Gammal 2019-02-06, 21:27
ztenlund

PMD skrev: FX-beteckningen lanserades med D3. Fanns det något som hette DX när 70-200/2.8 kom ut? Jag har bara en "DX"-kamera från Nikon, en D1, och det står inte DX på den, men den är några år äldre än det objektiv vi diskuterar.
DX-objektiven har haft den beteckningen ända sedan de började komma och det var samma år som den första 70-200/2,8 VR.

När exakt Nikon började prata om DX-format i sina pressmeddelanden o dyl om själva kamerorna har jag inte helt orkat utröna. De verkar inte göra det från början, men börar någon gång redan före D3, åtminstone vid D200. Såvitt jag vet är själva kamerahusen fortfarande inte märkta. Det är bara FX-husen som föräras ett märke. Inte heller Nikon 1 hade väl ett CX-märke.
Gammal 2019-02-06, 21:29
iSolen.se

ztenlund skrev: DX-objektiven har haft den beteckningen ända sedan de började komma och det var samma år som den första 70-200/2,8 VR.

När exakt Nikon började prata om DX-format i sina pressmeddelanden o dyl om själva kamerorna har jag inte helt orkat utröna. De verkar inte göra det från början, men börar någon gång redan före D3, åtminstone vid D200. Såvitt jag vet är själva kamerahusen fortfarande inte märkta. Det är bara FX-husen som föräras ett märke. Inte heller Nikon 1 hade väl ett CX-märke.
Mata inte trollen.

Saken är utredd.
Gammal 2019-02-06, 22:09
jonasfj

jonasfj skrev: Testade min Z7 för första gången i mörker och fokus är inte direkt "snappy", men det går om man har lite tålamod. Den är lite som min gamla D750, men inte i närheten av D4 eller D5 (den senare har jag aldrig hållt i men jag antar att den är lika bra/bättre än D4).
Någon annan som tycker AF är segt i mörker?
Gammal 2019-02-06, 22:21
PMD

iSolen.se skrev: Designat eller optimerat för är bara ordvrängeri.
Ett objektiv som är designat för DX innebär (bl.a.) att objektivet har en bildcirkel som tecknar ut en APS-C-stor bildsensor, och att det inte tecknar ut för småbild, åtminstone inte vid alla brännvidder (för ett zoomobjektiv) eller alla bländarinställningar.
Gammal 2019-02-06, 22:23
Flash Gordon

Jag kan inte Nikon men det är annars välkänt att spegellösa får problem när ljuset är svagt. Tekniken för AF är ju ungefär densamma för alla sensorer tillverkade av Sony.

Med Fuji upplever jag ibland att kameran vägrar sätta skärpan. Det är beroende av vilken bländare jag använder. Om jag kör med blixt i en mörk kyrka och använder bländare 5,6 fungerar det bra. Går jag upp till bländare 8 vägrar kameran att sätta fokus.

MIn Canon 5D MKIV fortsätter att fungera.

När Fuji säger jag skall kunna ha AF fungerande ner till -2 EV så är det inte hela sanningen. Det är också kopplat till bländare och kanske mer.

Det finns definitivt mer att lära sig om hur spegellösa kameror och AF fungerar jämfört med en dSLR
Gammal 2019-02-06, 22:35
jonasfj

Flash Gordon skrev: Jag kan inte Nikon men det är annars välkänt att spegellösa får problem när ljuset är svagt. Tekniken för AF är ju ungefär densamma för alla sensorer tillverkade av Sony.

Med Fuji upplever jag ibland att kameran vägrar sätta skärpan. Det är beroende av vilken bländare jag använder. Om jag kör med blixt i en mörk kyrka och använder bländare 5,6 fungerar det bra. Går jag upp till bländare 8 vägrar kameran att sätta fokus.

MIn Canon 5D MKIV fortsätter att fungera.

När Fuji säger jag skall kunna ha AF fungerande ner till -2 EV så är det inte hela sanningen. Det är också kopplat till bländare och kanske mer.

Det finns definitivt mer att lära sig om hur spegellösa kameror och AF fungerar jämfört med en dSLR
Jag undrar varför spegelfria kameror inte fokuserar med största möjliga bländare?
Gammal 2019-02-06, 22:57
Flash Gordon

jonasfj skrev: Jag undrar varför spegelfria kameror inte fokuserar med största möjliga bländare?
Jag har studerat på min Fuji ett otal gånger vad den verkar göra. Det ger ingen förklaring. Den öppnar och stänger bländaren. Fast helt öppen är den aldrig.

Allt jag kan konstatera är att en en spegellös kamera inte fungerar som en dSLR.
En dSLR har AF till at ljuset är för svagt. Den blir långsammare med lägger inte av.

Med Fuji fungerar den bra i dåligt ljus ända till man vill ha en mindre bländare för mer skärpedjup.
Andra som Sten Åke har rapporterat detsamma.
Det fins en skillnad här som ingen verkar vilja upplysa oss om.
Hur fungerar egentligen PDAF-CDAF och hur påverkar bländare och annat det hela.

