Annons
Gammal 2015-09-14, 21:50
matnyttige

Jo, det är det väl OM man har det Tamron-zoomen som referensobjektiv. Man kan ju då lika gärna ha kitobjektivet som referensobjektiv - det som säljs mest.
Men det var i alla fall en zoom med.
Gammal 2015-09-14, 22:10
Krille

matnyttige skrev: Jo, det är det väl OM man har det Tamron-zoomen som referensobjektiv. Man kan ju då lika gärna ha kitobjektivet som referensobjektiv - det som säljs mest.
Men det var i alla fall en zoom med.
Vid de tester där jag använde (och använder) Tamrons 24-70 som referensglugg förekommer sällan några kitobjektiv. Och i de fåtal fall det gör det brukar objektiven ifråga knappast vara några billiga zoomar för nybörjare.
Men jag kan ange en hel rad med objektiv som är skarpare än Tamron 24-70/2,8. Det är inga problem. Du hittar några av dem här
http://www.objektivtest.se/nyheter/t...aste-objektiv/

Men samtliga är fasta gluggar. Och de du nämner passar bara Nikon. Svårt att ha som referens då...
Gammal 2016-01-21, 09:51
arkki

Tamron slutade funka i kylan
Har någon annan fått samma problem att ungefär efter 1,5-2 timmar i ca. -20 grader kyla fryser troligtvis Tamron så att bländaren slutar fungera. Det låste sig någonstans kring F16 och då slutade även autofokus fungera, eftersom det fanns inte så mycket ljus när solen gick nere.
Jag bytte till Nikons Kit objektiv 18-105mm och det var inga problem fortsätta ta bilder med det. Enligt batterimätare i Nikon D7100 fanns det ca. 50% kvar ström i batteriet. Antingen förbrukar Tamron mycket mera ström än Nikons Kit objektiv, eller Tamron helt enkelt frös i kylan?
När jag kom hem då började Tamron funka igen i värme!
Besvara

Bokmärken

Taggar
24-70mm/2.8 , tamron

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.