Annons
Gammal 2019-07-19, 18:14
Artis

sb12 skrev: Vad händer om man uttrycker sig fritt??
Om uttrycket anses inte politisk korrekt då brukar det tas under HMF och konsekvenserna kan bli allt annat än trevliga.
Gammal 2019-07-19, 19:01
jonasfj
Avslutat medlemskap

MattiasL skrev: Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Du slår huvudet på spiken där!

Jag tycker personligen att det är fel att moralisera om hur andra gör.

Om någon vill fota tjejer på en motorshow så får det väl göra det (jag har en vän som mer eller mindre lever på det).

Jag vill tillägga att jag sett mycket skit i fotovärlden som är helt oacceptabelt.

Det konstiga är att det är en så skev balans i hur män fotograferar. Det borde gå att skildra världen på ett helt annat sätt som känns bra för alla.
Gammal 2019-07-19, 19:36
MattiasL

jonasfj skrev: Du slår huvudet på spiken där!

Jag tycker personligen att det är fel att moralisera om hur andra gör.

Om någon vill fota tjejer på en motorshow så får det väl göra det (jag har en vän som mer eller mindre lever på det).

Jag vill tillägga att jag sett mycket skit i fotovärlden som är helt oacceptabelt.

Det konstiga är att det är en så skev balans i hur män fotograferar. Det borde gå att skildra världen på ett helt annat sätt som känns bra för alla.
Så ser jag också på saken. En enskild bild är inte mycket att säga om i sig, och allt ska förstås vara "tillåtet" inom rimliga gränser. Det är helheten och bildflödet som kan bli väldigt tröttsam och fungerar begränsande genom sin massiva mängd. Om en bild känns lökigt stereotyp så är kanske det största problemet att det är så förutsägbart och spelar i en bildvärld som blivit destruktiv.

Men det är också viktigt att komma ihåg att motsatsen är välmående. Fotografiet är också oerhört kraftfullt när det gäller att bryta med och ifrågasätta normer. På lite andra platser bara.
Gammal 2019-07-19, 19:47
jonasfj
Avslutat medlemskap

MattiasL skrev: Så ser jag också på saken. En enskild bild är inte mycket att säga om i sig, och allt ska förstås vara "tillåtet" inom rimliga gränser. Det är helheten och bildflödet som kan bli väldigt tröttsam och fungerar begränsande genom sin massiva mängd. Om en bild känns lökigt stereotyp så är kanske det största problemet att det är så förutsägbart och spelar i en bildvärld som blivit destruktiv.

Men det är också viktigt att komma ihåg att motsatsen är välmående. Fotografiet är också oerhört kraftfullt när det gäller att bryta med och ifrågasätta normer. På lite andra platser bara.
Det är tyvärr något vi har begränsat inflytande över. Vad vi kan göra är att bete oss på ett bra sätt här i forumet.
Gammal 2019-07-19, 20:07
luminousoctaves

@Nonno: Absolut inte off topic. Du sätter fingret på något viktigt tycker jag.
Det här handlar om något mycket större och mer komplext än hur vi väljer att avbilda kvinnor respektive män.
Gammal 2019-07-19, 21:03
fotobollfoto

luminousoctaves skrev: @Nonno: Absolut inte off topic. Du sätter fingret på något viktigt tycker jag.
Det här handlar om något mycket större och mer komplext än hur vi väljer att avbilda kvinnor respektive män.
Håller med! Helt relevant i trådens ämne om kvinnosyn och alltså om könsroller.
Gammal 2019-07-19, 22:19
rikitikitavi

MattiasL skrev: Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Ja jo det gör den ju, jag har nog aldrig motsatt mig att det är så igenom tråden heller. Och att fotovärlden saknar fantasi, ja det är nog egentligen inte heller specifikt eller unikt för den typen av stereotyper .
Många fastnar i att fota "klyschor" och fastnar lätt i fack när det fotograferar , även jag stundtals även om man försöker bryta gamla mönster och saker man lärt sig för att just försöka vara kreativ och vara fantasifull. det lyckas inte alltid, varken för mig eller väldigt många andra ;)
Gammal 2019-07-19, 22:22
rikitikitavi

sb12 skrev: Ja håller med. Det är ju flera i denna tråd som uppenbarligen vill behålla/befästa en äldre, fast könsrollsstereotyp.
Det antar jag är en del av problemet.
Jag måste ha missat det, vilka vilka behålla men också befästa en äldre könsrolls stereotyp?, spännande tolkning:)
Gammal 2019-07-19, 23:03
PMD

