Gammal 2011-04-14, 07:32
elbe

TiLi skrev: Tack för tipsen, ska prova allt så fort vädret tillåter! Bifogade ett exempel här under, den är inte bearbetad på något vis, såhär såg den ut direkt från kameran. Lite överdriven då men så ni förstår ungefär hur bilderna blir ibland.

Kamera: Canon EOS 550D
Bländartal: F/5.6
Exponeringstid: 1/200 sek
ISO-hastighet: ISO-400
Exponeringsbias: +3 steg
Brännvidd: 300mm
Blixt: Ingen blixt
Det är lite för lång tid och onödigt mycket exponeringskompensation tycker jag. Sen har AF väldigt svårt att jobba i starkt motljus och mot reflekterande ytor och i det här fallet har du råkat ut för både och verkar det som. Detta tillsammans med den ljusöverstrålning som finns runt fågeln så är det nog i stort sett hopplöst att få en skarp bild i 100% förstoring.
Gammal 2011-04-14, 18:50
TiLi

Tanken med den bilden var att den är ju överdriven, det visste jag när jag tog den. Jag överdrev för att man enklare skulle se vad som sker med mina bilder. Jag har aldrig räknat med att få kanonbilder i 100% =) Men det var många bra tips som kom in i alla fall så tackar så mycket för det! Har mycket att testa nu, sen får man ju finjustera lite med tiden. Men hoppas att jag hittat nåt som kan funka nu till våren när det är lite högsäsong!

Såg att någon prata om fokusen också, som jag sa tidigare ser inte någon del i bilden alls vara i fokus. Visst jag hade kanske lite för långsam slutartid, men samtidigt med stativ. Tog på en fågel som satt stilla också men även där verkade ingen del av bilden vara i fokus direkt. Men det har väl med ljuset att göra, solen stog rätt högt och det är möjligt att det blev lite av motljus där. Tyvärr kan vi inte bestämma vart vi vill ha fåglarna. =P
Besvara

Bokmärken

Taggar
exponering , fåglar

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.