Gammal 2018-12-27, 12:11
Flash Gordon

Jag har kört Samtliga Canon 5D som funnits oftast med objektiv som har stabilisering men men också objektiv som 85/12 som saknar det.

För Fuji har jag både objektiv med cirka 5,5 stegs stabilisering och några små fasta objektiv som saknar det.

Fuji X-H1 var min första kamera som har IBIS. Efter fotat någon vecka var jag helt såld. Jag kommer inte uppgradera någon av mina Fujis förrän det kommer en ny kamera med IBIS.

IBIS hjälper både objektiv med stabilisering fast givetvis ändå mer på fasta objektiv som saknar det. Nu har jag 5,5 stegs stabilisering på samtliga mina Fuji objektiv.

Det tycker åtminstone jag gör dem mycket mer användbara. Här kan man tala om praktisk nytta.

Det lär komma en Canon R med IBIS enligt Canon Rumors. Jag skulle kunna tänka mig att eventuellt uppgradera min 5D MIV till en sådan.
Gammal 2018-12-27, 13:03
gamleJ

Hur ser inställningarna för af ut? Är det som i 5dsr med olika scenarier som kan justeras/trimmas efter behov eller är det enklare upplägg som i 6dmk2?
Gammal 2018-12-27, 13:11
gamleJ

Flash Gordon skrev: Jag har kört Samtliga Canon 5D som funnits oftast med objektiv som har stabilisering men men också objektiv som 85/12 som saknar det.

För Fuji har jag både objektiv med cirka 5,5 stegs stabilisering och några små fasta objektiv som saknar det.

Fuji X-H1 var min första kamera som har IBIS. Efter fotat någon vecka var jag helt såld. Jag kommer inte uppgradera någon av mina Fujis förrän det kommer en ny kamera med IBIS.

IBIS hjälper både objektiv med stabilisering fast givetvis ändå mer på fasta objektiv som saknar det. Nu har jag 5,5 stegs stabilisering på samtliga mina Fuji objektiv.

Det tycker åtminstone jag gör dem mycket mer användbara. Här kan man tala om praktisk nytta.

Det lär komma en Canon R med IBIS enligt Canon Rumors. Jag skulle kunna tänka mig att eventuellt uppgradera min 5D MIV till en sådan.
Så är det definitivt. Avsaknaden av ibis är eos r:s stora brist. Måste in och läsa på Canon rumor. De har pratat om en 75mp eos r utan ibis tidigare men kanske har Canon insett att många ratar deras produkt om de inte har med den funktionen.
Gammal 2018-12-27, 13:49
Marteric

Någon som har praktisk erfarenhet och kan dela med sig av skillnaden i AF-C jämfört med 5D3 vid fotografering av "blandad sport" (främst motorsport)?
Gammal 2018-12-27, 14:07
PMD

gamleJ skrev: Avsaknaden av ibis är eos r:s stora brist.
Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).

Om det nu kommer en IBIS-försedd EOS R-kamera så lär det väl dröja ett tag, och risken är att den hamnar ett snäpp upp i prisnivå med en billigare modell senare. Så frågan är hur länge man behöver vänta tills det kommer en IBIS-försedd kamera som motsvarar den nuvarande EOS R i övrigt.

(Jag tror inte att Canon har bestämt sig för att göra en EOS R med IBIS. Canon har under alla år varit mycket konsekventa med att hävda överlägsenheten hos IS jämfört med IBIS. Det är möjligt att de tvingas krypa till korset så småningom, men det lär nog ta sin tid i så fall.)
Gammal 2018-12-27, 14:19
Flash Gordon

PMD skrev: Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).

Om det nu kommer en IBIS-försedd EOS R-kamera så lär det väl dröja ett tag, och risken är att den hamnar ett snäpp upp i prisnivå med en billigare modell senare. Så frågan är hur länge man behöver vänta tills det kommer en IBIS-försedd kamera som motsvarar den nuvarande EOS R i övrigt.

(Jag tror inte att Canon har bestämt sig för att göra en EOS R med IBIS. Canon har under alla år varit mycket konsekventa med att hävda överlägsenheten hos IS jämfört med IBIS. Det är möjligt att de tvingas krypa till korset så småningom, men det lär nog ta sin tid i så fall.)
Detta är det senaste från Canon Rumors. De ger det en CR2 vilket innebär ganska troligt.
Vad de inte nämner är ett ord om vilken typ av Canon R det kommer vara. Kommer det vara en dyr FF modell med mycket pixlar eller en instegs APS-C modell.

"One of the biggest features missing from the first Canon EOS R for a lot of people is in-body image stabilization. Canon has always been a company that has said in-lens stabilization is their preferred way of doing things, as they have made claims that it’s better than sensor based stabilization.

