Gammal 2015-04-13, 00:40
Jbergfoto

Jag har uppdaterat mjukvaran i kameran.
Det jag ogillar med min kamera är att den fokuserar långsamt, seriebildstagningen (både highspeed o den vanliga) resulterar i 90% av tillfällena i bilder där skärpan är antingen framför eller bakom motivet trots att fokuspunkten är satt mitt i nyllet på hunden.

Objektivmässigt så använder jag mest mitt Sigma 70-200/2,8 EX APO HSM DG OS for Canon som även det har några år på nacken. Det är ju inte någon dyrgrip direkt men tillräckligt ljusstarkt för mig.
Gammal 2015-04-13, 01:29
Sten-Åke Sändh

Ja det här är ju också intressant. Din kamera kanske faktiskt inte har en AF som är helt schysst heller eller så trivs inte ditt hus ihop med just ditt objektiv. Det är ju hela kombon du måste förhålla dig till.

Jag har själv noterat att vissa annars väl fungerande hus tillsammans med vissa objektiv inte är snabba ihop. Många har ju tidigare lovordat just snabbheten hos 7D men det finns ju tidigare diskussioner kring 7D-kameror som inte följer målet som de ska. I en del fall har man föreslagit att det helt enkelt är handhavandefel och i andra kanske det faktiskt är kameran det är fel på och att den är felkalibrerad eller att man inte har en helt optimal kombo hus/objektiv.

Skulle det vara det senare så kanske det är läge att uppgradera för det är väl ingen större ide att lägga tusenlappar i service p ett 5 år gammalt hus. Det var ju därför jag frågade om vilket skick huset är i och vad det är som det inte klarar av till belåtenhet.

Ta ditt objektiv till en ÅF och sätt det på en 7D MK II och testa! Jämför gärna med ett av Canons 70-200-objektiv också. Då bör du bli lite klokare.
Gammal 2015-04-13, 06:05
Jbergfoto

Sten-Åke Sändh skrev: Ja det här är ju också intressant. Din kamera kanske faktiskt inte har en AF som är helt schysst heller eller så trivs inte ditt hus ihop med just ditt objektiv. Det är ju hela kombon du måste förhålla dig till.

Jag har själv noterat att vissa annars väl fungerande hus tillsammans med vissa objektiv inte är snabba ihop. Många har ju tidigare lovordat just snabbheten hos 7D men det finns ju tidigare diskussioner kring 7D-kameror som inte följer målet som de ska. I en del fall har man föreslagit att det helt enkelt är handhavandefel och i andra kanske det faktiskt är kameran det är fel på och att den är felkalibrerad eller att man inte har en helt optimal kombo hus/objektiv.

Skulle det vara det senare så kanske det är läge att uppgradera för det är väl ingen större ide att lägga tusenlappar i service p ett 5 år gammalt hus. Det var ju därför jag frågade om vilket skick huset är i och vad det är som det inte klarar av till belåtenhet.

Ta ditt objektiv till en ÅF och sätt det på en 7D MK II och testa! Jämför gärna med ett av Canons 70-200-objektiv också. Då bör du bli lite klokare.
Tack Sten-Åke! Jag får bege mig till Scandinavianphoto och testa! :)
Gammal 2015-04-13, 08:45
AFJ

Jbergfoto skrev: Jag har uppdaterat mjukvaran i kameran.
Det jag ogillar med min kamera är att den fokuserar långsamt, seriebildstagningen (både highspeed o den vanliga) resulterar i 90% av tillfällena i bilder där skärpan är antingen framför eller bakom motivet trots att fokuspunkten är satt mitt i nyllet på hunden.

Objektivmässigt så använder jag mest mitt Sigma 70-200/2,8 EX APO HSM DG OS for Canon som även det har några år på nacken. Det är ju inte någon dyrgrip direkt men tillräckligt ljusstarkt för mig.
Jag tycker 10% i fokus verkar alldeles för lågt. Nu vet jag i och för sig inte vilka motiv och förhållanden du fotar i men nog är gamla 7D bättre än så. Kanske är det ditt objektiv som inte riktigt hänger med - och då lär inte byta av kamerahus ge så mycket.

Eller så är det fel på ditt nuvarande kamerahus och då kan förstås ett byte göra underverk.

