Gammal 2019-04-21, 09:49
iSolen.se

Bengf skrev: Vilken Canon systemkamera är det som har ett försprång inom video mot andra modeller, Panasonic har legat i absoluta toppen i flera år med sin GH serie på videosidan, och numera fått det tufft mot Fuji X-T3, Sony FF har hävdat sig till vissa delar med video på höga ISO, men saknat lite av det sista för absoluta Pro-filmare.

Canon har utmärkta renodlade filmkameror, men det har också Panasonic och Sony.
Canons försprång är nog över, att det är så många som använder dem är nog pga trögheten, det är dyrt att byta system. Jag vet som jag sa en hel rad fotografer och videografer som bytt till Sony,
Gammal 2019-04-21, 10:45
Bengf

iSolen.se skrev: Canons försprång är nog över, att det är så många som använder dem är nog pga trögheten, det är dyrt att byta system. Jag vet som jag sa en hel rad fotografer och videografer som bytt till Sony,

Canon började bra med sin EOS5DMKII för många år sedan, den blev uppmärksammad för sin video implementering, av någon anledning så följde dom inte upp som förväntat, dom hade fina kompakter som hette G1 den första och upp till 2-siffriga modeller innan dom slutade, men märkligt nog var dom nog sist att att ge serien Full HD som andra kameror hade i ungefär samma segment. Av alla Canontrådar genom åren så kunde man skönja att dess ägare var inte så intresserade av att kunna filma med sin kamera också, det var stillbild som var det viktiga, och som alla vet har Canon världens största kundgrupp.
Gammal 2019-04-21, 23:36
jonas18z

Skrotfotaren 2.0 skrev: Ett kameramärke som ligger riktig risigt till är nog PENTAX (tyvärr), extremt tyst om nya modeller där. Märket går rejäl kräftgång över hela världen och deras urusla autofokus behöver nog moderniseras rejält om dom överhuvudtaget ska finnas kvar...…….Olympus vet jag inte så mycket om men dom skulle nog behöva en kameraserie med lite större sensor vid sidan om...…………………...
De glömde jag håller helt med om de, kanske slänger de in handduken först av alla eller så tror jag något kinesiskt företag köper de.

Phase one där har vi också en luring, tror det kommer vara förre som som köper deras kamera för 300k, möjligtvis skulle det kunna släppa om de släppte filmfunktion och sänkte priset. De har också c1 som de kan leva på.

Leica, kommer främst vara de som gillar snygga saker eller nischade som köper dessa. Kommer ha liten kundgrupp men kanske överleva genom att sälja sitt namn till kinesiskamobiler.

Panasonic har hittat sin nich på film med GH-serien. Jag tror de kommer överleva har ju även visat sin FF-kamera hade de bara haft 4/3 så hade de nog varit körda pga att priset blir billigt på Sensorer så till slut kommer de inte ha den fördelen med pris och funktion.

Rioch, har sin nich men tveksamt om det kommer hålla att bara ha den produkterna. Så nej tror de slås ihop eller slutar.
Gammal 2019-04-21, 23:40
PMD

Ricoh och Pentax är ju redan ihopslagna sen många år tillbaka.
(Formellt sett köpte Ricoh Pentax av Hoya).
Gammal 2019-04-22, 00:19
jonas18z

Om man kollar rewviews från och med 5d mkiii så har hela 5d serien fått negativ kritik för ljus film. Även canons spegelösa FF har fått kritik på det. De har helt korrekt högre serier tyvärr ligger de lite efter där också eller ligger lite konstigt till

C100 mkii, helt okej kamera men tyvärr saknar den 4K, är populär vid tv- produktioner. Denna börjar bli daterad. Här är canons sötrsta problem. De kommer bli tvingade att slå ihop c100+c200 med dagens funktioner oxh upplösning, som det är idag. för de kommer inte kunna konkurrera med blackmagic ,panasonic och Sony.

C200 filmar enbart i raw eller dålig h264 inget därimellan.

C300 ii, helt okej specikationer kansle något dyr nu.

C700, aldrig testat men av vad jag sett aldrig någon som haft de. I produktion.

Om man tänker ett tag framåt lite
C100 måste klara av 4K , hög fps. Även bra DR och så kommer de behöva ha ett bra raw-format typ redraw, braw eller prores raw. Kansle klara canon raw-lite det men har inte jobbat med det.
Vad ska då c200, c300 klara av? Högre upplösning absolut , högre framerate absolut. Men tror det kommer bli svårt att hålla. Särskilt nu när black magic släpper sin g2 med 150 fps i 4K raw?

C700 kan fortfarande vara FF.

Så tror det kommer få ta bort en kamera väldigt snart. Och en till i framtiden. Lägger vi sen på konkurrensen från mirroless så kommer det skapa ytterligare problem för Canons c-serie.

Jag tro de behöver tänka om relativt snart.
Gammal 2019-04-22, 00:24
jonas18z

PMD skrev: Ricoh och Pentax är ju redan ihopslagna sen många år tillbaka.
(Formellt sett köpte Ricoh Pentax av Hoya).
Tänkte nog mer att de kanske slås ihop med någon kinesisk mobiltillverkare. Kanske göra som leica och lägga på loggan på olika mobiler.

Sigma, leica och pannasonic slås ihop kansle?
Gammal 2019-04-22, 05:21
Bengf

Canon öser dock på med nya Objektiv, följde upp Sonys 400f/2,8 som var betydligt lättare än normalt, man sänkte runt kilot ungefär och fick till en bättre balans ( inte så framtung )- passar för dom nya lättare spegelfria modellerna.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.

Elinchrom Rotalux Softboxes