Annons
Gammal 2019-07-16, 16:29
sb12

hornavan skrev: Symptomatiskt att du svarar på mina frågor med motfrågor.
Liknar okunniga politikers sätt att bemöta frågor de inte kan besvara.

”Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.

PS: Varför svarar du på de frågor jag ställde till TS? Är du hans ställföreträdare?
Symptom på vad?
Jag svarade ju på frågorna åt honom ,då jag tyckte att de var väldigt allmängiltiga . Och ställde dig några jag var nyfiken på.
Men tack för svaret.
Jag tycker nog tvärtom att det är eftersträvansvärt att försöka ha en modern och inte förlegad kvinnosyn.
Att vara ödmjuk, omtänksam och ärlig har ingenting med en persons kvinnosyn att göra.
Gammal 2019-07-16, 17:58
bony

jonas18z skrev: Set jag påstår och menar samt tycker är dåligt är att fotovärlden har väldigt förlegad kvinnosyn jämfört mot många andra branscher områden.
Jag undrar varför inte det kommit längre.
Dina utslängda frågor är alltid lika intressanta - du ger oftast inte någon egen åsikt hur saker skulle kunna förbättras, utan är snarare allmänt löst skrivna. Vad menar du egentligen med det du skriver ovan? På vilket sätt är kvinnosynen förlegad jämfört med andra branscher? Hur vill du att "fotovärlden" ska gå vidare för att få denna kvinnosyn att försvinna? På vilket sätt är 70-talisterna och de som är äldre sämre i sin kvinnosyn? Vad behövs för att få "dessa" att bättra på sig? Vad avser du med "mindre" ort? Vilken erfarenhet av detta har du? Och framförallt... är du själv 70-talist från "mindre" ort och därigenom skriver utifrån egen erfarenhet?

Svara gärna med din åsikt hur detta skulle lösas utan att svara med motfrågor - jag är intresserad att höra din lösning.

Senast redigerad av bony den 2019-07-16 klockan 18:15.
Gammal 2019-07-16, 18:08
Sten-Åke Sändh

hornavan skrev: ..............Enligt trådskaparen så tillhör jag den värsta kategorin av alla; gammal, gubbe som bor i yttersta glesbygden.
Det kan inte bli värre än så.
Skönt att höra det finns någon här som är mer bespottad än jag :-) Jag bor åtminstone inte i den yttersta glesbygden som du - även om jag längtar dit ibland så här års. Är alldeles för många glassätare så här års i Vaxholm. Men vi kan ju alltid fly ut på någon ö när det blir för stökigt - som på allsångsaftnarna på onsdagarna och på helgerna.

Men vi får ta det med jämnmod min vän, för en sak vet vi ju och det är att det finns goda prognoser enligt befolkningspyramiden om en mycket stark tillväxt av just gamla gubbar det kommande decenniet och framåt. Inte ens de som bor på sunk-Söder i Stockholm är exkluderade från den prognosen.
Gammal 2019-07-16, 18:17
Sten-Åke Sändh

jonasfj skrev: "Stockholm, en provinsiell stad i ett perifert land i en avlägsen flik av planeten som de flesta människor i världen inte ens vet finns."

https://www.expressen.se/kultur/nej-...-kopa-klader-/
Det tycker uppenbarligen inte de lantisar som flyttat dit. De sitter som måsar i flock kring Stureplan och känner sig kosmopolitiska. Jag är född där och har bott där i alldeles för många år av mitt liv men jag har åtminstone till sist äntligen fattat att det INTE är där jag vill bo, nu när jag äntligen är gammal nog att fatta det och själv kunnat göra något åt det.

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-07-16 klockan 18:37.
Gammal 2019-07-16, 18:20
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: TS brukar då och då skapa trådar med ett mer eller mindre provocerande inlägg och sen inte delta i tråden, så om han vill formulera ett problem så tycker jag att han bör göra det explicit.
Per du är så upptagen med att väga TS ord på din guldvåg att du tydligen missat budskapen. De flesta av oss andra har nog inte haft samma problem som du med att fatta vilka problem TS har. De har framgått med all tydlighet tycker jag.
Gammal 2019-07-16, 18:30
Sten-Åke Sändh

sb12 skrev: Förlegad betyder gammalmodig, inaktuell, föråldrad.
Tycker du att en gammalmodig och inaktuell kvinnosyn kan vara positiv?
”Det” syftar på kvinnosynen.
Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder?
Ja t.o.m. det är möjligt för i vårt samhälle finns ju sedan länge media som mycket väl kan väga upp den slagsida jag antar att du identifierat. Vi har TV och rikstäckande press, så varför skulle de som bor i landsbygden behöva vara sämre informerade än en som bor i Stockholm? Det var längesedan Internet var något studenterna på KTH labbade med på SUNET. I dag finns Internet i princip tillgängligt i minsta håla i hela landet idag.

