Annons
Gammal 2012-06-10, 09:48
LEE Cordon Bleu

Fredrik AVT skrev: Vad jag förstått så skall korrigering av kromatisk abberation inte vara beroende av att kameran "vet" vilket objektiv som sitter på. Vignettering och distorsion kräver dock denna information. Vänder man på steken kan man ju dock fråga sig vad kameratillverkaren tjänar på att man köper tredjepartsobjektiv. Vinsten hos tillverkaren ligger i objektiv och tillbehör och inte i husen. Så köper man t ex en D7000 plus kitglugg är det inte mycket vinst och att sedan göra det lätt för kunden att "ostraffat" använda tredjepartsobjektiv är ingen bra affär. Så varför skulle nan erbjuda full korrektion för tredjepartsobjektiv?
Jo så är det nog, det är ju fri konkurens och att hjälpa andra tillverkare är nog inget dom gör frivilligt.
Det finns ju endast en tanke att sådant sker och det är om andra tillverkare av kamera hus skulle ge denna hjälp så vi köpare byter märeke för att möjliheten finns att få ett större utbud samt fler billigare alternativ.

Ta detta med Canons ovilja att lämna med ett motljusskydd som är ett mycket viktigt hjälpmedel och samtidigt ta bra betalt för plastbiten. Detta har iaf. fått mig att köpa ett och annat tredjeparts objektiv istället. Bojkottar man tillräckligt mycket kanske dom förstår.

Tackar för infot om att CA skötas av objektivets egna firnware.

Mvh. /LEE
Gammal 2012-06-10, 10:43
matnyttige

Nu hänger jag inte riktigt med. Inte finns det väl någon firmware eller data från objektivet som gör att CA tas bort? Och i så fall när görs detta i så fall?
Gammal 2012-06-10, 10:52
Fredrik AVT

matnyttige skrev: Nu hänger jag inte riktigt med. Inte finns det väl någon firmware eller data från objektivet som gör att CA tas bort? Och i så fall när görs detta i så fall?
Nej. Jag tror bara det blev ett skrivfel. CA borttagning som ev behöver firmware i vissa modelller är kameraberoende och har inget att göra med objektivuppgraderingar (vissa objektiv till åtminstone m43 och 4/3 erbjuder mjukvarauppgraderingar men detta har inte med CA att göra).
Gammal 2012-06-10, 13:53
The_SuedeII

CA-korrigeringen skiljer från kamera till kamera (modell). Många av de moderna bildprocessorerna har precis som Adobes motor en automatisk igenkänning och korrigering av lateral CA. Det behövs ingen information alls från objektivet då, det sköts helt i jpg-omvandlingen.
Gammal 2012-06-10, 20:18
matnyttige

Så det är inget speciellt kommando man ska köra i RAW-konverteraren (eller i ett bildbehandlingsprogram)? Om inte när tas i så fall CA bort - vid inläsning eller när man sparar bilderna som jpg?

Jag kan förstå att man kan ha olika lagringar för registrerade objektiv för att korrigera vinjettering och distortion men borttag av CA borde ju vara något man kan styra graden av.
Gammal 2012-06-10, 20:41
Helmetrock

matnyttige skrev: Så det är inget speciellt kommando man ska köra i RAW-konverteraren (eller i ett bildbehandlingsprogram)? Om inte när tas i så fall CA bort - vid inläsning eller när man sparar bilderna som jpg?

Jag kan förstå att man kan ha olika lagringar för registrerade objektiv för att korrigera vinjettering och distortion men borttag av CA borde ju vara något man kan styra graden av.
Jo, det finns manuell CA-korrigering i t.ex. Lightroom, men det går automatisk i andra program och direkt i kameran.
Gammal 2012-06-21, 13:12
Antonic

Någon som testat objektivet och hur är det med t.ex hastighet på autofokus och byggkvalite.