Slutligen finns ju möjligheten att du inte hanterar prylarna rätt och då hjälper heller inte byte av utrustning - men det skall vi väl inte tro är fallet! :-)

Jag har 5Dmk3 och hade gamla 7D och jag upplever 5:an som ett stort lyft men jag saknar då och då lite bilder per sekund när jag fotar sport med den. Provade som hastigast en kompis nya 7D2 och det är rätt grymt med 10 bilder per sekund så fotar du huvudsakligen springande hundar utomhus tror jag nog nya 7:an kan vara rätt val.
Gammal 2015-04-13, 09:20
fredrikro

Sten-Åke Sändh skrev: Men om Johanna mest ska fota hundsport så...? Om frågan varit "sport" skulle säkert de flesta rekommenderat en 7D MK II eller ...? Hundsport, ställer inte det liknande krav som på "sport" i allmänhet?
.
Visst gör det det. Och därför är det en klar finess med 10 bilder/sek. Plus riktigt bra förljande autofokus. Men det senare har ju 5D III också.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	FZ6A2761-2.jpg
Visningar:	36
Storlek:	106.0 KB
ID:	138012  

Namn:	FZ6A2762-2.jpg
Visningar:	36
Storlek:	105.4 KB
ID:	138013  

Namn:	FZ6A2763-2.jpg
Visningar:	32
Storlek:	105.1 KB
ID:	138014  

Namn:	FZ6A2764-2.jpg
Visningar:	38
Storlek:	105.2 KB
ID:	138015  

Gammal 2015-04-13, 10:30
jeduven

Sten-Åke!

Efter att ha använt 7D i fem år och 7D II i fem månader i praktiskt bruk så kan jag lova dej att skillnaderna mellan de två är mycket större än "marginella"! Så också iso-egenskaperna i praktiken även om DxOs mätning med tillhörande teoretiska beräkningar redovisar något annat.

När det gäller autofokus så är 7D II bättre än 5D III, som jag använt i drygt två år.

Jbergfoto!

När det gäller seg AF så är det enbart fokusmotorn i resp objektiv som är av betydelse för alla Canons EOS-kameror.

Att kolla upp sin utrustning med jämna mellanrum är aldrig fel och det viktigaste är att se till så att kamerahuset står rätt, "är nollat", när det gäller AF. Sen är det bara för resp leverantörs serviceverkstad att se till så att varje objektiv man har är lika rätt "nollat".
Gammal 2015-04-13, 10:52
Frolicc

Jag fotar jättemkt "sport", barn, hundar, cykling, friluftliv, extremsport etc och 5D mark3 har absolut en autofokus som hänger med det mesta. Det är ju en prisskillnad mellan 5D och 7D, vilken har man råd med? 5D'n kommer ge ett kortare skärpedjup om bländare och bildvinkel är samma och är helt klart mer lämpad för porträtt(hundporträtt). 7D'n har mindre sensor och ger lättare och kanske billigare objektiv samt en mycket snabbare serietagningshastighet. Där har du prioriteringsfrågan om du frågar mig.

Både 5D och 7D i senaste versioner har en hel del inställningsmöjligheter för autofokus gällande punktstorlek, punktgruppering samt hur kameran skall reagera på acceleration/inbromsning hos föremålet man fotar. Sen kanske man skall fundera på hur mkt 10 bilder per sekund gör för autofokusen, behöver man verkligen så många bilder? Autofokusen fungerar förmodligen mycket mer exakt om man enbart tar en enda bild, speciellt om föremålet bromsar/accelererar.

Bilden i länken nedan är tagen i en mkt mörk inomhushall där jag hade ISO på max(Tagen med 5D). Maximal bländare på objektivet var endast 5,6 så autfokusen fick jobba i mörker. Dock tog jag bara en bild när jag verkligen ville fånga ögonblicket och skulle säga att minst 90% av bilderna blev skarpa. I de fall som de inte blev skarpa berodde det snarare på att jag som fotograf missat hunden med autofokuspunkten eller glömt avbryta fokuseringen när något agilityhinder kom ivägen.

