Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Color Science. Vad menar man egentligen med det?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-11-09, 17:35
Per Hesselgren

Flash Gordon skrev: Jag har en gammal Canon 1D MKIIN som fortfarande fungerar. Den har gått 250 000 bilder men fungerar sagt fortfarande.
I somras hade jag ingen annan kamera tillgänglig utan fick damma av den gamla damen.
Det som direkt gjorde mig lite förvånad var hur fina färger den gav.

Min 5D MIV är bättre på de flesta sätt. Fast de där färgerna den kameran ger det saknar jag.
Jag ser i förhandsgranskningen att Fotosidan gör kattskit av bilden. Fast ni fattar nog vad jag menar ändå.
Kanske var inte allt sämre förr.
Här har vi EOS 1DmarkII N och sedan EOS 5DmarkIV.....
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	EOS_1Dmark2N.jpg
Visningar:	16
Storlek:	39.1 KB
ID:	146841  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	EOS_5DmarkIV.jpg
Visningar:	6
Storlek:	42.7 KB
ID:	146842  

Gammal 2018-11-09, 17:50
gamleJ

Kul tråd. Jag har också en colorchecker passport som jag gjort profiler från för studioljus och olika ljussituationer utomhus. När jag använder profilen för studioljus är det ingen tvekan om att färgerna blir mer korrekta. Toppen att kunna producera bilder där objektets riktiga färger återges. Däremot är det sällan jag gillar resultatet vid porträtt. Tycker det är lättare att utgå från standardprofilen färg i LR. Med lite justeringar tycker jag den oftast ger ett bra slutresultat. Däremot ger profilen en för varm gul ton efter vitbalansering mot gråkort som inte känns naturlig. Ofta är det en temperatur mellan kamerans auto-wb och den som uppstår vid balansering mot gråkort som ger bäst resultat. Jag har vid något tillfälle visat på denna skillnad när jag haft en kund i hemmastudion. De har tittat på mig med en tom blick och sagt, -”du vet bäst, för oss kvittar det ;). Tycker det är lite talande för hur vi nördar in oss på olika saker. Samtidigt ligger det en tillfredställelse i att få nörda och känna stolthet över det som skapats. Några år senare kan jag dock inte fatta hur jag kunde tycka efterbehandlingen var bra och så drar jag i reglagen igen och uppnår bildnirvana:). Förmodligen blir det likadant med de bilder jag tycker jag lyckats bra med gällande efterbehandling i dagsläget. Jag håller med Bildteknik och säger att övning, övning, och övning är det som gäller för att få ett bra färg/bildsinne. Personligen har jag en bra bit kvar. Eller så skyller jag på att jag troligen inte kalibrerat skärmen nyligen då jag gjorde den dåliga redigeringen :).

Missar trådens ämne lite. Hur vi ser färger och vilket kameramärke som fixar detta bäst handlar om små subtila skillnader som nog ändå är av underordnad betydelse i jämförelse med andra delar inom fotografi. Jag som bara jobbar med raw och säljer till privatpersoner kan definitivt slappna av. Däremot gällande den personliga tillfredsställelsen så är det nog viktigt vid olika förinställningar för jpg allafall.

Senast redigerad av gamleJ den 2018-11-09 klockan 18:18.
Gammal 2018-11-09, 17:54
Flash Gordon

Ärligt talat säger det mig väldigt lite. Fast det är jag van vid.
Jag har spenderat ett liv med att teknikerna kommit med siffror. Det finns ingen skillnad enligt dem. Fast när jag står där intill tryckpressen fungerar ett av våra förra leveranser perfekt och den senaste inte, Du får ursäkta men ibland litar mer på mina egna ögon
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.

Lastolite HaloCompact