Gammal 2012-02-29, 20:42
Legio_74

xDonkey skrev: Hur stor skillnad är det på extreme och ultra?
Det är ett sådant ultra 16 GB kort jag tittat på så då chansar jag på det och hoppas att det blir bra :)
Tack för all hjälp :)
Ultra verkar mkt billigare, inte ett bra tecken!

Jag hade köpt det dyraste jag hade haft råd med utan att gå till överdrift, kamerans max hastighet hade varit riktmedlet jag hade använt även om man tjänar på att ha ett kanske tom ännu snabbare kort när man för över bilderna.

Mitt kort klarar 90 MB/s kanske lite överkurs å kameran inte klarar så snabbt, men det går snabbt över till datorn som sagt, skönt när varje bild fil är på över 20 mb som det är i mitt fall.
Gammal 2012-02-29, 20:49
Pippo

Ultrakortet är mkt bra och lär räcka till och bli över för TS behov (allmänfotografering och lite film).
Gammal 2012-02-29, 21:09
Legio_74

Pippo skrev: Ultrakortet är mkt bra och lär räcka till och bli över för TS behov (allmänfotografering och lite film).
Ja det räcker säkert i de flesta fall, men just serie tagning är ett gissel för långsamma kort, skiljer det inte mkt i pris så är det ju bra om man är medveten om detta.
Gammal 2012-02-29, 22:41
xDonkey

Tack så jättemycket för all information och alla råd, eftersom att jag bara är "hobby" fotograf eller vad man ska säga så tror jag att det minneskortet jag köpte nu, Sandisk Ultra SDHC 30MB/s på 16 G, blir bra. Eftersom att det mest är filmning och seriefotografering ni säger kan behöva ett bättre kort får jag helt enkelt köpa ett sådant om jag märker att jag behöver det :)

men som sagt tack för all hjälp, har ni några kommentarer om det kort jag köpt så dela gärna med er så jag vet om det inte är ett bra kort. :)
Gammal 2012-03-01, 21:43
blaufish

xDonkey skrev: Tack så jättemycket för all information och alla råd, eftersom att jag bara är "hobby" fotograf eller vad man ska säga så tror jag att det minneskortet jag köpte nu, Sandisk Ultra SDHC 30MB/s på 16 G, blir bra. Eftersom att det mest är filmning och seriefotografering ni säger kan behöva ett bättre kort får jag helt enkelt köpa ett sådant om jag märker att jag behöver det :)
30MB/s är ju nästan 6 gånger mer än video kräver...

30MB/s klarar även 1 RAW i sekunden, på högsta upplösning (24MB). Eller 4.7 JPEG i sekunden, på högsta upplösning i "Fine" läge (6.4MB).

Tar du ner JPEG inställningarna lite når du lätt kamerans angivna max för serietagning (5.3 bilder per sekund) och borde kunna använda kameran som ett automatvapen ;)
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon 60d , minneskort , sd card

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.