http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-cont...agdog00026.jpg

Så vad blev kontentan av allt det här egentligen? Jo att en 5D mark 3 är en helt underbar kamera för hundsport! MEN, om du idag har en äldre 7D och du upplever att fokus hamnar fel låter det snarare som att det är fel på grejerna alternativt handhavadefel. Hur ställer du in autofokusen? Har du någon exempelbild som kan illustrera problemet?
Gammal 2015-04-13, 11:25
Sten-Åke Sändh

fredrikro skrev: Visst gör det det. Och därför är det en klar finess med 10 bilder/sek. Plus riktigt bra förljande autofokus. Men det senare har ju 5D III också.
Härliga bilder på "svävande hunden" :-)
Gammal 2015-04-13, 11:38
claeshugo

Eftersom 5d MKIII är ett alternativ:
Jag har ingen erfarenhet av 7D MKII (men däremot 7D) och jag har en 5D MKIII som jag köpte precis när den kom, dvs till maxpris. Skulle jag göra om mitt val så hade det i dagsläget blivit en 7D MKII plus en 6D, dvs bra hus från båda världarna och "nästan" samma pengar.
Gammal 2015-04-13, 11:41
Sten-Åke Sändh

jeduven skrev: Sten-Åke!

Efter att ha använt 7D i fem år och 7D II i fem månader i praktiskt bruk så kan jag lova dej att skillnaderna mellan de två är mycket större än "marginella"! Så också iso-egenskaperna i praktiken även om DxOs mätning med tillhörande teoretiska beräkningar redovisar något annat.

När det gäller autofokus så är 7D II bättre än 5D III, som jag använt i drygt två år.

Jbergfoto!

När det gäller seg AF så är det enbart fokusmotorn i resp objektiv som är av betydelse för alla Canons EOS-kameror.

Att kolla upp sin utrustning med jämna mellanrum är aldrig fel och det viktigaste är att se till så att kamerahuset står rätt, "är nollat", när det gäller AF. Sen är det bara för resp leverantörs serviceverkstad att se till så att varje objektiv man har är lika rätt "nollat".
Jag tror dig verkligen om att mycket väl kunna avgöra fördelarna med en uppgradering från7D till 7D MK II Leif, det skulle jag aldrig drömma om att ha några synpunkter på. En del funktioner och prestanda är säkert klart bättre (fattas bara!) och märks tydligt men åter annat har det inte hänt ett skit med, men så är det ju vad man än köper även om Canon tagit väldigt lång tid på sig att uppgradera 7D. fem års långa produktcykler är väl nästan ett rekord för en entusiastmodell idag och det kan ju bero på att 7D var en så pass lyckad modell när den lanserades 2009 att den ändå länge höll ställningarna och sålde bra. Av det skälet kanske faktiskt 7D är tillräckligt bra för Johanna i det hon ska ha kameran till. Varför då köpa ett nytt hus om man inte behöver. Då är det ju mycket smartare att lägga pengarna på ett snabbare och kanske även optiskt bättre objektiv än hon har.

Men frågan är om det verkligen är bara kamerahuset det är fel på när det gäller Johannas fokusproblem och det är vi ju egentligen ganska överens om. Om huset visar sig någorlunda OK, så är det förmodligen billigast att köpa ett av Canons 70-200mm objektiv istället för ett nytt hus. Annars handlar det ju om rätt mycket pengar om allt ska bytas.
Gammal 2015-04-13, 12:52
Jbergfoto

jeduven skrev: Sten-Åke!

Jbergfoto!

Hej Leif! Tack för ditt svar, det är ju kanske värt att undersöka. Borde jag alltså skicka in min kamera till Canon och objektivet till Sigma eller "nollas" dem tillsammans? Jag får mejla runt om prisuppgifter, blir det för dyrt så köper jag ju hellre 7D II:an än att reparera och greja med den gamla.

Mvh Johanna
Gammal 2015-04-13, 13:27
AFJ

Jbergfoto skrev: Hej Leif! Tack för ditt svar, det är ju kanske värt att undersöka. Borde jag alltså skicka in min kamera till Canon och objektivet till Sigma eller "nollas" dem tillsammans? Jag får mejla runt om prisuppgifter, blir det för dyrt så köper jag ju hellre 7D II:an än att reparera och greja med den gamla.

Mvh Johanna
Innan du skickar in något så borde du väl först försöka ringa in problemet.

Börja med att fotografera stillasittande motiv. Funkar AF korrekt då så är det ingen mening med att skicka in något. Då handlar det mer om att jobba med inställningarna för AF.

