Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Skärpedjup vid olika brännvidder, avstånd och bländarööpningar

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2015-08-31, 07:45
andreas1972

Fråga Skärpedjup vid olika brännvidder, avstånd och bländarööpningar
Hej!

Jag håller på och lär mig fotografera nu och undrar om det finns någon "enkel formel" eller tabell jag kan använda för att få ett hum om ungefärligt skärpedjup vid olika brännvidder, avstånd och bländaröppningar?

Typ:
70 mm på 2 meters håll vid 2.8
70 mm på 5 meters håll vid 2.8
70 mm på 10 meters håll vid 2.8
70 mm på 2 meters håll vid 5.6
70 mm på 5 meters håll vid 5.6
70 mm på 10 meters håll vid 5.6
85 mm på 2 meters håll vid 2.8
85 mm på 5 meters håll vid 2.8
85 mm på 10 meters håll vid 2.8
etc.

Det borde väl gå att beräkna detta? eller handlar det bara om trial and error tills det sitter i bakhuvudet?

Jag är tacksam för alla svar

/Andreas
Gammal 2015-08-31, 07:50
erro.se

Det du söker är en "DOF calculator". Googla så hittar du. Det finns även "camera simulators" som låter dig visuellt jämföra.
Gammal 2015-08-31, 08:18
vaktmästaren

Det finns även appar på Internätet att ladda hem.
Gammal 2015-08-31, 11:10
Frolicc

Är du lagt åt det beräknande hållet så är det ju helt klart bäst för förståelsen att skapa ett excelblad som räknar ut oskärpecirklarna som funktion av bländare, brännvidd samt avstånd till bakgrund och till objektet man fokuserar på.

Skärpedjup är ju lite mer ett flytande begrepp eftersom bilden bara är helt skarp i ett plan.
Gammal 2015-08-31, 11:51
cls

Som sagt, det finns olika appar och onlineberäkningar att välja mellan. Vill du göra en egen (i Excel eller på annat sätt) så finns en schysst sammanställning av diverse formler etc. på den engelska wikipediasidan. Ha bara i bakhuvudet att även om det vimlar av till synes exakta formler och beräkningsresultat med många decimaler så är det lite si och så med den absoluta sanningen – vad som upplevs som ”tillräckligt skarpt” är dels subjektivt (från person till person), dels starkt beroende av hur stor den slutliga bilden är och på vilket håll man ser den (från situation till situation). Därför är det nog vettigt att kombinera teoretiska räkneövningar med en hel del praktiskt experimenterande.
Gammal 2015-08-31, 13:18
joakim d

Som nämnts finns det appar och liknande och de fungerar säkert utmärkt men om du kör digitalt så skulle jag nog mer rekommendera att du iställer när du är ute och fotar tar samma bild med olika bländare och sedan framför datorn granskar hur bländaren påverkat skärpedjupet (och bildens innehåll).
Gammal 2015-08-31, 14:10
eskil23

Finns det inte nomogram för skärpedjup? Den enda jag har hittat hittills är den här, men den är ganska otydlig.
Gammal 2015-08-31, 15:38
froderberg
Administratör

Det viktiga är att förstå mekanismerna.

Att kortare avstånd ger kortare skärpedjup.
Att större bländare ger skärpedjup.
Att samma avbildningsskala ger samma skärpedjup oavsett brännvidd.

Det finns som sagt olika hjälpmedel om du någon gång behöver räkna ut skärpedjupet. Då ska du veta att skärpedjup handlar om "tillräckligt skarpt". Det är individuellt hur mycket oskärpa man accepterar.

Det finns mycket annat att lära sig, så fastna inte i den här tekniken.
Gammal 2015-09-01, 07:27
A.Dent

Om du vill göra tabeller så kan du göra det här och skriva ut.
http://www.dofmaster.com/doftable.html

Även storleken på sensorn som påverkar avbildningsskalan som styr DOF.
Gammal 2015-09-03, 08:01
andreas1972

Tummen upp Tack!
Stort tack för alla tips och råd! Jag har verkligen fått svar på min fråga och mer därtill :-)
Imponerande vilken kunskap som finns i forumet.
Gammal 2015-09-10, 18:27
Dennis_foto

Objektiven i Zeiss Batis-serien har en liten OLED-display på sig som bl a kan visa aktuellt fokusavstånd samt skärpedjup.

Tycker verkligen att om Zeiss kan visa det på ett objektiv så borde kameratillverkarna kunna visa dessa uppgifter på skärm eller i EVF. De har ju tillgång till informationen för att räkna ut detta.

Jag skulle i alla fall uppskatta en sådan finess.
Gammal 2015-09-10, 20:02
Mwd

Skippa appar mm.
Tag fler bilder med olika linser, olika brännvidder, olika bländare.
Studera dina bilder kritiskt.
Då lär du dig själv vad du får för olika resultat, vad som passar dig och vad du vill uppnå.
Du kan inte ta fram en tabell så fort du går förbi en fin blomma eller fin vy ute i naturen.
Bättre att det sitter i ryggmärgen, då slipper du missa bra bilder.

M.a.o..sitt inte och läs på nätet..fotta i stället!!

Bara mina synpunkter så här på kvällen :-)

Lycka till.

// Mats W
Gammal 2015-09-10, 20:32
afe

Dennis_foto skrev: Objektiven i Zeiss Batis-serien har en liten OLED-display på sig som bl a kan visa aktuellt fokusavstånd samt skärpedjup.

Tycker verkligen att om Zeiss kan visa det på ett objektiv så borde kameratillverkarna kunna visa dessa uppgifter på skärm eller i EVF. De har ju tillgång till informationen för att räkna ut detta.

Jag skulle i alla fall uppskatta en sådan finess.
Fuji visar en skärpedjupsskala i sökaren på sina kameror - mycket användbart.
Gammal 2015-09-10, 20:47
froderberg
Administratör

afe skrev: Fuji visar en skärpedjupsskala i sökaren på sina kameror - mycket användbart.
Har dock hört att skärpedjupsskalan på deras objektiv och den i sökaren följer olika standarder och därför ger olika avstånd.
Gammal 2015-09-10, 20:55
afe

froderberg skrev: Har dock hört att skärpedjupsskalan på deras objektiv och den i sökaren följer olika standarder och därför ger olika avstånd.
Det är mycket möjligt, men det går ändå att använda som något slags riktvärde tycker jag.
Besvara

Bokmärken

Taggar
avstånd , bländaröppning , skärpedjup

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.

B+W Filter