Annons
Gammal 2007-02-05, 22:01
lunma

Jag ringde efter ett antal mail.

/Mats
Gammal 2007-02-05, 22:28
Mats Öberg

Tack Mats!

Jag var i full färd med att skicka mitt hus till Zeiger teknik efter att ha fått serviceorder och fraktsedel av Cyberphoto, men ditt inlägg gör att jag slipper ha kameran liggandes i Tyskland och inte veta vad som händer.

Ett bra forum detta... :-)

// Matte
Gammal 2007-02-06, 12:27
Avslutat Medlemskap23

Se diskussionen...
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=21942881

Hälsar
R
Gammal 2007-02-06, 22:01
storm

Mycket skönt att höra.. Då får vi hoppas på förbättringar framöver. Efter en mindra trevlig smekmånad med min kamera har jag börjat komma över teknikstrulet och hör o häpna -"börjat fotografera" med kameran. Känns skönt
Gammal 2007-02-23, 18:37
Mats Öberg

Tänkte lyfta denna och se om det har framkommit några nya rön på bländarringsfronten sen sist?

// Matte
Gammal 2007-02-24, 18:22
lunma

Intet nytt under solen

/Mats
Gammal 2007-02-24, 18:35
storm

Verkar inte så, jag kör nu uteslutande på 4 - 5.6. Det ger bra exponeringar direkt. Så det fungerar bra förutom trasslet så fort man vill ha något annat bländarvärde :-)
Gammal 2007-03-11, 10:34
Mats Öberg

Hur var det nu igen? Visst funkade ljusmätningen på K100D i manuellt med bländarring? Jag har i alla fall inte sett någon diskussion om det (däremot massvis med trådar i snart när varje fotoforum om K10D) så jag antar att den funkar OK.

Jag har en aning svårt att acceptera att Pentaxtiger som muren, Zeiger Teknik säger att kameran kommer att skickas till Tyskland för det vet inte vad felet beror på och att billigare och tidigare kameror mäter rätt med bländarring.

Det verkar som om enda utvägen att få en kamera i den här klassen som mäter rätt med mina orginal SMC Pentax K och M optiker (och SMC Takumar M42) med bländarrring, är att löpa en Canon!

Jisses....
Gammal 2007-03-11, 10:54
Yve

Fråga Jajust ja!
Det finns visst adaprar så att pentaxlinser går att använda på EOS-kameror. Då mäter man med nedbländad ljusmatning. Ett alterantiv till Pentaxhus förståss.
Min man har pratat med någon vänlig person på Pentax försäljningsavdelning i Uppsala. Denne var medveten om ljusmätningsproblemet på K10:an och de hade skickat frågor till Japan om detta men inte ännu fått svar. Enl. försäljaren var problemet att K10:an är så snabb att bländarmekanismen på äldre oblektiv inte hinner med att blända ner till "små" bländaröppningar och att storleken på problemet varierar mellan olika ex av optik.
Visst låter det lite konstigt?

Roland Mabos teori om att det är den nya ljusstarkare mattskivan som är problemet ställde han ingen tilltro till.
Gammal 2007-03-11, 11:12
Mats Öberg

Re: Jajust ja!
Yve skrev:
Enl. försäljaren var problemet att K10:an är så snabb att bländarmekanismen på äldre oblektiv inte hinner med att blända ner till "små" bländaröppningar och att storleken på problemet varierar mellan olika ex av optik.
Visst låter det lite konstigt?

Jo, det låter lite knepigt, eftersom min K10D mäter fel även vid nedbländningsmätning med de M42 optiker jag provat och likadant när jag använder nedbländningsfunktionen på av/på knappen med K och M optikerna. Vid de tillfällena får ju kameran (och optiken) hur lång tid som helst på sig att mäta, men det blir fel ändå. Exakt samma tidsvärde som med gröna knappen.

Edit; Sen kan jag inte rå för att jag är en aning skeptisk till att en försäljare som är anställd på Pentax säger att det är "gamla sega objektiv" som ställer till det, i stälet för att det är ett generalfel på deras DSLR flaggskepp...

