Gammal 2019-01-24, 21:04
lassetjus

Inhandlade ytterligare Kapafix skivor 5mm i storleken 70x100cm på Matton. ARTIKELNUMMER: 124010

Det som nu har dykt upp här på forumet i denna tråd är en diskussion om livslängd på bilderna som monteras på Kapafix skivor eftersom dessa inte är syrafria. När det gäller Kapafix skivorna finns det ingen information på Mattons hemsida huruvida de är syrafria eller ej.

Mattons försäljare konfirmerar att de inte är syrafria. På frågan om hur lång tid det kan ta innan man kan förvänta sig en förändring av bilden monterad på en Kapafix skiva svarar han att någonstans mellan 10-20 år innan man kan skönja någon förändring beroende på syra från skivan.

Förmodligen har omgivande faktorer mer påverkan på den monterade bilden än Kapafix skivan i sig. Rök, solljus, luftföroreningar, fukt snabba temperatur växlingar etc har förmodligen större påverkan för degraderingen.

En annan faktor är ju oxå vilken kvalitet man har på pappret. Använder man fine art papper i >300g kvalitet så det naturligtvis bättre än ett tunnare papper.

Jag kör vidare på dessa Kapafix skivor, det är det enklaste sättet för mig att få upp bilder på väggen. Bra nog för mig.

///Lars
Gammal 2019-01-24, 22:47
pemrby

fotobollfoto skrev: Köpte ramar från IKEA. Passepartouterna var definitivt inte syrafria. Gulnar rätt fort. Ett par år så är det bedrövligt fult.
Claes Ohlsons passepartouter är vad jag minns från Canson - de verkar bra och prisvärda.
Gammal 2019-01-25, 12:17
AWid

Kapaskivor med syrafritt skyddslager finns att köpa lite här och var:-) T ex här. Ett tips är att även skydda mot UV-ljus med speciell spray.
Gammal 2019-01-25, 12:49
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Köpte ramar från IKEA. Passepartouterna var definitivt inte syrafria. Gulnar rätt fort. Ett par år så är det bedrövligt fult.
Helt korrekt. Det är kartong gjord på termomekanisk massa i mitten och normal cellulosa på ytterskikten. Jag vet eftersom det var jag som en gång i tiden var ansvarig för det affärsområdet.
Ikea köper billigaste möjliga. Det är verkligen inget att använda för inramningar som skall hålla länge. Då får man mer gå på hur konstmuseerna gör sitt jobb.
Det blir mycket dyrare men håller i flera hundra år.
Jag brukade sälja kartong och papper även till dem. Det man använder för denna typ av arkivbeständig inramning och passpartout är oftast gjord på bomullsmassa. Alltså inte från träd.

Hornbach har åtminstone i Göteborg en mycket bra service för inramning. Här kan man välja på olika nivåer på hur arkivbeständigt det skall vara.
En print med de bästa fotoskrivarna idag skall hålla åtminstone 200 år.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.