ha större inverkan på bilderna än marginella sensor-skillnader.

Så är min uppfattning, men jag förstår att andra prioriterar annorlunda, så det är bra att TS får olika infallsvinklar så hon kan prioritera utifrån sig själv
Håller med 👍
D800 e är en rätt gammal kamera i dagsläget. Jag hade själv 2st d800 o valde bort 800 e för moire.
Idag kör jag med d850 en bättre kamera på dom flesta punkter o samma sak skulle Canon r vara.

Nästa kamera jag köper kommer vara antingen Canon eller nikon spegelösa. Avstår troligen från Fuji mellanformat pga begränsningen av optik. Kör man Canon eller nikon så får man massa prisvärd optik att välja, tex från sigma o tamron.
Varför uppgradera till en gammal kamera ? Jag har två st d800 som TS kan få köpa om hon känner för det men jag skulle som sagt va hellre gå på Canon rs eller nikon z6.
Gammal 2019-04-20, 19:39
AWid

Är nog inne på samma linje som Ove i inlägget ovan. Strunta i "Tjockkamera", typ Canon 5DIV och liknande klumpedunsar. Om några år är de och deras objektivfattningar borta från marknaden. Så ska du köpa nytt så satsa på spegellöst. Där finns framtiden.

Var jag i dina kläder så skulle jag kika på Nikon Z 6, Sony a7 III eller Fuji XT 3 (eller XT 30). Småbild (FF) eller APS-C spelar i princip ingen roll oavsett vad som påstås på detta forum. Det finns för- och nackdelar med båda formaten. Canon EOS R resp. RP skulle jag personligen passa mig för. De verkar vara tämligen mediokra, med bl a avsaknad av sensorstabilisering, med tanke på det höga priset.

Och slutligen - ska du enbart använda bilderna till din blogg kan du i princip använda vilken kamera som helst. Även mobilen:-) För bilder som enbart ska betraktas på skärm märks varken superskärpa, hög upplösning, högt DR, snygg oskärpa eller annan fancy teknik. Om man däremot ska printa A2 eller större kan det vara idé att kika på högkvalitativa prylar. Du skriver också " vill kunna ta otroliga bilder, fånga ljuset,....". Det får du fixa själv i egenskap av fotograf. Det fixar sig inte av sig självt oavstt hur dyr utrustning man skaffar sig.
Lycka till med ditt val.
Gammal 2019-04-20, 21:30
JosefineM1

tack för alla era svar, jag läser varenda kommentar ni skriver! uppskattar det ni skriver & alla tips. tacksam!

vad tror ni om denna? bra pris? objektiv? värt att köpa?
https://www.blocket.se/Stockholm/Can...a_83771837.htm
Gammal 2019-04-20, 21:55
Abe Normal

JosefineM1 skrev: tack för alla era svar, jag läser varenda kommentar ni skriver! uppskattar det ni skriver & alla tips. tacksam!

Jag äger huset men skulle inte satsa på 5DIII idag, sen ska du ändå investera i ett bra objektiv. Tycker det är för dyrt! Jag har länkat flera gånger i tråden till E-infinity i England.

Ett smidigt allround-fotopaket som håller högsta klass men ändå är smooth att hantera. Jag skulle kolla på ett Fuji-hus hos E-infinity och Fujinon 16-55 2.8 normalzoom. Då får du ett högklassigt fotopaket till ungefär samma pengar. Det skulle också täcka mycket som landskap, porträtt, street photo osv.
Gammal 2019-04-20, 21:56
rronnbac

JosefineM1 skrev: tack för alla era svar, jag läser varenda kommentar ni skriver! uppskattar det ni skriver & alla tips. tacksam!

Lite använd men för dyr. Objektivet kostar 5-600 begagnat. Här är en annan till bra pris, men kanske mer sliten Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Canon 5D Mark III, Sigma 85mm, Dji Osmo https://www.blocket.se/vi/84872705.htm
Gammal 2019-04-20, 22:09
Hrafne

Jag lånade en kamera från jobbet under jullovet och fastnade för fotografering. Som total nybörjare så började jag leta begagnat och hittade ett väldigt fräscht exemplar av canons 5d mk ii. Är väldigt nöjd med den och har skaffat mig lite roliga objektiv. Som många skriver så är objektiven viktigare än huset i början så jag köpte ett "billigt" hus och la ner större delen på objektiv. Jag hittade den här annonsen som jag tycker verkar intressant för din budget.

https://www.blocket.se/stockholm/Can....htm?ca=11&w=3

Testa om du kan pressa priset till 14000 för kamera och 85mm objektivet vid en snabb affär. Kolla med personen hur många exponeringar kameran har och be att få testfota lite med den innan köp. Den har ju lite små märken på sig men det ska förhoppningsvis inte betyda något om det inte är mer än bara yttre slitage.

Lycka till i ditt letande.
Gammal 2019-04-20, 22:10
JosefineM1

Abe Normal skrev: Jag äger huset men skulle inte satsa på 5DIII idag, sen ska du ändå investera i ett bra objektiv. Tycker det är för dyrt! Jag har länkat flera gånger i tråden till E-infinity i England.

Ett smidigt allround-fotopaket som håller högsta klass men ändå är smooth att hantera. Jag skulle kolla på ett Fuji-hus hos E-infinity och Fujinon 16-55 2.8 normalzoom. Då får du ett högklassigt fotopaket till ungefär samma pengar. Det skulle också täcka mycket som landskap, porträtt, street photo osv.
tack! varför skulle du inte satsa på 5dIII idag? tack håller på kikar där nu!
Gammal 2019-04-20, 22:30
AWid

Håller med Abe Normal. 5DmkIII tillhör en kategori kameror (spegelreflex eller "tjockkamera") som är på väg bort från marknaden så småningom. Själv är jag "tjockkameraägare" men skulle definitivt satsa på spegellöst, t ex Fuji, Nikon Z eller Sony a7 III, om jag skulle börja om från scratch.
Gammal 2019-04-20, 22:31
Abe Normal

JosefineM1 skrev: tack! varför skulle du inte satsa på 5dIII idag? tack håller på kikar där nu!
5DIII är en jättefin kamera men den känns inte upp to date. Välbyggd med onödigt tung, sensorerna har också blivit bättre i nyare kameror. Stora fördelen är tillgången till alla dedikerade objektiv till formatet Canon FF. Som projektkamera absolut men inte släpa med sig på resor tycker jag.

Utifrån din beskrivning skulle jag alla dagarna i veckan välja spegelöst och en smidig högklassig kamera. Där är Fuji perfekt, objektiven är så pass bra att skillnaden till fullformat blir försumbar.

Sök på brand Fuji: https://www.e-infin.com/eu/category/mirrorless_cameras
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , kamera

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.

Tether Tools Case Air