Annons

Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Nikon - kameror , objektiv, tillbehör > Har autofokus blivit smartare senaste 10 åren? När blev den "bra", vilket hus?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-10-04, 21:25
PMD

PutteMacGuff skrev: Fråga: Vad har du för monsterkamera som hanterar så höga ISO-tal?
Om jag går över ISO 640 så blir bilden nästan oanvändbar även om den skulle varit skarp!
Zooma inte in för mycket när du tittar på bilden på datorskärmen, för då ser i stort sett alla bilder från alla kameror ut som något som katten har släpat hem.
Gammal 2018-10-05, 07:53
Mas71

PMD skrev: Zooma inte in för mycket när du tittar på bilden på datorskärmen, för då ser i stort sett alla bilder från alla kameror ut som något som katten har släpat hem.
Jag satt också och tänkte på detta, om du går över 100% zoom så ser bilderna "dåliga" ut oavsett. Just en D300 har smärtgränsen runt ISO 1600 men med lite brusreducering och kärlek så är bilden helt OK.
Gammal 2018-10-05, 08:25
PutteMacGuff

PMD skrev: Zooma inte in för mycket när du tittar på bilden på datorskärmen, för då ser i stort sett alla bilder från alla kameror ut som något som katten har släpat hem.
Det här är en väldigt intressant input :)
När jag tittar på kameradisplayer så ser ALLA bilder perfekta ut.
När jag snabbgranskar dom i datorn ser dom flesta okej ut.
Men först när jag börjar zooma så syns det vilka bilder som är ur fokus.
Gammal 2018-10-05, 08:37
PutteMacGuff

Grevture skrev: Det handlar nog också om olika förväntningar på bildresultat, men när jag fotograferar den typen av uppdrag handlar det i huvudsak om en D3s.

En D300 skulle jag inte tveka en sekund att köra på ISO 1600 om ljuset kräver det. Sedan skulle jag kunna tänka mig att använda ISO 3200, men då får jag lägga mer jobb på efterbearbetingen.
Oj!
Jag kanske helt enkelt måste våga börja lite på min kamera lite mer och testa auto ISO osv :)

Någon gång ska jag pröva att använda A, S och P också hittills har jag bara använt M (det var vad jag lärde mig med min D70s samt att fokusera själv).

Har svårt att ta till mig av automatiserade system.

Gillar att göra saker själv då jag oftast får bäste resultat då.
Gammal 2018-10-05, 11:05
Grevture
Administratör

PutteMacGuff skrev: Oj!
Jag kanske helt enkelt måste våga börja lite på min kamera lite mer och testa auto ISO osv :)

Någon gång ska jag pröva att använda A, S och P också hittills har jag bara använt M (det var vad jag lärde mig med min D70s samt att fokusera själv).

Tänk på att samma sak gäller A, S och P som autofokus - det är automatik som efter bästa förmåga försöker hjälpa till. Men den kan bli lurad (t.ex. av motljus eller snö på marken om vi pratar om exponeringsautomatik) och skall man få nytta av automatiken gäller det att träna på att använda den, upptäcka när den funkar bra, och när den funkar sämre och i det senare fallet, hur den bli lurad och av vad :-)

Det är ofta värt arbetet med att lära sig automatiken, både autofokus och exponeringsautomatik är så bra numera att den i många situationer gör ett bättre jobb än man själv gör (hinner göra). Jag har ju fotat ända sedan 1980-talet innan vi hade autofokus och när exponeringsautomatiken tog sina första stapplande steg, och man får verkligen mycket fler lyckade bilder idag om man vågar lita lite på automatiken (och tränat på hur den funkar).
Gammal 2018-10-05, 13:15
millgard

Du fick ju inte bästa resultat?

;)
Gammal 2018-10-05, 13:20
ErlandH

PutteMacGuff skrev: Har svårt att ta till mig av automatiserade system.

Det kan man tro, speciellt om man inte har provat de automatiserade systemen.

I verkligheten är moderna kameror så avancerade att de nästan alltid fattar snabbare och bättre beslut än vi människor. Dvs de automatiska systemen ger fler rättexponerade och rättfokuserade bilder, så länge man ger dem rätt förutsättningar.
Gammal 2018-10-05, 23:17
dumbo

När man kan ställa hur auto-ISO ska funka (tex sätta maxtak) så är det ganska användbart i många situationer. Ska man fotografera människor, som du beskriver, på mässor eller liknande så kan det vara vettigt att sätta slutartiden till 1/200 (i S-läget) eller något sådant. Sedan man man sätta auto-ISO att gå upp till max ISO1600 eller något sådant och låta kameran göra resten. Vill man även ta kontrollen över skärpedjupet så kan man använda M-läget och ställa både tid och bländare. Kameran kommer så att sköta exponeringen genom att ändra ISO-talet.

Som någon annan skrev handlar det mycket om vad man har för förväntningar på bilderna åxå. Jag skulle utan att blinka använda en D300 på ISO1600 och även ISO3200 om det verkligen behövdes. ISO6400 är kanske lite väl optimistiskt men även det funkar för mindre bildstorlekar.
Även min gamla D70 gav helt okej resultat på ISO1600, faktiskt, och när jag fotade (som publik) på en inomhuskonsert en gång "pressade" jag bilderna till ISO3200 men "okej" resultat.
Visst blir det färre detaljer än på låga ISO-tal men om alternativet är en suddig bild pga för lång slutartid tycker jag inte att valet är så svårt.

Jag tror inte att du skulle vinna så mycket vad gäller AF-prestandan på det stora hela genom att uppgradera kameran. AF-systemet i D300 är, som sagt, fortfarande riktigt kompetent. Skulle du skaffa tex en D7200 skulle AF-systemet fokusera ner till ett steg svagare ljus, vilket såklart ökar träffsäkerheten i svagare ljus litegrann men frågan är om det är värt det. Sedan är ju D7200 såklart bättre på många andra saker åxå men... Det är nog, hur som helst, D7200 eller D750 (i grunden samma AF-system) som du behöver kolla på om du alls ska få någon skillnad vad gäller AF-systemet.
Jag har både en D300 och en D750 och visst är D750 vassare, särskilt när det är riktigt, riktigt mörkt (tex landskapsfoto när solen gått ner för ett par timmar sedan), men jag skulle inte uppgradera bara för autofokusens skull.

Och som svar på din fråga om "När blev autofokusen bra?" så skulle jag, utifrån min personliga erfarenhet, säga att det blev den just på D300. :-)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.

Elinchrom ELB 500 TTL