Någon påstod att Nikon skulle var ett annat sätt än andra. Jag vet inte om det stämmer.

I alla fall verkar en dSLR fortfarande vara kung när det blir mörkt.
Gammal 2019-02-07, 00:57
lonian

jonasfj skrev: Jag undrar varför spegelfria kameror inte fokuserar med största möjliga bländare?
Såg något test på den nya sony aps-c kameran som Matt Granger testade som skulle ha "worlds fastest autofokus" att den fokuserade bättre nedbländat än med öppen bländare.

https://m.youtube.com/watch?v=MeUMz88GhFA
Gammal 2019-02-07, 08:19
iSolen.se

PMD skrev: Ett objektiv som är designat för DX innebär (bl.a.) att objektivet har en bildcirkel som tecknar ut en APS-C-stor bildsensor, och att det inte tecknar ut för småbild, åtminstone inte vid alla brännvidder (för ett zoomobjektiv) eller alla bländarinställningar.
Du får ge dig, dina semantikkullerbyttor roar ingen, tycker ens du det är roligt?

Det där FX-objektivet är designat för de DX-kameror som fanns då i första hand, att det tydligen dög för analoga fullformatare tror jag var en bieffekt då de tydligen hade lägre krav.

Så det är FX för att det tecknar ut bildcirkeln någorlunda men det är designat för DX så de kunde optimera för användning på de DX-kameror som var de enda som fanns då.
Gammal 2019-02-07, 08:42
jeduven

Flash Gordon skrev: ......

I alla fall verkar en dSLR fortfarande vara kung när det blir mörkt.
Dual Pixel CMOS AF i t.ex. EOS R är i så fall den nya kungen.
Gammal 2019-02-07, 09:19
Torda

Det är bara att gratulera Canonägare då kameran blir så mycket mera användbar jämfört med de övriga spegellösa tillverkarna när bländaren öppnar helt när man fokuserar.

Min Sony A7rIII klarar -3 EV, men då endast vid bländare 2 och bländar man ner så tappar man direkt prestanda och jämför man med en DSLR så blir det nästan komiskt hur uselt Sonyn presterar och Nikon verkar tyvärr nästan ännu sämre om man läser diverse tester.
Gammal 2019-02-07, 17:12
PMD

iSolen.se skrev: Du får ge dig, dina semantikkullerbyttor roar ingen, tycker ens du det är roligt?
Vad är det som är fel på mitt påstående i inlägg #1279?

Speciellt roligt är det inte när folk tycks vilja misstolka avsiktligt vad "designat för DX" betyder.

Notera f.ö. inlägg #1263 så slipper vi ta om det.
Gammal 2019-02-07, 17:28
iSolen.se

PMD skrev: Speciellt roligt är det inte när folk tycks vilja misstolka avsiktligt vad "designat för DX" betyder.

Det är faktiskt kul att du är så låst i ett enskilt uttryck så att du missar poängen som är förstådd av alla andra sedan länge.

Men ok, visa mig en definition av "designad för DX" ...Eller försök förstå vad alla andra menar.
Gammal 2019-02-09, 18:51
PMD

Jag har förstått vad du och några till menar, men det är efter att ni har förklarat vad ni menade, vilket knappast hade hänt utan mitt ifrågasättande.
Gammal 2019-02-09, 19:18
Flash Gordon

Torda skrev: Det är bara att gratulera Canonägare då kameran blir så mycket mera användbar jämfört med de övriga spegellösa tillverkarna när bländaren öppnar helt när man fokuserar.

Min Sony A7rIII klarar -3 EV, men då endast vid bländare 2 och bländar man ner så tappar man direkt prestanda och jämför man med en DSLR så blir det nästan komiskt hur uselt Sonyn presterar och Nikon verkar tyvärr nästan ännu sämre om man läser diverse tester.
Jag har åtminstone fotat några år med Fuji spegellösa X-T2 , X-H1 och längsta med X-PRO2.
De hanterar AF-C bra i bra ljus. Skymning på sommaren duger. Fast när det kommer till hur de mäter verkar de ha nackdelar emort en dSLR. De mäter fokus med en viss nedbländning. Det gör dem slöa när ljuset blir svagare.
Å andra sidan kunde jag sätt fokus med X-T2 när ljuset var mycket svagt men samtidigt misslyckades Canon 5Ds r .
Så har jag öppnat bländaren tillräckligt på Fuji så klår den Canon 5Ds R.

Om jag i den mörka kyrkan fotar med blixt ot taket och går från bländare 5,6 till 8 slutar Fuji att kunna sätta fokus. Fast min 5D MIV fortsätter fungera och jag får fokus och kan ta bilderna.
Det finns finns hos de flesta spegellösa kameror en logik hur de fungerar som ger fördelar men också nackdelar jämfört mot en dSLR. Vi vet att det är helt olika teknik så det behöver vi inte dra upp.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.