Jag har sålt alla mina objektiv förutom 30mm sigma och 70-200 2.8 IS II

Tror jag blir nöjd så länge jag kör APS-C kamera men när jag går över till fullformat så
gillar jag inte 24mm läget direkt :(
Sedan vid filmning finns ju inga andra alternativ igentligen. hehe
Gammal 2012-08-10, 20:03
akterspegel

Är det någon sot sett något test eller testat själv på en D800, är sugen på en nikkor 24-70 men presterar denna lika bra så är den väldigt intressant då jag vill ha VR inte minst till filmning!
Gammal 2012-08-11, 19:56
microo

akterspegel skrev: Är det någon sot sett något test eller testat själv på en D800, är sugen på en nikkor 24-70 men presterar denna lika bra så är den väldigt intressant då jag vill ha VR inte minst till filmning!
Är totalt överväldigad av objektivet, har visserligen inte Nikon 24-70 att jämföra med, men det levererar
https://plus.google.com/photos/11566...OKq0ff55ZyHpQE
Hadde förut Nikon 28-70 2,8 och dessa kan inte jämföras samma år!
Gammal 2012-08-14, 09:22
akterspegel

microo skrev: Är totalt överväldigad av objektivet, har visserligen inte Nikon 24-70 att jämföra med, men det levererar
https://plus.google.com/photos/11566...OKq0ff55ZyHpQE
Hadde förut Nikon 28-70 2,8 och dessa kan inte jämföras samma år!
Det låter kanon!
Jag har bara använtNikkor och sigma förut, hur är känslan i tamronet?

Fotar du med D800?

Jämfört med nikon så är den ett par CM kortare och nästan 100Gram lättare, det låter bra då nikons är lite väl biffig för att vara en allroundzoom som "alltid" sitter på, då tycker jag att smidighet är värdefullt.

Följer motljusskydd med?
Gammal 2012-08-14, 12:22
matnyttige

Undrar hur den står sig mot nya Nikon 24-85/3,5-4,5 VR. Någon som vet?
Gammal 2012-08-14, 12:42
microo

akterspegel skrev: Det låter kanon!
Jag har bara använtNikkor och sigma förut, hur är känslan i tamronet?

Fotar du med D800?

Jämfört med nikon så är den ett par CM kortare och nästan 100Gram lättare, det låter bra då nikons är lite väl biffig för att vara en allroundzoom som "alltid" sitter på, då tycker jag att smidighet är värdefullt.

Följer motljusskydd med?
Japp fotar med D800, har inte haft Sigman, nog så biffig då den har större filterdiameter en Nikon 24-70 2,8 82 mm är en nackdel att inte kunna dela filter m 70-200 2,8 (åtminstone de 77mm jag idag äger och är nöjd med.
/Micke
Men jag ville ha bildstabilisering för att fota från fordon och båtar och den fungerar bra.
Känslan är gedigen dock inte riktigt som Nikon 28-70 2,8 Dessutom blir objektivet bra långt vid 70mm
Motljus eller vad man skall kalla det följer med.
Gammal 2012-08-16, 19:22
Mercafreak

FIck hem mitt Tamron 24-70 idga. Det som imponerar mest är att man kan köra slutartider som tidigare var helt omöjligt handhållet. ner till 1/2 sek blir knivskarpt om man anstänger sig lite. Det kan jag inte med några andra gluggar jag har.

Kollar man sedan en massa youtubeklipp så ser man åxå att vid 2,8 är Tamron skarpare än orginalen. Det är där jag kommer ha användning för mitt.

Rekomenderas.. väntar nu bara på mitt Zeta filter åxå...
Gammal 2012-08-16, 19:43
Damm på sensorn

Mercafreak skrev:
Kollar man sedan en massa youtubeklipp så ser man åxå att vid 2,8 är Tamron skarpare än orginalen. Det är där jag kommer ha användning för mitt.

Rekomenderas.. väntar nu bara på mitt Zeta filter åxå...
Vad jag sett är det suddigare än originalet från Nikon.

Men lägre pris har det...
Gammal 2012-08-16, 19:51
akterspegel

Damm på sensorn skrev: Vad jag sett är det suddigare än originalet från Nikon.

Men lägre pris har det...
Vart har du sett det?
Jag letar efter jämförelsetest!
Vassare än canon har jag sett men inte nikon..
Besvara

Bokmärken

Taggar
24-70mm/2.8 , tamron

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.