// Matte

Senast redigerad av Mats Öberg den 2007-03-11 klockan 11:17.
Gammal 2007-03-11, 11:38
Yve

Obs! Håller med
Jag är benägen att hålla med dej. Klart stt man inte vill kännas vid generalfel på en hårt lanserad produkt.
Det var bra att få veta att det är samma problem med gänglinserna som i manuellt läge bländar ner när man vrider bländarringen. Då får ju kameran det aktuella fotoljuset att mäta värdet mot. Tack så hjärtligt för den informationen.
Kanske Roland Mabo har rätt uppgift om problemets art.

Trist detta. Som det lät från början när kameran kom ut på marknaden så var det drömläge för oss hamstrar som sparat gamla fina K-linser på hyllan.
Nu kan det inte bli en K10 för min del. I varje fall inte så länge det det, av leverantören i stort sett ignorerade felet kvarstår.
Gammal 2007-03-11, 11:49
lunma

Jag får samma fel med FA-optik om jag går ifrån A-läget, så det beror nog inte på "gamla sega" objektiv. Det FA objektivet fungerar bra i A-läget.

Det som skrivits om att objektiven helt tappar kontakten med huset när man går ifrån A-läget är det riktigt rätt? Om så är fallet borde frågan om brännvidd komma när man monterar ett FA objektiv som står i annan läge än A.

Roland hävdar ju att det inte är något fel.

/Mats
Gammal 2007-03-11, 12:10
Mats Öberg

lunma skrev:
Jag får samma fel med FA-optik om jag går ifrån A-läget, så det beror nog inte på "gamla sega" objektiv. Det FA objektivet fungerar bra i A-läget.

Det som skrivits om att objektiven helt tappar kontakten med huset när man går ifrån A-läget är det riktigt rätt? Om så är fallet borde frågan om brännvidd komma när man monterar ett FA objektiv som står i annan läge än A.

Roland hävdar ju att det inte är något fel.

/Mats
Jag får också samma fel med mitt FA och mina A optiker (skrev det tidigare i tråden), så det känns inte speciellt trovärdigt att en Pentax-representant hänvisar till fel på gamla gluggar.

Jag tror nog att det finns kommunikation med A, F och FA optikerna även när bländarringen inte står i A-läget, precis som du säger, men bländarinfon försvinner till kameran.

Yvonne;

Visst är det trist. Hade jag inte fått uppfattningen att bakåtkompabiliteten var fullständig så hade jag inte heller siktat på K10D. Jag ser på Pentax sajt att man lagt till texten; "Mätfel kan förekomma" i infon om K och M optik (men inte i infon om M42 fattade gluggar, så man verkar inte vara helt uppdaterad där heller), men denna text kom upp långt efter att K10D släppts och felet uppmärksammats av användarna.

Men...För att inte helt och hållet vara en gnällspik, så är K10D en kanonkamera! Om man inte vill bländarring alltså...

// Matte
Gammal 2007-03-11, 12:11
holmbo

Jag har gjort flera prov med optik i "A"-läge och olika ljusstyrka (största bländaröppning), från 1.7 till 5,6. Kameran underexponerar med optik som har hög ljusstyrka över (4.0). Den mäter rätt runt 4 -5,6. Med 2,8 optik så underexponerar den 0,7-1 steg. Det spelar ingen roll om man använder spotmätning eller utvärderingsmätning. Samma prov med istDS ger korrekt exponering. För att få ett jämförbart resultat mäter jag mot en vit och jämt belyst yta. Såvida det inte är fel på just min kamera så vore det bra om flera kunde konstatera samma sak och rapportera till Pentax.

//Lars
Gammal 2007-03-11, 21:40
Mats Öberg

Jag får rätt exponering vid f4 med en 35/2 och vid ca; f5.6 med 85:an.

Det spelar ingen roll om jag kör AV-läge med en skruvgängad glugg eller M läget med en FA optik och går ifrån A-läget. Överexponeringen finns alltid där vid små bländaröppningar

Det har alltså inget med optiken i sig att göra utan är helt och hållet relaterat till att man mäter ljuset nedbländat.

Jag har skrivit ett antal email till Pentax men får inte gehör, så det återstår väl bara att ringa.........

Vad är det som gäller? Kan man kräva en kreditering p.g.a. felaktig produkt?

// Matte
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.

Miops Capsule360