Annons
Gammal 2008-06-25, 10:07
DaCheeseMan

Du kan också göra så att du tar "en" bild i RAW-format. Och sedan vid din dator drar lite i reglarna och sparar ner 3 alt. 5 bilder med olika exponeringar.
Kan rekommendera Photomatix. Det tycker jag är rätt bra program att fixa till sina HDR bilder i.
Gammal 2008-06-25, 10:09
avslutad120828

Kolla gärna in mitt album "HDR med Leksandstema"...samtliga bilder där är gjorda utifrån en enda (hyfsat) korrekt exponerad RAW-bild.

I konverteraren tar jag fram tre bilder, en som är -2.0, en som är 0.0 och en som är +2.0. Dessa sparas till jpeg-filer innan de slutligen sammanfogas till en HDR-bild.

Har testat ibland att ta tre, kanske fem RAW-bilder...men just nu känns det som att en RAW-fil räcker att jobba med för min del. Blir nöjd med resultatet i vilket fall och har tröttnat på att leta brus och skärpa in i förbannelse.

Lycka till!
Gammal 2008-06-25, 11:27
Guztav

Jag har faktiskt testat att göra hdrs av en raw bild, och jag har gjort det med tre bilder med -2,0, 0,0 och +2,0

Jag tycker inte resultatet har blivit så bra, vad gör jag för fel? Ändrar ni mer än bara exponeringen? Jag använder camera raw i photoshop.
Gammal 2008-06-25, 11:53
marooned

Resultatet blir ung samma som när du ändrar under "shadow/highlight". Drar du upp shadows så får du massvis med brus i skuggpartier.

En äkta HDR bild med 5 exponeringar är oftast helt brusfri, men det är inte alltid man har möjlighet att ta sådana bilder.
Gammal 2008-06-25, 12:01
Guztav

Alltså, då man gör en HDR bild i photomatix så blir den på ett visst sätt. Men när man ska spara den så måste man köra tone mapping som jag fattar det. När jag gör det blir inte bilden alls lika bra. Kan man inte spara den första bilden som blir?
Gammal 2008-06-25, 12:17
avslutad120828

Du ska väl kunna spara bilden som den är när du sammanfogat de olika exponeringarna och få t.ex. en 16-bitars TIF.

Rekommenderar dock tonemappingen iallafall, men dra inte så hårt i reglagen. Spara sedan bilden som vanligt, dra in den i valfritt redigeringsprogram och smäll på massor med kontrast, då händer det grejer... :)
Gammal 2008-06-25, 12:31
Guztav

Nu hände det grejer, lite kontrast och lite andra spakdragningar. Nu ser det ju nästan ut som en hdr. :-)
Gammal 2008-06-25, 12:39
tannler

Grattis - på väg in i ljuset. Stå på Dig, ge f-n i genvägarna - gör rätt i stället.

HDRI behöver tonomfånget från minst tre olika exponeringar för att komma till sin rätt. Visst går det att "krama en RAW", men det är som att sätta en folka-motor i en Porsche - det går, men inte f-n blir det bra.
Gammal 2008-06-25, 12:55
avslutad120828

Härligt att höra! Bara att kriga på, snart är du framme (om man nu någonsin blir det...haha...)

Kör hårt, och du...posta exempel sen så man får kika!
Gammal 2008-06-25, 16:03
Guztav

Ja, den här är ju då tagen från en enskild raw fil, enbart för test.

Efter behandlingen i photomatix såg bilden nästan normal ut, men efter lite dra i spakar i camera raw så blev det såhär... Inte bäst, men man ska väl börja någerst...

http://www.guztav.se/share/HDR-forsok-Guztav.jpg
Gammal 2008-06-25, 21:56
avslutad120828

Bra gjort där tycker jag. Ser inte för överdrivet ut. Fina jämna färger...! Bara att fortsätta så...!
Gammal 2009-01-17, 18:41
Wickman

Glad HDR Hur göra med RAW?
Hej! Jag har just fått upp ögonen för HDR tekniken. Fantastiskt vackra bilder!!
Var ute och fotade ca 250 exponeringar igår , med minst 3 olika exponeringar på varje motiv. Fotade alla i RAW (Canon)

Har skaffat Photomatrix Pro , och provade att lägga in 3 RAW filer direkt , men se det gick inte...... såg för djävligt ut..
Däremot samma bilder i JPG , gick hur bra som helst.
Vad gjorde jag för fel? Måste RAW filerna behandlas först?

Jag har Elements 7,0 , Photomatrix Pro , Picasa , EOS Proffesional.

Hur gör jag för att det ska bli rätt.

(Kan tillägga att den jag gjorde med JPG filerna blev riktigt bra , min första HDR)

Mvh Daniel
Gammal 2009-01-17, 18:51
Tonyeagle

Wickman skrev: Hej! Jag har just fått upp ögonen för HDR tekniken. Fantastiskt vackra bilder!!
Var ute och fotade ca 250 exponeringar igår , med minst 3 olika exponeringar på varje motiv. Fotade alla i RAW (Canon)

Har skaffat Photomatrix Pro , och provade att lägga in 3 RAW filer direkt , men se det gick inte...... såg för djävligt ut..
Däremot samma bilder i JPG , gick hur bra som helst.
Vad gjorde jag för fel? Måste RAW filerna behandlas först?

Jag har Elements 7,0 , Photomatrix Pro , Picasa , EOS Proffesional.

Hur gör jag för att det ska bli rätt.

(Kan tillägga att den jag gjorde med JPG filerna blev riktigt bra , min första HDR)

Mvh Daniel
För bästa resultat i Photomatrix ska du öppna rawbilden i t.ex DPP och sedan spara som tiff - 16bitar.
Gammal 2009-01-18, 17:02
wfrank

Eller så ser du till att ditt OS har drivrutiner för din Canons RAW-filer (RAW kan variera från Canon till Canon). När jag körde Photomatix första gången i våras när 450D var ny fanns dom inte ens färdiga (drivrutinerna alltså). I Photomatix blev allt rosa då, den tolkade RAW-filerna fel helt enkelt. Sen hittade jag drivrutiner och allt blev som det skulle. Photomatix har ju fördelen att kunna köra batchjobb när du tagit många bilder. Så omvägen via TIF skulle inte jag ta. :-)

EDIT: hmm, tänker jag en gång till så kanske det var så att Photomatix inte hunnit börja stödja RAW för 450D, kanske var det på deras site jag hämtade nåt. Ursäkta förvirringen.
Gammal 2009-03-26, 13:57
Tennisspionen

Hdr
Hej!

Jag har lite frågetecken vad gäller det här med HDR. Den uppfattning jag fått är att bilden skall bli mer detaljrik genom möjligheten till olika exponeringar av olika punkter i bilden. När jag läst så föreslås dock ett fast bländartal med 5-7 bilder som sedan slås tillsammans. Borde inte bilderna bli identiskt exponerade då vilket ej ger någon mer "omfattningsrik" exponering?
Besvara

Bokmärken

Taggar
exponering , hdr , nikon d90

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:50.

Elinchrom ELB 500 TTL