Artis skrev: Eller det omvända när mamma slår pappa för det händer oftare än det rapporteras om.
Hur vet du att det händer oftare än det rapporteras om, om det inte rapporteras?
Gammal 2019-07-19, 23:06
PMD

rikitikitavi skrev: En bra poäng, vi människor en otroligt stor vilja att placera allt i grupper och fack för att senare kunna generalisera och göra bedömningar när det faktiskt är så att vi trots likheter och olikheter är individer och har helt olika förutsättningar för allt möjligt.
Att någonting inte gäller på individnivå betyder inte att det inte kan gälla på gruppnivå.

Sånt som gäller på gruppnivå är intressant ur samhällsvetenskaplig och/eller sociologisk synpunkt.
Gammal 2019-07-19, 23:08
PMD

nonno skrev: Det går att använda forskning på samma sätt som man kan göra med statistik. Det går alltid att hitta något som bekräftar det man själv tycker och framför allt vill fortsätta att tycka.
Om man envist vill hitta statistik som befäster ens fördom så letar man med fördel rätt på undersökningar som är gjorda av folk som inte kan statistik.
Gammal 2019-07-19, 23:11
PMD

nonno skrev: Frågan är så mycket mer komplex och där finns ett ansvar för fotografen och modellen – vad vill man förmedla med sina bilder? Vill vi fortsätta att befästa könsroller eller finns det något bättre att sträva till?
Eftersom mänskligheten består av minst två kön så kommer vi alltid att ha könsroller. Frågan är då vilken könsroll som varje individ vill spela. Det är förhoppningsvis få som tycker annat än att varje individ ska ha rätten att spela sin egen könsroll, och inte bli påtvingad en roll av andra.

Fotografer (precis som andra människor som har med människor att göra) bör kanske fundera på det.
Gammal 2019-07-19, 23:17
PMD

Artis skrev: Om uttrycket anses inte politisk korrekt då brukar det tas under HMF och konsekvenserna kan bli allt annat än trevliga.
HMF? Hydroximetylfurfural?
Gammal 2019-07-19, 23:26
sb12

rikitikitavi skrev: Jag måste ha missat det, vilka vilka behålla men också befästa en äldre könsrolls stereotyp?, spännande tolkning:)
Ja, jättespännande.
Om du läser igen då, det är väl några som kom ut som hårdnackade biologister.
Om man hävdar att vi styrs in i de typiska könsrollerna, som exempelvis grad av teknikintresse, av våra gener, så vill man väl med det säga att sakernas tillstånd inte går att förändra.
Gammal 2019-07-19, 23:55
alfin

sb12 skrev: Ja, jättespännande.
Om du läser igen då, det är väl några som kom ut som hårdnackade biologister.
Om man hävdar att vi styrs in i de typiska könsrollerna, som exempelvis grad av teknikintresse, av våra gener, så vill man väl med det säga att sakernas tillstånd inte går att förändra.
Det tror jag inte. Det handlar nog snarare om att man inte vill förändra in absurdum. Att förneka hur vi som människor ser på vårt motsatta kön är lite som att förneka vad livet går ut på. Alla drar nytta av sina komparativa fördelar. Så länge vissa människor med ett specifikt utseende anses vackrare än andra kommer dessa individer att dra nytta av sina fördelar. Om du biologiskt tänder på ett visst utseende lär det bli en långdragen process att förändra dina ideal. Att fotografer världen över drar nytta av den situationen kan väl knappast vara svårt att förstå. Hur och på vilket sätt det står i direkt motsatsförhållande till jämlikhet mellan könen eller vikten av lika villkor mellan kvinnor och män har jag svårt att se. När man kritiserar vackra människor eller bilder av vackra människor handlar det om något annat än jämställdhet och genusperspektiv. Det är mest pseudoförklaringsmodeller.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.

B+W Filter