Annons
Gammal 2018-02-06, 19:13
ztenlund

Graylingman skrev: Indesign CS2 fanns tidigare att ladda ner inklusive licensnummer på Adobes sajt. Klarar du dig med den versionen? Om du inte hittar den kan du höra av dig.
Det är riktigt, men egentligen har det inte varit gratis. Adobe skriver att man ska ha en köpt licens, men de har lagt ut det eftersom aktiveringsservrarna stängdes ned.
Gammal 2018-02-06, 21:45
ChMu

Polar300 skrev: OK, Affinity Photo verkar klart intressant som Photoshopersättare. Och både kostnad samt betalningsmodell tilltalar pensionärslivet, helt klart.

Jag undrar hur den ev. samfungerar med DxO Photolab, det har jag bestämt mig för att skaffa för att få tillgång till deras automatiska kompensationsfunktioner...

Du skriver att det kommer ersättare för de andra också?
Eftersom det finns en rawkonverterare i programmet så tror jag inte att det går. Jag använder LR6 - när man fortfarande kunde köpa skivan - exporterar en fil som tiff och öppnar den i Affinity, jag behåller LR-namnet så att jag kan använda LR-biblioteket och söka efter filen och sedan enkelt hitta den i min Affinitymapp. Det blir lite extra pyssel, men eftersom jag inte är proffs så kan jag leva med det. Framöver kommer jag likt dig att ha mycket tid över. :-)
Ja Design - även kr 519:-- - finns redan och Publisher är som jag skrev på ingång under 2018.
Gammal 2018-02-06, 22:07
unoengborg

Har slängt ut Adobe använder nu Capture One Pro istället för LR och ersätter Photoshop med Affinity Photo. För video kör jag DaVinci Resolve. Hitills har jag inte saknat Adobe det minsta. Skulle nog vilja påstå att det är ett fördelaktigt byte även för icke pensionärer

Använder inte något desktop publishing program för närvarande men antar att Scribus skulle kunna vara ett alternativ för TS.
Gammal 2018-02-06, 22:21
ChMu

unoengborg skrev: Har slängt ut Adobe använder nu Capture One Pro istället för LR och ersätter Photoshop med Affinity Photo. För video kör jag DaVinci Resolve. Hitills har jag inte saknat Adobe det minsta. Skulle nog vilja påstå att det är ett fördelaktigt byte även för icke pensionärer

Använder inte något desktop publishing program för närvarande men antar att Scribus skulle kunna vara ett alternativ för TS.
Helt rätt, man behöver inte vara pensionär för att använda Affinity Photo. :-D Det är ett mycket kompetent program och jag hoppas att fler får upp ögonen för det. Den främsta anledningen till att jag köpte det är att jag avskyr Adobes licenser av alla de slag och blotta tanken på "molntjänsten" ger mig rysningar.
Gammal 2018-02-07, 01:56
Sten-Åke Sändh

unoengborg skrev: Har slängt ut Adobe använder nu Capture One Pro istället för LR och ersätter Photoshop med Affinity Photo. För video kör jag DaVinci Resolve. Hitills har jag inte saknat Adobe det minsta. Skulle nog vilja påstå att det är ett fördelaktigt byte även för icke pensionärer

Det kostar ju en del att gå in i Capture One Pro om man inte kör Sony. Då kommer man undan med 1000 spänn ca med moms men har man andra märken så blir det väl nästan 3 ggr så mycket tror jag.

Jag uppgraderade just CO för Sony och om jag inte byter grejor, vilket jag inte kommer göra tror jag, så kommer det ju inte kosta mer än så om man som TS nu är pensionär. Har även DxO Photolab men där kan man ju får en uppgradering för 69 EUR och jag kommer nog inte uppgradera den heller om inget särskilt skulle hända. Att gå in i Elite-versionen av den kostar 199 EUR första gången.

Så det behöver inte bli så dyrt om man inte skaffar nya kameror eller objektiv och vill ha stöd för dessa i programmens profiler.

Jag saknar inte Lightroom och både CO och DxO passar mig bättre egentligen för jag föredrar att jobba mer sessionsbetonat och LR är faktiskt inte riktigt gjort för det. Vid sidan av det tycker inte jag heller om licensmodellen Adobe har och jag vill inte ligga inne med mina kortuppgifter hos dem eller tråckla med andra betallösningar för att möjligen slippa det. Vi som varit med ett tag vet ju dessutom att de blivit hackade förut och att våra data då läckt ut på nätet, så mitt förtroende för deras säkerhet är inte heller på topp. Vi fick mail om detta när det hände och de bad oss att byta våra lösenord. Kändes inte direkt stabilt.
Gammal 2018-02-07, 07:59
unoengborg

Graylingman skrev: Indesign CS2 fanns tidigare att ladda ner inklusive licensnummer på Adobes sajt. Klarar du dig med den versionen? Om du inte hittar den kan du höra av dig.
Även om man kan få tag på den är det väl tveksamt om man kan få det att fungera på moderna operativsystem och datorer
Gammal 2018-02-07, 08:21
Chasid