Skulle inte bli förvånad om landsbygdsbefolkningen lägger minst lika mycket tid på mediakonsumption som storstadsbefolkningen, för de har nog lättare att koncentrera sig på sånt än storstadsbefolkningen som snurrar runt som skinnerråttor i allt intrycksbrus.

Vet ni vad dessutom? Vi som bor i glesbygd och har lite tur kan t.o.m. ha det bättre förspänt med Internet än många andra (åtminstone den del av året när turisterna inte är här) - och vi behöver inte ens betala för den fiber många andra tvingats betala dyrt för. Vi kan ha helt fantastiskt trådlöst Internet då väldigt få belastar våra master för trådlöst Internet annat än under 1,5 månad på sommaren. Då kan vi ha väl över 100 Mb trådlöst 4G även i skärgården. Det har få i mer tätt bebyggda områden. Vi har t.o.m. stabilare trådlöst Internet ute på ön än över fiber i Vaxholm. Märkligt va?

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-07-16 klockan 18:48.
Gammal 2019-07-16, 18:31
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Metoo gick i många fall långt över anständighetens gräns. Martin Timell, som inte ger mig intrycket att vara en särskilt trevlig person, fick åtminstone sitt fall prövat rättsligt (och han blev frikänd både i tingsrätt och hovrätt). Andra blev bara anklagade i massmedia utan att få en chans att rentvå sig. En del av dem var säkert snuskpellar och allmänt otrevliga, men vi vet ju inte vilka som var skyldiga och vilka som var oskyldiga i hetsen runt metoo.

Eventuellt har metoo haft det goda med sig att folk har skärpt sig vad gäller allmänt uppträdande mot det motsatta könet (det fanns ju metoo-fall med kvinnliga "förövare" också) men det kunde väl ha gått på ett trevligare sätt?
Helt enig Per.
Gammal 2019-07-16, 18:32
hornavan

Sten-Åke Sändh skrev: Ja t.o.m. det är möjligt för i vårt samhälle finns ju sedan länge media som mycket väl kan väga upp den slagsida jag antar att du identifierat. Vi har TV och rikstäckande press, så varför skulle de som bor i landsbygden behöva vara sämre informerade än en som bor i Stockholm? Internet kan man nå i princip hela landet idag.

Skulle inte bli förvånad om landsbygdsbefolkningen lägger minst lika mycket tid på mediakonsumption som storstadsbefolkningen, för de har nog lättare att koncentrera sig på sånt än storstadsbefolkningen som snurrar runt som skinnerråttor i allt intrycksbrus.
Jag tänkte antyda något åt det hållet-:)
Gammal 2019-07-16, 18:37
rikitikitavi

bony skrev: Dina utslängda frågor är alltid lika intressanta - du ger oftast inte någon egen åsikt hur saker skulle kunna förbättras, utan är snarare allmänt löst skrivna. Vad menar du egentligen med det du skriver ovan? På vilket sätt är kvinnosynen förlegad jämfört med andra branscher? Hur vill du att "fotovärlden" ska gå vidare för att få denna kvinnosyn att försvinna? På vilket sätt är 70-talisterna och de som är äldre sämre i sin kvinnosyn? Vad behövs för att få "dessa" att bättra på sig? Vad avser du med "mindre" ort? Vilken erfarenhet av detta har du? Och framförallt... är du själv 70-talist från "mindre" ort och därigenom skriver utifrån egen erfarenhet?

Svara gärna med din åsikt hur detta skulle lösas utan att svara med motfrågor - jag är intresserad att höra din lösning.
Liiiite luddigt är det:) väntar med spänning på vad som komma skall :D
Gammal 2019-07-16, 18:39
rikitikitavi

sb12 skrev: Symptom på vad?
Jag svarade ju på frågorna åt honom ,då jag tyckte att de var väldigt allmängiltiga . Och ställde dig några jag var nyfiken på.
Men tack för svaret.
Jag tycker nog tvärtom att det är eftersträvansvärt att försöka ha en modern och inte förlegad kvinnosyn.
Att vara ödmjuk, omtänksam och ärlig har ingenting med en persons kvinnosyn att göra.
Skulle vilja säga att det nog indirekt faktiskt ligger något i att en ödmjuk ärlig och omtänksam människa INTE oftast har en dålig kvinnosyn då en sådan människa oftast inte ser ned på någon på det viset. DOCK finns det alltid undantag då till och med elaka människor oftast har NÅGON dom kan vara omtänksamma mot även om dom inte generellt är det ;)
Gammal 2019-07-16, 18:46
sb12

Sten-Åke Sändh skrev: Ja t.o.m. det är möjligt för i vårt samhälle finns ju sedan länge media som mycket väl kan väga upp den slagsida jag antar att du identifierat. Vi har TV och rikstäckande press, så varför skulle de som bor i landsbygden behöva vara sämre informerade än en som bor i Stockholm? Internet kan man nå i princip hela landet idag.