Skulle du däremot inte få korrekt AF på stilla motiv, ja då kan det finnas orsak att fundera över att skicka in prylarna för justering. Gissar dock att det blir relativt dyrt eftersom garantier sannolikt är utgångna.
Gammal 2015-04-13, 15:51
jeduven

Jbergfoto skrev: Hej Leif! Tack för ditt svar, det är ju kanske värt att undersöka. Borde jag alltså skicka in min kamera till Canon och objektivet till Sigma eller "nollas" dem tillsammans? Jag får mejla runt om prisuppgifter, blir det för dyrt så köper jag ju hellre 7D II:an än att reparera och greja med den gamla.

Mvh Johanna
Ingen dum idé!

Kolla dock enbart med auktoriserade verkstäder för kamera resp objektiv. T.ex. RCC i Mölndal, Göteborg, för kameran och Tura för sigmaobjektivet. Börja i.s.f. med kameran så att den är ok innan du ev behöver skickar kamera och objektiv till Tura för objektivjustering med anvisning om att kameran får absolut inte justeras igen på något vis!.

Det är dock enkelt att kolla själv hur bra kamera och objektiv fungerar tillsammans genom att jämföra den kontrastdetekterande autofokusen i LiveView med den vanliga autofokusen. Sätt kameran på stativ och välj ett fotoavstånd på ca 10 m för telet på 200 mm. Ca 2,5 m för ett objektiv på 50 mm o.s.v. Gör helst detta utomhus på ett enkelt stilla motiv utan motljus, med ev sol i ryggen alltså. Fokusera först med LiveView och kontrast-af. Sedan, utan att ändra något på objektivet, som vanligt med one shot af samtidigt som du kollar om fokusringen på objektivet rör sej åt nåt håll. Är fokusringen stilla så fungerar kameran och objektivet bra tillsammans. Du kan naturligtvis ta en bild för varje fokusering och fingranska i datorn också. Prova gärna zoomen på både längsta och kortaste brännvidd.

Detta test säger dock inget om hur bra kamera respektive objektivet är "nollade" utan det kan faktiskt vara så att kamerans fel kompenseras bort av objektivets fel så att allt verkar perfekt. Med ett annat objektiv kan kamerans fel och objektivets fel adderas så det blir helt galet.

När du sen vet att grejorna fungerar bra tillsammans så är det bara att öva, öva och öva med följande fokus och dess olika möjligheter på rörliga motiv :-)
Gammal 2015-04-13, 17:05
nivas

Min erfarenhet med 5 års användande av "gamla sjuan" är att kameran ibland lyckas att tänka fel när den ska fokusera, både med servo och one shot. Även om man får en indikering i sökaren på ett visst objekt så är det inte säkert att det är 100% fokus just där. Detta konstaterat med två olika hus.

7DmkII lyckas mycket bättre med detta. Jag har kört ungefär samma Sigmazoom som du har i en sporthall med dåligt ljus och det mesta i fokusväg satt väldigt bra.
I mycket kan man säga att det verkligen är samma kamera som mkI, men där allt fungerar märkbart bättre.
Gammal 2015-04-13, 17:25
Bengf

Ja TS har fått många bra svar, vad jag tänker på är att 7D trots allt kom vid en tidpunkt där det fortfarande fans mera att göra vad gäller lågljusegenskaper, bland annat jpegmodulen var väl inte helt hundra + en del bandningsproblem enligt dom rapporter som kom efter en tid. sedan var det så att efter iso 400 så var 7D i kapp D7000 vad gäller DR.

Det gick väldigt fort där ett tag med 40D som snart ersattes av 50D med 15Mp, ja det gick lite fort så snart kom 7D som skulle ha kommit i stället för 50D, för Canonfolket hade stora förväntningar på 50D som inte riktigt höll hela vägen. 40D och 50D var bra kameror på många sätt och vis ändå, Så ankomsten av 7D blev väl förlösande med sin då på den tiden stora pixelmängd och 8b/sekund ( årets nya D7200 ligger kvar vid 6b/sek )

Tänker man några år framåt så håller nog 7DMKII betydligt bättre ställningarna kan jag tänka mig, en sådan sak som autofokus vid filmning, skall bara en modern kamera ha och det har 7DMKII. det blir fina filmer på hundarna det.

//Bengt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.

Elinchrom ELB 500 TTL