Gammal 2011-08-17, 15:08
VeraVardig

Analog dubbelexponering
Sprocket Rocket

Jag är inne på min andra filmrulle och jag dubbelexponerar och multiexponerar för fullt.

Min undran är hur den första exponeringen reagerar på efterföljande exponeringar.
Färgfilm i tanken.

Framkallningsprocessen: Kan den påverka och i så fall hur?

NOOB-frågor, jag vet! Men kul är det!
Jag gillar utförliga svar och gärna lite för mycket info! Fackspråk förklaras som för ett barn!

Tack på förhand!

Analog brud i digital förpackning.
Gammal 2011-08-17, 16:20
StaffanW

VeraVardig skrev: Min undran är hur den första exponeringen reagerar på efterföljande exponeringar.
Den påverkar ingenting speciellt. Det är den totala mängden ljus som ger den slutgiltiga bilden.

Med andra ord spelar det tex ingen roll vilken av två bilder du tar först, det blir samma slutresultat.
Gammal 2011-08-17, 16:41
Erik Petersson

Hej,

här kommer exempel på multiexponeringar från fotografen Jacob Felländer. Han exponerar negativen rätt många gånger.

http://www.jacobfellander.com/i_want...ose_to_you.php
Gammal 2011-08-18, 14:32
VeraVardig

Erik Petersson skrev: Hej,

här kommer exempel på multiexponeringar från fotografen Jacob Felländer. Han exponerar negativen rätt många gånger.

http://www.jacobfellander.com/i_want...ose_to_you.php
Jo, den fotografen känner man till!
Så, en exponering, när det gäller färg t ex, är permanent? Jag fnurlar på hur färger "blandas". Om jag tar 1:a exp på en gul yta och 2:a exp på en blå, blir det grönt då?

Jag måste skriva ner sådana här saker... jag har en tendens att tänka på slutresultatet utan stegen dit.

Jag har enbart jobbat med s/v analogt förrut.
Gammal 2011-08-18, 15:46
Erik Petersson

Hej,

jag vet inte hur färgerna samverkar. Framförallt blir det överexponerat och då drar färgerna iväg åt olika håll. Olika filmer reagerar väl på olika sätt. Man kan ju också förändra färgbalansen i efterhand vid scanningen eller kopieringen.
Besvara

Bokmärken

Taggar
analog , exponering , framkalla , färg

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.