We’ve seen enough comparisons over the years that show sensor-based systems work as well as lens-based systems in most scenarios. There still seems to be a bit of debate when it comes to stabilizing super telephoto lenses.

We’re being told by a pretty good source that Canon will introduce 5 axis IBIS (in-body image stabilization) in the next EOS R series camera. We’re not sure how this is going to work with in-lens stabilization, but if Canon could figure out a way to make the systems work together to improve performance, that would be a big step forward."
Gammal 2018-12-27, 14:24
Flash Gordon

Jag har en smart Fringer adapter för att köra Canon objektiv med alla funktioner på en Fuji X-H1. Det innebär metadata, AF, bländare samt stabilisering fungerar även på Fujikameran. Enda nackdelen är att AF-C oftast inte fungerar lika bra.

Kan ett litet bolag fixa det bör Canon själva enkelt kunna fixa till så IS fungerar ihop med IBIS. Allt annat skulle ju vara löjligt.
Gammal 2018-12-27, 14:25
gamleJ

PMD skrev: Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).

Jag tror mycket hänger på hur försäljningen av eos r gått. De kan nog snacka bort vad de tidigare sagt om lönsamheten börjar svikta. För mig får de gärna pudla i frågan. Avsaknaden av ibis i eos r har stötts och blötts mycket. I denna tråden önskar jag mer fokus på saker som inte pratats så mycket om. Ställ gärna egna frågor om du undrar något.
Gammal 2018-12-27, 14:29
Flash Gordon

gamleJ skrev: Jag tror mycket hänger på hur försäljningen av eos r gått. De kan nog snacka bort vad de tidigare sagt om lönsamheten börjar svikta. För mig får de gärna pudla i frågan. Avsaknaden av ibis i eos r har stötts och blötts mycket. I denna tråden önskar jag mer fokus på saker som inte pratats så mycket om. Ställ gärna egna frågor om du undrar något.
Nu har ju Canon R inte varit tillgänglig särskilt länge. Jag såg några siffror för försäljningen i Japan av Canon R jämförd med NIkon Z6/7.
Canon utklassade Nikon på hemmamarknaden.

Nu kan ju sådant bero på tillgänglighet.
Gammal 2018-12-27, 14:38
gamleJ

Flash Gordon skrev: Nu har ju Canon R int varit tillgänglig särskilt länge. Jag såg några siffror för försäljningen i Japan av Canon R jämförd med NIkon Z6/7.
Canon utklassade Nikon på hemmamarknaden.

Nu kan ju sådant bero på tillgänglighet.
Hm, misstänker att det finns fler potentiella köpare i Canonstallet. Canon har väl sålt mest dslr under de senaste 10 åren. Det behöver dock inte betyda att försäljningen motsvarar förväntan för Canon själva.
Gammal 2018-12-27, 14:40
Flash Gordon

Här är en mycket bra you tube med en sansad och kunnig fotograf som går igenom det mesta. Han jämför ganska mycket mot Canon 5D III vilket gör det enklare att förstå.

https://www.youtube.com/watch?v=0WFC3T2SFNE
Gammal 2018-12-27, 14:44
Flash Gordon

gamleJ skrev: Hm, misstänker att det finns fler potentiella köpare i Canonstallet. Canon har väl sålt mest dslr under de senaste 10 åren. Det behöver dock inte betyda att försäljningen motsvarar förväntan för Canon själva.
Early day's yet. Det de satsat hittills och med vetskapen att detta är deras framtid kommer de inte ge upp.

Så som kameraförsäljningen i världen ser ut gäller det att vinna eller försvinna.
Att överleva långsiktigt är viktigare än kortsiktig vinst.
Gammal 2018-12-27, 15:12
uee

Riktigt bra manick!
gamleJ skrev: Tänkte kolla lite om någon vet hur försäljningen går. Flipp eller flopp så här långt?

Jag är också intresserad av att höra tankar från er som köpt och som nu haft en tid att testa kameran. Vilka bra eller dåliga saker har ni upptäckt? Har ni en positiv känsla av den som helhet? Eller är det bättre att vänta på nästa generation?

Det har varit rätt mycket negativt att läsa och se på nätet, men utöver att vissa trevliga objektiv kommer förbli ostabiliserade så känns inte tillkortakommandena så kritiska för mig. Har påmint mig om att eos r var det jag hoppades skulle komma istället för 6dmkii som jag aldrig köpte. A7iii har höjt ribban sedan dess vilket först gjorde att jag tyckte eos r saknade för mycket, men har nu börjat vekna. Den är nere under 25000kr med adapter och har försäljning gått bra lär de första begagnade dyka upp snart. Har försäljningen gått dåligt så kommer snart rabatter och tillfälliga erbjudanden😃.

Ja så går tankarna. Stärk eller sänk dem utifrån din bild/erfarenhet av kameran.

