Annons
Gammal 2014-07-03, 09:42
Erik Schalin

Alltså alla är väl lite nojiga i början.

Se det så här. En modern digitalkamera är ett fantastiskt instrument. Det gör väldigt sällan fel.
O det klart utvecklingen har snart hållt på i 75 år när det gäller ljusmätare.

Välj det mätsätt som passar bäst för stunden.
Normalt - evaluerande mätning
Motivet i mitten - ja då KAN centrumvägt vara ett vettigt alternativ.
Noggrannt - spotmätning men det kräver att man har tid o tänker efter. O när man vet hur man skall tänka så kommer det också att funka smidigt.

Mätarna är riktigt bra men de kan luras i några fall.
Motljus, mycket ljusa delar-havet/himmel, Highkey och lowkey.
Efter ett tag så lär man sig dessa ljussituationer o KANSKE hinner man kompensera för det när man tar bilden.
Gammal 2014-07-03, 15:15
PMD

Två ganska separata frågor.

Jenny_Larsson skrev: Jag menar hur man gör för att få den bästa exponeringen och hur man vet att det blir det , enligt en del så räcker det inte att exponeringsmätaren i kameran är i mitten.
Den bästa exponeringen är ett svårtytt begrepp. Det finns ingen absolut bästa exponering, utan det beror på vad fotografen är ute efter för resultat.

För det mesta kan man nog säga att kamerans förslag på exponering är det bästa, så man vinner inte mycket på att ställa in exponeringen manuellt. I de allra flesta fall är det bättre och snabbare att använda tidsförval (det brukar vara S-läget på de flesta kameror) om man vill styra slutartiden själv, t.ex. för att frysa rörelser. Kameran väljer då lämplig bländare för bästa exponering. Alternativt att man använder bländarförval (brukar vara A-läget) om man själv vill bestämma bländare (t.ex. för att styra skärpedjupet). Kameran väljer då lämplig slutartid för bästa exponering.

Ibland kan det fungera alldeles utmärkt att använda P-läget och låta kameran välja slutartid och bländare helt automatiskt. En del kameror medger då att man förskjuter slutartids/bländar-kombinationen så man har i praktiken lika mycket kontroll som i A- eller S-läget. Det är mest en smaksak hur man vill arbeta.

M-läget kan vara användbart i knepiga ljussituationer, eller när ljuset runt omkring motiver skiftar snabbt medan motivet befinner sig i stabilt ljus. Då gör man en ljusmätning, ställer in den slutartids/bländar-kombination man vill ha och låter den stå där så länge man fotografera samma motiv.

När man använder objektiv med IS och kör med snabba slutartider, skall man använda IS eller Ej ?
En del här på FS säger att man skall det andra inte. Hur är det egentligen med det ? Någon som har stenkoll ?
Det vanliga är att man alltid kan ha IS på när man fotograferar handhållet. Vid korta slutartider gör den förstås mindre nytta, men den gör heller ingen skada.

Det enda tillfälle då man bör stänga av IS för att den kan vara till besvär är när kameran är monterad på objektiv. En del objektiv klarar dock av att känna av att de sitter på ett stativ och "stänger av" IS själva.
Gammal 2014-07-15, 03:17
lonian

Jenny_Larsson skrev: Hur vet man att man exponerar rätt ? Jag försöker lära mig att exponera manuellt.
Låt säga att jag skall åka iväg och fota en hästtävling.
Jag väljer tex en slutartid som jag tror fryser bilden 1/1000, så att hästen och ryttaren inte har rörelseoskärpa och så väljer jag en bländare så att exponeringsmätaren är i mitten.
Exemplet är i solsken så jag har satt fast ISO till 100.
Tänker jag rätt ? Eller hur gör ni ?
Jag brukar sätta exponeringen på himlen om jag fotar utomhus.
Om man fotar i raw och det tex är solnedgång så kan bilden bli rätt mörk och kännas underexponerad. Mätaren kanske visar på minus 5 steg. När jag sedan är i lightroom så drar jag bort skuggorna ur bilden och vips blir bilden ljusare men himlen behåller sin vackra nyans.