Ja så kan det ju vara. Jag vet inte och har inte heller påstått mig veta.
Jag tror trots allt inte att det är så. Men det är inte heller särskilt viktigt.
Gammal 2019-07-16, 18:47
sb12

hornavan skrev: Jag tänkte antyda något åt det hållet-:)
Men du tyckte ju att det inte var särskilt positivt att inte ha en förlegad kvinnosyn.
Gammal 2019-07-16, 18:54
sb12

rikitikitavi skrev: Skulle vilja säga att det nog indirekt faktiskt ligger något i att en ödmjuk ärlig och omtänksam människa INTE oftast har en dålig kvinnosyn då en sådan människa oftast inte ser ned på någon på det viset. DOCK finns det alltid undantag då till och med elaka människor oftast har NÅGON dom kan vara omtänksamma mot även om dom inte generellt är det ;)
Det beror väl på vad man menar är dålig kvinnosyn. Det vi diskuterade var ju förlegad kvinnosyn, vilket Hornavan var osäker på var något negativt. Då tänker jag att han tycker att det tidigare fanns en kvinnosyn som var bra.
Eller var alla på t.ex 50-talet befriade från omtänksamhet och ärlighet? Om man nu tänker att kvinnosynen då var dålig??
Gammal 2019-07-16, 19:01
Sten-Åke Sändh

sb12 skrev: Ja så kan det ju vara. Jag vet inte och har inte heller påstått mig veta.
Jag tror trots allt inte att det är så. Men det är inte heller särskilt viktigt.
Jag tycker det är viktigt.

Du skriver ju faktiskt: "Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder? " Man skulle ju kunna kontra med en motfråga: "Tror du att äldre män kollar lika mycket på internetporr som yngre män i storstad?" Man skulle ju kunna anta att yngre män ser på mer porr via Internet än äldre män i glesbygd. Tror vi att det automatiskt skulle ge en sundare kvinnosyn bara för att dessa yngre män uppenbart kan antas vara mer frekvent porruppdaterade än äldre män i glesbygd?

Andemeningen i det du skrivit är väl ungefär just densamma som TS givit uttryck för och att bemöta den sortens slappa tyckande anser jag är viktigt för i dessa tider blir det snabbt en "sanning". Det tycker jag är viktigt.

Jag vänder mig också mot det statiska och historielösa i detta. Vi har faktiskt haft en väldigt livfull debatt i dessa frågor i decennier över hela landet, massor av Agenda, Operation granskning, Aktuellt och Rapport och jag har svårt att tro att alla utom möjligen någon i total mediaskugga i de djupa skogarna i landets inland eller möjligen i fjällkedjans närområden kan ha missat allt detta. Dessutom har folk aldrig varit mer mobila än nu - även på landsbygden. Långtifrån alla lever på samma plats hela livet. Lantisar flyttar till stan för resten av livet eller åker tillbaka när de tröttnat på stöket och hetsen.
Gammal 2019-07-16, 19:02
rikitikitavi

sb12 skrev: Det beror väl på vad man menar är dålig kvinnosyn. Det vi diskuterade var ju förlegad kvinnosyn, vilket Hornavan var osäker på var något negativt. Då tänker jag att han tycker att det tidigare fanns en kvinnosyn som var bra.
Eller var alla på t.ex 50-talet befriade från omtänksamhet och ärlighet? Om man nu tänker att kvinnosynen då var dålig??
Hehe ja man kan vrida och vända på allt och få ut vad som helst av vad som helst om man vill ;)
Antar att dålig kvinnosyn är i stort sett samma som "förlegad" kvinnosyn till att börja med. Och jag antar givetvis att vi diskuterar dålig kvinnosyn i dag annars blir det lite svårt att få något slags perspektiv på saker och ting alls, och om vi då förutsätter att vi menar att ha en dålig kvinnosyn 2019 , så ja då tycker jag att man oftast inte brukar vara en omtänksam ärlig eller ödmjuk, meeeen som jag sa så finns det undantag i allt:) Vi borde ha kommit så långt i dagens läge att en dålig kvinnosyn är omodernt och inte speciellt omtänksamt.
Hur tänker du?
Och med dålig kvinnosyn menar jag inte att tycka en tjej i bikini är snygg utan snarare att se ned på kvinnor som om dom är mindre värda än oss män.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.

Elinchrom ELM8