Jonas
Jag skaffade en R med kit objektivet 24-105 i mitten av oktober som komplement till min 5DsR - att ha något lite mindre med på resor men ändå bra bildkvalité. Mina erfarenheter är väldigt goda så här långt. Det är e n riktigt bra manick. Det har ju skrivits spaltmil om avsaknad av IBIS, endast en kortplats och Crop vid 4K – så det får man ju utvärdera själv hur mycket det betyder.
På plussidan
Det här med EVF är bra, man kan ju se hur exponering blir och jag har frontringen för exponeringskompensation.
Mikrojustering behövs inte heller med spegellöst.
AF är snabb och exakt.
Teknisk bildkvalité riktigt bra.
Dendäringa kitzoomen 24-105 är riktigt trevlig. Fin bokeh vid 105/4, bra skärpa överstora delar av omfånget.
Jo det går utmärkt med AF även för 100-400/5,6 med 2X konverter!
På minussidan
Jag upplever att den drar lite mer batteri än 5DsR – har inte gjort några riktiga tester ännu, men känslan finns
En del grejer kräver instruktionsbok att få till – boken är på 644 sidor så det kan bli lite bläddrande. T ex tyckt jag att sensorn för att starta byta från display till EVF var för känslig. Det gick inte att ställa- däremot kan man ställa så att EVF är på när displayen är invikt och displayen går igång när man viker ut den – precis som jag vill ha det.
Ögon AF är för dålig så den användera jag inte. Vi får se om den utlovade firmwareuppdateringen fixar detta.
Jag kommer inte heller riktigt överens med den där slidelisten. Har den inställd för ISO och använder den inte så ofta men..
På den senaste semesterresan tog jag mer än 80% av bilderna med R så den har blivit ny huvudkamera och 5DsR är komplementet….
Gammal 2018-12-27, 15:47
gamleJ

uee skrev: Jag skaffade en R med kit objektivet 24-105 i mitten av oktober som komplement till min 5DsR - att ha något lite mindre med på resor men ändå bra bildkvalité. Mina erfarenheter är väldigt goda så här långt. Det är e n riktigt bra manick. Det har ju skrivits spaltmil om avsaknad av IBIS, endast en kortplats och Crop vid 4K – så det får man ju utvärdera själv hur mycket det betyder.
På plussidan
Det här med EVF är bra, man kan ju se hur exponering blir och jag har frontringen för exponeringskompensation.
Mikrojustering behövs inte heller med spegellöst.
AF är snabb och exakt.
Teknisk bildkvalité riktigt bra.
Dendäringa kitzoomen 24-105 är riktigt trevlig. Fin bokeh vid 105/4, bra skärpa överstora delar av omfånget.
Jo det går utmärkt med AF även för 100-400/5,6 med 2X konverter!
På minussidan
Jag upplever att den drar lite mer batteri än 5DsR – har inte gjort några riktiga tester ännu, men känslan finns
En del grejer kräver instruktionsbok att få till – boken är på 644 sidor så det kan bli lite bläddrande. T ex tyckt jag att sensorn för att starta byta från display till EVF var för känslig. Det gick inte att ställa- däremot kan man ställa så att EVF är på när displayen är invikt och displayen går igång när man viker ut den – precis som jag vill ha det.
Ögon AF är för dålig så den användera jag inte. Vi får se om den utlovade firmwareuppdateringen fixar detta.
Jag kommer inte heller riktigt överens med den där slidelisten. Har den inställd för ISO och använder den inte så ofta men..
På den senaste semesterresan tog jag mer än 80% av bilderna med R så den har blivit ny huvudkamera och 5DsR är komplementet….
Tack, kul att fler som har huset berättar kring upplevelsen.
Gällande batteriets uthållighet tycker jag upplevelserna går isär beroende på vem Jag lyssnar på. Enligt några så verkar Tipas antal bilder på en laddning stämma ganska väl medan andra tycker batteriet presterar i paritet med när det sitter i en dslr. Kanske är det så enkelt att de dslr användare som använder livewiew mycket inte tycker skillnaden är stor medan de som bara använde optiska sökaren tycker tvärt om.

Hur ser af-inställningarna i eos r ut. Är det de 6 olika scenarierna som kan finjusteras?
Gammal 2018-12-27, 16:53
PMD

Flash Gordon skrev: Detta är det senaste från Canon Rumors. De ger det en CR2 vilket innebär ganska troligt.
Vad de inte nämner är ett ord om vilken typ av Canon R det kommer vara. Kommer det vara en dyr FF modell med mycket pixlar eller en instegs APS-C modell.
För APS-C finns EOS M-serien så jag håller det för osannolikt att det kommer någon halvformatskamera i R-serien.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.

Tether Tools Case Air