Annons
Gammal 2012-05-08, 09:48
pet

http://the-digital-picture.com/Revie...mp=0&APIComp=0
Gammal 2012-05-08, 10:30
microo

Antonic skrev: Vill ha något under mitt 70-200 2.8L IS II och då jag filmer mycket så har jag väntat på Tamronlinsen
länge!

Då jag inte kör med FF än så slipper man ju vinjetten men ändå lite besviken att den inte presterade bättre.
Lägga 11.000kr på en lins som man inte är helnöjd med känns inte bra.

Men jag som filmar mycket finns ju inget alternativ heller visserligen.

hade lätt betalat 21000kr för Canon 24-70mm om den hade IS!
Hur vet du att du inte är nöjd?
Jag har inte hunnit testa ennu!
Gammal 2012-05-08, 11:35
Fredrik AVT

pet skrev: http://the-digital-picture.com/Revie...mp=0&APIComp=0
Fast det sämre skärpeintrycket hos Tamron verkar inte nödvändigtvis vara p g a en generellt sämre upplösning än Canongluggen. Kolla de vertikala linjerna. Beror det lätt suddiga intrycket på stor skillnad mellan radiell och tangentiell skärpa eller på astigmatism?
Gammal 2012-05-26, 11:52
spotmatic

Den får toppklass i betyget av Cyberphoto.
Gammal 2012-05-26, 12:39
avslutad121105

spotmatic skrev: Den får toppklass i betyget av Cyberphoto.
Men oj vad den verkar vinjettera på f/2.8 på FF. 70mm-bilden längst ner bland testbilderna ser i mitt tycke ganska förskräcklig ut.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470vcC
Gammal 2012-05-26, 14:19
Antonic

Det sår rätt bedrövligt ut!!

Jag som kör crop lider ju inte av detta förens jag går över till FF.

Det kommer nog bli mitt nästa objektiv i alla fall pga bildstabiliseringen.
Gammal 2012-05-26, 14:31
spotmatic

Antonic skrev: Det sår rätt bedrövligt ut!!

Jag som kör crop lider ju inte av detta förens jag går över till FF.

Det kommer nog bli mitt nästa objektiv i alla fall pga bildstabiliseringen.
Ja man kan undra över vad som ska ingå för att få betyget guldtoppklass. Det kanske vore mer rätt med toppklass för aps-c kameror och ett lägre betyg för en ff-kamera. Fast visst är det trevligt med med stabilisering på en normalzoom också.
Gammal 2012-06-01, 14:29
pet

http://www.photozone.de/canon_eos_ff...on2470f28eosff
Gammal 2012-06-01, 18:45
The_SuedeII

Kantskärpan verkar sämre än på Canongluggen. Vinjetteringen kan man ignorera - eftersom den "andra" jämförelsen är ett Canon-objektiv på en Canon-kamera läggs vinjetteringskorrigering på direkt i råfilen, vare sig du vill eller inte (sen glömmer Canon dock att berätta detta...).

Sen ska man lägga till att TDP inte helt sällan klassar ner allt som det inte står Canon på. Många tredjepartsgluggar som de allra flesta oberoende testare är övrens om att de presterar betydligt bättre än Canon orginal motsvarighet efter att ha testat igenom dem ordentligt klassas ner av TDP - av någon lustig orsak. Vissa tredjepartsgluggar har t.o.m fått ganska uppenbar felfokusering i jämförelsebilderna... :-/ -Lite konstigt eftersom jag vet att någon av Canongluggarnas testbilder är från det fjärde objektivet de testade (eftersom de första tre var miserabelt dåliga).
Gammal 2012-06-02, 07:34
Arne1453

Titta på testet när objektivet sitter på ett APS-C hus, det är inte dåligt. Den som kan klara sig utan 18-23 har här en bra glugg. Ljusstark och skarp redan på största bländare, låg vinjettering, låg distorsion och låg CA.

http://www.photozone.de/canon-eos/74...2470f28eosapsc
Gammal 2012-06-02, 07:35
petter.oj.norman