Sätter jag direkt exponeringen på hästen så kanske himlen blir vit i stället. Och blir den aldeles för vit så kan jag inte längre återta alla fina färger i lightroom.
Gammal 2014-10-13, 20:38
Jenny_Larsson

Pest eller kolera
Om det är väldigt dåligt ljus när man fotar sport inomhus , vilket är bäst för slutbilden.
Mkt högt ISO och sedan brusreducera eller lågt ISO men underexponerad bild och dra upp exponeringen i LR ? Eller blir slut resultatet samma ?
Gammal 2014-10-13, 23:05
Hankki

Enligt mig får du bättre bilder med högt iso och brusreducering i LR än en mycket underexponerad bild som du drar upp exponeringen på. Jag har en gammal canon 40D och då får jag mycket färgbrus om jag tvingas justera upp exponeringen för mycket samtidigt som färgerna blir väldigt bleka och kräver mer mättnad än annars.
Gammal 2014-10-13, 23:32
PMD

Jenny_Larsson skrev: Om det är väldigt dåligt ljus när man fotar sport inomhus , vilket är bäst för slutbilden.
Mkt högt ISO och sedan brusreducera eller lågt ISO men underexponerad bild och dra upp exponeringen i LR ? Eller blir slut resultatet samma ?
Det beror på vilken kamera du har. Om du har en kamera med en Sony-sensor (t.ex. en Sony eller en Nikon) så är det andra alternativet antagligen att föredra. Om du har en Canon-kamera så är förmodligen det första alternativet bättre.
Gammal 2014-10-14, 05:52
Jenny_Larsson

PMD skrev: Det beror på vilken kamera du har. Om du har en kamera med en Sony-sensor (t.ex. en Sony eller en Nikon) så är det andra alternativet antagligen att föredra. Om du har en Canon-kamera så är förmodligen det första alternativet bättre.
Gäller det alla Canon kameror ? Jag har en 5 D MKIII?
Gammal 2014-10-14, 08:57
Ventures

Om kameran har bracket /gafflingsfunktion (eller gör man det manuellt) kan man ta några bilder med 3-5 olika exponeringar och sedan se om man kan få till acceptabla bilder i datorn och på så sätt hitta hur långt ifrån "normal" exponering man kan gå. Soljus är oftast besvärligt eftersom skillnaden mellan hög- och lågdagrar är stor, men hellre underexponerat än tvärtom. Som "standard" vid solljus brukar jag underexponera 0,3 - 0,7 bländarsteg om man inte använder spotmätning på "hästen". RAW-filer ger förstås största utrymmet för korrigering i datorn. "Rätt " exponering är alltså (i min värld) då bilden går att redigera till ett acceptabelt resultat i datorn, då bilden sällan är färdig i kameran. Med diafilm däremot måste man vara mer noggrann eftersom möjlighet till justering saknas. Där brukar jag ligga ett halvt steg under för mer tryck i färgerna. Så vill man öva exponering "på riktigt " är det den "hårda vägen". Fel exponering = förlorad bild.
Gammal 2014-10-14, 11:10
Rosse

Jenny_Larsson skrev: Hur vet man att man exponerar rätt ? Jag försöker lära mig att exponera manuellt.
Låt säga att jag skall åka iväg och fota en hästtävling.
Jag väljer tex en slutartid som jag tror fryser bilden 1/1000, så att hästen och ryttaren inte har rörelseoskärpa och så väljer jag en bländare så att exponeringsmätaren är i mitten.
Exemplet är i solsken så jag har satt fast ISO till 100.
Tänker jag rätt ? Eller hur gör ni ?
Jag har kört uteslutande manuellt de senaste åren och använder mig då av punkt mätning( spot )
Jag bestämmer själv när jag mäter på en punkt, tex i ansiktet hur ljust jag vill ha det, ofta väljer jag
+1 om ansiktet är någorlunda jämnbelyst. Mäter jag på nåt som är medelgrått (och om jag vill att det ska vara medelgrått) så ser jag till att mätaren visar+-0 . Mäter jag på det ljusaste på tex
En klänning så vet jag att om jag går över +1,9 ca så fräter den ut. Osv.
Den här tekniken väljer man själv hur noggrann man vill vara. Om man snöar in på det kan man lära sig
Hur mycket olika färger och dess nyanser reflekterar för att få full kontroll:)
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Gammal 2014-10-15, 01:36
PMD

Jenny_Larsson skrev: Gäller det alla Canon kameror ? Jag har en 5 D MKIII?
Ja, med en Canon-sensor är det bättre att låta kameran sköta förstärkningen av signalen. Dvs ställ in ett tillräckligt högt ISO-värde så att du kan exponera med tillräckligt kort slutartid och ändå få en korrekt exponerad bild.

Bilder tagna med Canonkameror tål inte att man lyfter skuggorna lika bra som bilder tagna med Sonysensorer.

(F.ö. så är det fel att säga att man "drar upp exponeringen" i efterbehandlingen. Exponera gör man när man tar bilden. Man utsätter, dvs exponerar, bildsensorn för ljus, när man tar bilden. När sensorn väl har exponerats för en viss mängd ljus kan man inte ändra på det i efterhand. I efterbehandlingen "ljusar man upp" bilden. Den här artikeln reder ut begreppen rätt grundligt.)
Besvara

Bokmärken

Taggar
exponering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.

B+W Filter