Annons
Gammal 2016-12-29, 03:06
AFJ

PMD skrev: Nu ska vi inte "lura" nån som är ny på det här med fotografering. Det finns bara två saker som påverkar exponeringen: bländare och slutartid.
Tack för korrigeringen.
Gammal 2016-12-30, 06:50
Deeznts

Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden. Ni med Nikon. Är alla modeller lika känsliga ?
Även på 1" och f 1.8 så blinkar den att ljuset är för svagt.
Men med tanke på slutartiden så blir ju bilden ändå väldigt ljus.

Bara jag lär mig att ställa den rätt så blir jag nöjd. Men som sagt, stör mig ändå på det eviga blinkandet.
Gammal 2016-12-30, 09:12
AFJ

Deeznts skrev: Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden. Ni med Nikon. Är alla modeller lika känsliga ?

Bara jag lär mig att ställa den rätt så blir jag nöjd. Men som sagt, stör mig ändå på det eviga blinkandet.
Jag har inte Nikon men jag tror att den varning du får egentligen inte handlar om att bilden kommer att bli för mörk utan om att slutartiden blir så lång och att du därmed riskerar att få oskärpa på grund av kameraskak. Om du har ett objektiv som är 50 mm så brukar en grundregel vara att du skall ha en slutartid som är kortare än ca 1/50 (jag skulle nog vilja ha 1/100 eller kortare eftersom jag är darrig).

Jag har Canon och på en del av mina kameror kommer det upp en symbol i form av en hand som visar på att jag riskerar att få kameraskak.

Kanske finns det möjlighet att slå av varningen, det får någon med Nikon svara på, men jag tycker ändå att du bör fundera på varför du får varningen. Fotar du med stativ och stilla motiv, ja då kan du förstås ignorera varningen. Fotar du därmed handhållet finns det nog anledning att ta den på visst allvar. Att t ex fota handhållet med en slutartid på 1 sekund är näst intill omöjligt. Om motivet dessutom är rörligt måste du ta det med i beräkningen också.

Alla kameror, oavsett Nikon eller andra märken, fungerar under samma grundregler.

PS. Om din kamera har möjlighet att sätta ISO i läget "Auto" så kan du prova det. Om du då fotar i A-läget så bör du slippa varningen i de allra flesta "normala" ljusförhållanden.
Gammal 2016-12-30, 11:40
hbengtsson

Deeznts skrev: Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden. Ni med Nikon. Är alla modeller lika känsliga ?

D3100 är en instegskamera och förmodligen framtagen för att ge hint och tips på en väldigt övergripande nivå. Jag kan tänka mig att ljusmätaren och algoritmerna lämnar en hel del att önska och då blir det nog så här.

Googlar du "Nikon d3100 warnings" så får du som första träffar lite mer koll på hur läget är.

Det som direkt kan konstateras är att

1) det inte är något fel på kameran
2) du inte är ensam
3) det går inte att stänga av

Alla modeller? Nej, kika efter en semipro-modell så lär du sannolikt slippa sådant tjafs :-)
Gammal 2016-12-30, 12:02
Deeznts

Stort tack för svaren. Börjar redan bli sugen på att uppgradera mig. Funderar på en D610. Men jag ska försöka hålla mig ett tag till.
Gammal 2016-12-30, 12:29
PMD

Deeznts skrev: Även om varningen inte spelar så stor roll. Så stör jag mig ändå på att "?" på displayen blinkar hela tiden.

Om enbart "?" blinkar så betyder det
"Error occurred updating firmware for optional flash unit. Contact Nikon-authorized service representative."
(Enligt kameramanualen: http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manu..._ENnoprint.pdf)

Har du en lös blixt monterad?

Är det någon mer symbol än "?" som blinkar?
Gammal 2016-12-30, 12:36
PMD

AFJ skrev: Om din kamera har möjlighet att sätta ISO i läget "Auto" så kan du prova det. Om du då fotar i A-läget så bör du slippa varningen i de allra flesta "normala" ljusförhållanden.
Enligt manualen för D3100 (se länk i föregående inlägg), sidan 71, så ställer man ISO genom att
  1. trycka på "i"-knappen på kamerans baksida, nere till vänster
  2. bläddra med upp- eller nerpiltangenten till ISO-inställnignen. Tryck sen på OK-knappen.
  3. bläddra till önskat ISO-värde och tryck på OK.

Det tycks dock vara så att Auto-ISO bara finns tillgängligt i Auto-exponeringsläget och i något av "Scene modes", om jag har tolkat manualen rätt.
Gammal 2016-12-30, 13:35
Deeznts

PMD skrev: Om enbart "?" blinkar så betyder det
"Error occurred updating firmware for optional flash unit. Contact Nikon-authorized service representative."
(Enligt kameramanualen: http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manu..._ENnoprint.pdf)

Har du en lös blixt monterad?

Är det någon mer symbol än "?" som blinkar?
Nix. Ingen lös blixt. Inget annat som blinkar. Den är väl lite känslig som tidigare sagts. Den försöker hjälpa mig på traven. Jag får leva med det tills jag uppgraderar mig.
Gammal 2016-12-30, 14:13
PMD

Det låter ju som att kameran är trasig om den varnar för misslyckad blixtuppdatering trots att du inte använder en extern blixt.
Besvara

Bokmärken

Taggar
exponering , ljus , mörk

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:26.