The_SuedeII skrev: [...]Canon-kamera läggs vinjetteringskorrigering på direkt i råfilen, vare sig du vill eller inte [...].
Lite vid sidan av kompletterar jag detta påstående.
Påstående gäller ifall optiken finns med i kamerans grundkonfig.
När jag köpte EF 70-200/2,8 L IS II så var den nyare än mitt hus - 7D. Kameran hade därmed ingen vinjetteringsinfo om objektivet, och ingen korrigering lades på. Med en uppdatering av EOS Utility kunde jag dock uppdatera kamerans databas så att vinjetteringen korrigerades.
PS. Kameran ändrr inte raw-informationen. VInjetteringskorrigering läggs på som ett tillägg, precis som vitbalans, skärpa mm.

Petter ...
Gammal 2012-06-09, 22:43
LEE Cordon Bleu

Ja Canons nya 24-70 är nog väldigt bra men oj vilket pris och sen passar det ju heller inte på Nikon D800.

Jag undrar om Tamrons 24-70 VC data om distrosionen kommer att finnas tilgänglig i D800:an ? Eller om en framtida uppdatering av firmware fixar detta någon som vet ?

För inte sjutton kan det vara så att ett kamera märke inte bryr sig om andra tillverkaress objektivs data när dom skapar firmware ?
Det finns ju chip i alla nyare objekiv som pratar med kamera huset så nåjgon information lämnas väl hoppas jag.

Jag har ju redan bestämmt mig för ett Tamron 24-70 VC så jäklar om det inte blir bra hehe. Blir ju det objektiv jag mest kommer att ha på så detta måste funka.

Mvh. /LEE
Gammal 2012-06-09, 23:08
The_SuedeII

Jag är sugen på att testa ett, så om Mattson har inne ett nästa vecka kommer lite D800-bilder.
Gammal 2012-06-09, 23:28
LEE Cordon Bleu

Tummen upp
The_SuedeII skrev: Jag är sugen på att testa ett, så om Mattson har inne ett nästa vecka kommer lite D800-bilder.
Det vore härligt Joakim, då får man verkligen veta hur detta intressanta objektiv uppför sig innan köp.
Tack På förhand !

På Media Markt Västerås finns det ett för Canon men inget för Nikon av någon anldening. Och jag väntar fortfarande på D800 eller en D800E och jag tar det första som erbjuds nu för väntan har känts lång hehe.
Mvh. /LEE
Gammal 2012-06-10, 09:31
Fredrik AVT

LEE Cordon Bleu skrev: Ja Canons nya 24-70 är nog väldigt bra men oj vilket pris och sen passar det ju heller inte på Nikon D800.

Jag undrar om Tamrons 24-70 VC data om distrosionen kommer att finnas tilgänglig i D800:an ? Eller om en framtida uppdatering av firmware fixar detta någon som vet ?

För inte sjutton kan det vara så att ett kamera märke inte bryr sig om andra tillverkaress objektivs data när dom skapar firmware ?
Det finns ju chip i alla nyare objekiv som pratar med kamera huset så nåjgon information lämnas väl hoppas jag.

Jag har ju redan bestämmt mig för ett Tamron 24-70 VC så jäklar om det inte blir bra hehe. Blir ju det objektiv jag mest kommer att ha på så detta måste funka.

Mvh. /LEE
Vad jag förstått så skall korrigering av kromatisk abberation inte vara beroende av att kameran "vet" vilket objektiv som sitter på. Vignettering och distorsion kräver dock denna information. Vänder man på steken kan man ju dock fråga sig vad kameratillverkaren tjänar på att man köper tredjepartsobjektiv. Vinsten hos tillverkaren ligger i objektiv och tillbehör och inte i husen. Så köper man t ex en D7000 plus kitglugg är det inte mycket vinst och att sedan göra det lätt för kunden att "ostraffat" använda tredjepartsobjektiv är ingen bra affär. Så varför skulle nan erbjuda full korrektion för tredjepartsobjektiv?
Besvara

Bokmärken

Taggar
24-70mm/2.8 , tamron

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:24.

Lastolite HaloCompact