Annons
Gammal 2008-04-21, 18:31
Aton_

Känns drygt att plöja alla 15 sidor inlägg. Kan någon nämna en rengöringsvätska som kan anses säker för lågpassfiltret? Isopropanol? Metanol känns svårt att få tag på nu när Biltema återgått till Etanol i sin rödsprit... Jag såg att Elfa säljer luddfria tops, det räcker nog för mig v g torkmaterial. Att köpa färdiga paket känns löjligt så där håller jag helt med trådskaparen.
Gammal 2008-04-21, 18:49
vekhyttan

Aton_ skrev:
Känns drygt att plöja alla 15 sidor inlägg. Kan någon nämna en rengöringsvätska som kan anses säker för lågpassfiltret? Isopropanol? Metanol känns svårt att få tag på nu när Biltema återgått till Etanol i sin rödsprit... Jag såg att Elfa säljer luddfria tops, det räcker nog för mig v g torkmaterial. Att köpa färdiga paket känns löjligt så där håller jag helt med trådskaparen.
Jag har plöjt. Och om jag fattat rätt så är det metanol som gäller. Tror att isopropanolen inte dunstade tillräckligt snabbt. Eclipse heter en som ska fungera.
Gammal 2008-04-21, 19:27
Aton_

Tackar tackar för den sammanfattningen!
Gammal 2008-04-21, 20:07
tannler

Kristofer Levén skrev: Känns drygt att plöja alla 15 sidor inlägg. Kan någon nämna en rengöringsvätska som kan anses säker för lågpassfiltret? ...
Eclipse2. Det finns idag inget alternativ, med mindre än att man läser på.

Bra kunskapsbas för latmaskar
Gammal 2008-06-14, 19:21
Andreas Pettersson

Kalle_B skrev:
Vill poängtera att jag är väl medveten om risker samt att jag vet vad som är rätt och fel. Däremot så hyser jag tämligen liten respekt till olika förhållningssätt.

jag struntar egentligen i om jag har damm på sensorn så jag har inte rengjort min kamera på över 1 år. I början var jag pedantisk med hur jag bytte objektiv osv, men det håller inte i längden. Nu stänger ajg aldrig av kameran vid byte av objektiv, jag håller inte kameran upp och ner och jag struntar i om jag är inne eller ute. Detta har resulterat i oräkneligt antal dammpartiklar på sensorn, det gick så långt att det började bli jobbigt och att klona bort i PS blev tidsödande när man måste klona bort runt 50 prickar på största bländaren! Spgeln var skitig så tittade man i sökaren så såg det ut som ett meteorit nedslag på motivet...

Lösning:

jag andades på sensorn, ej blåsa.
tog några tops och rengjorde på sensorn.
torkade rent med lite nya tops.
blåste bort ev topsrester med min bälgblås
rengjorde spegeln på samma sätt.

resultat:

Inte en dammfläck!

Jag har provfotograferat för att se att allt står rätt till, perfekt resultat och tro det eller ej, alla bilder blev klarare och skarpare!

Prova på egen risk! Resultatet är förbluffane bra.
Hade jag haft en splitterny 1Ds Mark II eller 1D Mark III kasnke jag hade varit lite mer försiktig, men min gammla traktor 20D tycks klara det mesta... ;)
Jag testade den här "andnings-tekniken" för att rengöra sensorn på min 350D och kan bekräfta att den fungerar alldeles utmärkt.
Ett par prickar återstod/flyttades runt, men det blev en betydlig skillnad.
Bifogade bilder
Gammal 2008-06-17, 01:49
Henrik_L

Jag har verkligen tummen mitt i handen. Och jag lyckades blåsa bort ett par dammkorn som störde rejält. Det var bara att ta bort objektivet, fälla upp spegeln och blåsa lite. sen blåste jag lite överallt med spegeln nerfälld och så var skiten borta. Kan jag så kan alla. I alla fall blåsa bort dammkorn med en blåsbälg.
Gammal 2008-06-17, 02:11
snabb kamera

inte alls speciellt dyrt att rengöra sensorn med rätt grejor
Kostar inte alls speciellt mycket att rengöra sensorn på kameran själv med rätt grejor.

Själv använder jag Eclips rengöringsvätska med medföljande spatel - som man spär ut lite vätska på och för ner mot sensorn, då den är blottad, och drar den försiktigt men noggrannt fram och tillbaka över sensorytan på kameran.

Har märkt att detta är ett både effektivt och billigt ( en sats kostar runt 249 kronor på till exempel Zebra Media ) sätt att göra rent sensorn själv på. Det blir dessutom helt smutsfritt om man gör på rätt sätt.

Ja för mig har det varit guld värt hittills.
Gammal 2008-06-17, 07:03
vekhyttan

Om man har smuts på prismat då eller om det heter mattskivan. Spelar ju ingen roll för bilden men är störande. Kan man ta detta med eclipse och spatel också?
/Andreas
Gammal 2008-06-17, 08:51
Flash Gordon

Ha ingen Eclipse på mattskivan för guds skull.
Gummiblås eller en anpassad pensel gäller om du inte kan ta loss mattskivan och rengöra. Det går på de kameror där man kan byta mattskiva.
Gammal 2008-06-17, 14:22
Henrik_L

Flash Gordon skrev:
Gummiblås eller en anpassad pensel gäller om du inte kan ta loss mattskivan och rengöra. Det går på de kameror där man kan byta mattskiva.
Det är gummiblås eller inget som gäller för mig. Såpass mycket sitter tummen mitt i handen. :)
Gammal 2008-06-17, 16:21
meLf

Hade lös mattskivan på min D50 då jag bytte till splitprisma. Hade en del skit mellan den och prismat.

Märkte i samband med det att det blev ett ganska kraftigt luftdrag vid ögat då jag testade nikons 18-135 på D50.
Kändes inte helt betryggande.
En hel del dam kan nog dras runt inne i systemet..
Gammal 2008-06-17, 17:03
RG

Flash Gordon skrev:
Pajar man mattskivan med eclipse?
Gammal 2008-06-19, 20:46
Joachim

Har själv en 30D som aldrig rengjorts (på förmodligen alltför lång tid) och nu störs jag av dammprickarna. Så jag kontaktade RCC i Mölndal, men nu har jag fått lite mod och kommer nog köpa ett eget rengöringskit och mickla på bäst jag kan.
Det lär ju ändå behövas fler gånger!
Gammal 2008-06-20, 00:39
cakon

Någon som vet var man köper Eclipse E2 i Sverige? Usa vågar ju inte skeppa vätskan med flyg och från England får man pröjsa 400 spänn i frakt. Någon norsk butik hade den för 200 kr men det tycker jag är dyrt. Särskilt då USA endast tar 8,50 dollar vilket motsvarar ca 50 kr plus moms och ev tull.
Gammal 2008-06-25, 00:03
Engelen

Hur får man lös mattskivan på en D50?
Skulle behöva rengöra min en del misstänker jag..

Samt om nån har nå tips på hur man enkelt rengör tittögat effektivt..
Min e så jävla ingrodd i smuts...
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.

Miops Capsule360