Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Uppgradera från Nikon D90 + 18-105 3,5 VR

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2020-01-18, 21:52
Falumas

Ailert skrev: Intressant att höra hur övergången var för dig. Du stör dig inte på att skärmen svartnar under exponeringen? Eller att färgerna skiljer sig från verkligheten? Vore intressant att höra från någon som valt att fortsätta köra med optisk sökare.
Jag var och klämde på x-pro 2 i butik igår och då kunde jag ju också testa både evf och optisk och jag upplevde skillnaden som väldigt stor. Jag accepterar att lcd skärmen visar en digital återgivning på min D90 men tyckte att det kändes bisarrt att titta genom sökaren och få se en konstgjord bild istället för den äkta verkligheten. Men jag förstår ju att det mycket är en vanesak.
Skärmen svartnar precis som på en DSLR vare sig mer eller mindre, om du kör i vanlig läge, i tyst läge svartnar den inte alls. I en DSLR så svartnar OVF när spegeln är uppfälld, spegellöst och EVF så svartnar det när bländaren är stängd.

Färgerna upplever jag inte heller som något problem, den följer inställningarna du gjort i kameran och du kan justera den precis som i efterbehandlingen. Färgerna är ju samma som du får på skärmen senare när du tittar på bilden (om du nu inte har felfärgkalibrerat din skärm)
Just Nikons EVF i Z6/7 är bäst just nu enligt min mening, Canon kommer med en snart som skall vara i klass med Nikon. Har inte testat x-pro-2, men tycker Nikon är ett par snäpp bättre än Sonys. Har inte testat Z50, enligt specen skall den vara som en Sony.
Gammal 2020-01-19, 18:13
Ailert

Brix skrev: Man kan få precis lika bra bildkvalité med APS-C som med fullformat, det som främst blir bättre med större sensor är lägre brus på höga ISO och större dynamiskt omfång, annars är objektivet viktigare för bildkvalitén. Du bör kolla minst lika mycket på objektiv som på kamerahus. Du skulle kunna få bättre bildkvalité redan med din D90 genom att bara t.ex skaffa nåt fint fast objektiv. Ett ljusstarkt fast objektiv är ju även det som gäller om du vill få ett kort skärpedjup och en fin bakgrundsoskärpa(bokeh).

Gällandes OVF vs EVF så kan en OVF vara bättre i vissa situationer, men personligen så tycker jag en EVF överlag är överlägsen då man både ser exponeringen i realtid och för att man får grymma funktioner som t.ex focus peaking. Jag vill absolut inte gå tillbaks till OVF efter att jag bytte iaf. :) Sen kan ju såklart kvalitén variera en del på EVF:en mellan olika kamerahus, en del är riktigt bra andra är mindre bra.

Inom din budget så finns ju t.ex Fuji X-T20 med Fujinon 18-55/2.8-4. Fujinon 18-55/2.8-4 ska vara bland de bättre kitobjektivet på marknaden. En sak att dock ha i åtanke med Fuji är deras X-trans sensor som kräver annan processing för att få optimalt resultat. Lightroom är ökänt för att vara bland de sämre programmen till X-trans och även om det blivit bättre så finns det fortfarande bättre alternativ. Annars finns ju t.ex Fuji X-A7 eller X-T100 som ju kör med vanlig bayer sensor, de är dock sämre än X-T20 på vissa punkter.
Överlag så kan jag dock varmt rekommendera Fuji då deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med samt att de har mycket fina objektiv.
...
Tack för omfattande svar! Jag känner mig mer och mer övertygad om att Aps-c är okej för mina behov, har förstått att även proffsfotografer kör det numera. Det som oroar lite är ju skärpedjupet, för visst är det så att även bländarvärdet multipliceras med 1,5? Så att Fujis 2.0 motsvarar 3 i praktiken?
Jag har testat mitt 50 1.8 D på min D90 och bakgrundsoskärpan finns ju där men jag tycker ändå att det är dags att uppgradera sensor och lite andra aspekter som sitter i huset.

Tycker det är en stor fördel för x-pro 2 med möjlighet att växla mellan EVF med focus-peaking (överväger att köra det ihop med mitt nikon objektiv som porträttlins) och att kunna få den sköna känslan att se genom en OVF.

Fujinon 18-55/2.8-4 är huvudspåret för objektiv. Liten förbättring i bländare jämfört med min tidigare utrustning men det kanske kan funka. Sen överväger jag även 23 mm 2.0 som jag verkligen gillade när jag testade i butik. Inom min budget får jag väl nöja mig med en av dom till att börja med och sen eventuellt utöka.
Lightroom problemet känns väl ändå överkomligt om dom nu har förbättrat det på sistone?
Gammal 2020-01-19, 18:58
Brix

Ailert skrev: Tack för omfattande svar! Jag känner mig mer och mer övertygad om att Aps-c är okej för mina behov, har förstått att även proffsfotografer kör det numera. Det som oroar lite är ju skärpedjupet, för visst är det så att även bländarvärdet multipliceras med 1,5? Så att Fujis 2.0 motsvarar 3 i praktiken?
Jag har testat mitt 50 1.8 D på min D90 och bakgrundsoskärpan finns ju där men jag tycker ändå att det är dags att uppgradera sensor och lite andra aspekter som sitter i huset.

Tycker det är en stor fördel för x-pro 2 med möjlighet att växla mellan EVF med focus-peaking (överväger att köra det ihop med mitt nikon objektiv som porträttlins) och att kunna få den sköna känslan att se genom en OVF.

Fujinon 18-55/2.8-4 är huvudspåret för objektiv. Liten förbättring i bländare jämfört med min tidigare utrustning men det kanske kan funka. Sen överväger jag även 23 mm 2.0 som jag verkligen gillade när jag testade i butik. Inom min budget får jag väl nöja mig med en av dom till att börja med och sen eventuellt utöka.
Lightroom problemet känns väl ändå överkomligt om dom nu har förbättrat det på sistone?
Med en större sensor så kan det vara lite enklare att uppnå ett riktigt kort skärpedjup ja(pga. att man måste gå närmre för samma inramning), men det går definitivt att få ett väldigt kort skärpedjup även med APS-C. Du får ju också ha i åtanke att det inte är enbart bländaren som styr skärpedjupet, utan även brännvidden och avståndet så man kan inte enbart jämföra ett bländartal rakt av.
Sen varierar ju också utseendet på bokehn från objektiv till objektiv, men det är ju lite av en smaksak, oftast vill man ju dock ha en så mjuk och lugn bokeh som möjligt.

Fujinon 18-55/2.8-4 lär ha märkbart bättre bildkvalité än ditt nuvarande Nikon 18-105mm också :) Generellt sett så har objektiv sämre bildkvalité desto större zoom-omfånget är. Fasta objektiv är generellt sett de som har bäst bildkvalité.
Besvara

Bokmärken

Taggar
d610 , fuji , köpråd , nikon , xpro2

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.

B+W Filter