Håller med om att det är alldeles för dyrt att abonnera på Indesign som privatperson. Skillnaden mellan gamla Indesign CS och nya CC är inte speciellt stor. Det går att hitta Indesign CS och CS2 begagnat för några hundralappar. Se bara till att licensen kan överlåtas och att du har en dator som de går att köra på. Photoshop och Lightroom CC kan du abonnera på för 120 kr/månad.
Gammal 2018-02-07, 10:01
unoengborg

Även om man kan få tag på den är det väl tveksamt om man kan få det att fungera på moderna operativsystem och datorer
Gammal 2018-02-07, 11:45
ErlandH

unoengborg skrev: Även om man kan få tag på den är det väl tveksamt om man kan få det att fungera på moderna operativsystem och datorer
Nu förstår jag inte hur du tänker. Vad skulle kunna göra att Indesign CS2 (från 2005) inte skulle fungera på t ex en Mac med senaste OSX?
Gammal 2018-02-07, 13:39
unoengborg

ErlandH skrev: Nu förstår jag inte hur du tänker. Vad skulle kunna göra att Indesign CS2 (från 2005) inte skulle fungera på t ex en Mac med senaste OSX?
Ny hårdvara kan kräva senare versioner av OS, och senare versioner av OS kommer med ny och ibland borttagen funktionalitet och nya buggar. T.ex. kommer 32 bitars program inte längre att gå att köra i nästa version av MacOS. Förr eller senare går äldre program inte att köra på senaste version av hårdvara/mjukvara. Ska man vara säker på att det fungerar måste man spara hårdvara och OS från den tid det begav sig, dvs 2005 eller när det nu senast fungerade.
Gammal 2018-02-07, 14:15
ErlandH

unoengborg skrev: T.ex. kommer 32 bitars program inte längre att gå att köra i nästa version av MacOS.
Det har du rätt i (och Indesign kom i 64 bitar först med CC-versionen) men det är inget problem på ett tag.

Däremot upptäcker jag när jag kollar att det var först med Indesign CS3 som programmet går att köra native på Intel-bestyckade Macar. CS2 är alltså tämligen värdelöst på Mac.

Hur det ser ut på Windows-sidan har jag ingen koll på, men mitt intryck är att Microsoft generellt är mycket mer intresserade av bakåtkompabilitet. Dvs jag tror att chansen att CS2 funkar bra är större på Win.
Gammal 2018-02-07, 15:44
unoengborg

ErlandH skrev: Det har du rätt i (och Indesign kom i 64 bitar först med CC-versionen) men det är inget problem på ett tag.

Däremot upptäcker jag när jag kollar att det var först med Indesign CS3 som programmet går att köra native på Intel-bestyckade Macar. CS2 är alltså tämligen värdelöst på Mac.

Hur det ser ut på Windows-sidan har jag ingen koll på, men mitt intryck är att Microsoft generellt är mycket mer intresserade av bakåtkompabilitet. Dvs jag tror att chansen att CS2 funkar bra är större på Win.
Å andra sidan kan man förvänta sig mer strul med drivrutiner för t.ex. grafikkort med windows. Tror inte situationen är mycket bättre där.
Gammal 2018-02-08, 12:37
Nils-Hubert

Glimt
Jag har läst att Adobelicens kan användas på två olika datorer
Gammal 2018-02-08, 21:53
Smw

unoengborg skrev: Även om man kan få tag på den är det väl tveksamt om man kan få det att fungera på moderna operativsystem och datorer
Hej!

Har det installerat på en W8 ( tillsammans med CC18 mm ) provade precis psC2 och
den startade och fungerade hur bra som helst.

Minns jag rätt så startade jag den som administratör och gjorde nått
så man slapp uppdateringsfrågan som annars ideligen kommer.

Återkom om det blir aktuellt så hittar jag det nog.

Ev har jag instfiler för win mm någonstans.

//MW
Gammal 2018-02-08, 22:59
Sten-Åke Sändh

ErlandH skrev: Det har du rätt i (och Indesign kom i 64 bitar först med CC-versionen) men det är inget problem på ett tag.

Under resans gång med Windows har det varit varit mängder av tillfällen där man bytt minneshantering, drivrutinsgrännsnitt, teckensnittshantering (det var ett tag sånt man köpte från exv. Bitstream och andra) och skrivardrivrutinshantering. Hantering av ICC-profiler har heller inte varit klockren då exv. Adobe skötte det på egen hand förmodligen därför att Windows var så pass uselt på detta länge. Med gamla Vista gjorde man ju om det mesta och då var det exv. många grafikkort som slutade funka bara för att ta ett exempel.

Lyckligtvis är det mesta av detta historia idag men även med Windows 10 fick jag avinstallera en del program som slutade stödas officiellt. Det värsta var att jag först fick problem med min skärmkalibrering och Spyder 4, innan de gav oss en ny version av programvaran.

Problemen med Windows har väl annars varit att det just varit industristandard och att det genom detta används i väldigt många fler tillämpningar än MAC OS. Ibland har nog det varit en fördel för Mac.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.

B+W Filter